Lamellrustningar

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Lamellrustningar

Inläggav Carrot » 27 oktober 2003, 12:15

Ytterligare en fråga om tidsenlig rustning.
Funderar lite över att tillverka en lamellrustning och undrar hur väl detta passar in i ett "sen vikingatid" tema?

Någon som vet?

Se exempel nedan:

http://ask-vikingekampgruppe.dk/english17.html

http://www.hammeredsteel.com/gaa/armour/gaa/Lamellar/b-030.htm
Carrot

Inläggav Joakim K » 27 oktober 2003, 17:07

Det har hittats delar av lamellrustningar i birka. Det har hittats delar vid utgrävningen från korsbetningen...

Så nog borde det passa bra på sen vikingatid?
Joakim K

Inläggav GreenMan » 27 oktober 2003, 17:45

Fra keltiske utgravninger fra før år 0 er det funnet fragmenter av lameller ganke like dem som ble funnet ved Visby. Så en lamellrustning vil være ganske historisk fra antikken og fram til midten av 1300 tallet.
GreenMan

Inläggav Ny Björn » 27 oktober 2003, 18:44

Ett varningens ord bara (-nåja, några fler än ett då...):

Lamellharnesk <b>ÄR</b> jädrigt häftiga på alla vis <b>MEN</b> som Joakim skrev så har de hittats på Björkö och i en av korsbetningsgravarna. Av dessa båda fynd är det bara Björköfyndet (~550 lameller till dags dato) som kan knytas till vikingatid. Korsbetningslamellerna <i>kan</i> vara så gamla - men vi vet inte. Vad jag vill ha fram är att man skall ta det liiite lugnt med lamellharnesk - de är på god väg att bli vikingerirustningarnas "viborgskjorta" - dvs något som ses på var och varannan kämpe trots att bara ett bristfälligt bevarat orginal har återfunnits. Även om det är coolt som tusan så är mitt råd att inte skaffa ett.

/N B
Ny Björn

Inläggav Carrot » 28 oktober 2003, 11:42

Har hört ryktas om lamellrustningar som varit i bruk ända in i vårt årtusende nån stans i asien.

Egentligen borde väl en lamellrustning då kunna användas om jag skulle få för mig att överge vikingatiden och gå både framåt och bakåt i tiden?

//Carrot the time traveller
Carrot

Inläggav Djingis Khan » 28 oktober 2003, 18:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Carrot</i>

Har hört ryktas om lamellrustningar som varit i bruk ända in i vårt årtusende nån stans i asien.

Egentligen borde väl en lamellrustning då kunna användas om jag skulle få för mig att överge vikingatiden och gå både framåt och bakåt i tiden?

//Carrot the time traveller
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, i Tibet fanns det krigare som använde lamellrustningar av kinesisk och mongolisk modell så sent som under den kinesiska invasionen 1949, fast det var knappast av samma modell som användes i Europa (det var väl snarare byzantinska och västurkiska influenser). Ryssarna använde ju både ringpansar och lamell av läder och/eller stål, så det är ju inte omöjligt att skandinaviska krigare med östliga kontakter begagnade sig av sådan utrustning lång in på medeltiden (kolla på korsbetningen!)

/DK M
Djingis Khan

Återgå till Rustningar