Lamellrustning

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Lamellrustning

Inläggav Succubus » 18 juli 2010, 23:53

Hej.

Jag och pojkvännen har funderat lite och blivit väldigt sugna på lamellrustningar. Dessa tänker vi oss i läder.

Har tittat lite på olika varianter och funderar på snitt. Vi tänker oss något i denna stil:
http://www.skornictwo.pl/english/jpg/ar ... mour_3.htm
http://www.skornictwo.pl/english/jpg/ar ... ur_3_a.htm

Nu till frågorna.

Hur skall man på bästa sätt göra dem? Vilken hopsnörning borde funka bäst? Vi funderar på en variant av Dura Europos med undantag från den vertikala snörningen. Är detta att rekommendera eller finns andra, mer lämpliga, metoder?

Vilka mått är lämpliga på varje lamell? Och därifrån hur många lameller det brukar krävas i varje rustning? (Tänker på inhandlandet av läder).

Mycket tacksam för svar!

//Anna
Succubus

Inläggav Djingis Khan » 19 juli 2010, 00:25

Frågan är om det inte skulle bli billigare och enklare att köpa järn- eller stålplåt och klippa ut lameller från snarare än läder. Bra läder är dyrt, ifall nu kostnaden skulle vara ett bekymmer dvs.

kolla annars här:
http://www.armourarchive.org/patterns/l ... emplarbob/
Djingis Khan

Inläggav Succubus » 19 juli 2010, 13:49

Vi har funderat på plåt men bestämde oss för läder av diverse anledningar. Att plåt är billigare är vi fullt medvetna om (det har framgått efter diverse rustningsbyggen) och har därför tänkt att vi ska fuska lite genom att köpa andrahandsorterat läder där man kan plocka bort de bitar som är mindre dugliga.

Bra input om de olika materialen i länken.
Dock tycker jag att snörningen verkar vara lite onödigt avancerad? Vad finns det för fördelar/nackdelar med denna variant jämfört med Dura Europos-snörningen? Eller andra varianter också för den delen?
Succubus

Inläggav Edvin » 20 juli 2010, 08:52

Jag tycker att du och din pojkvän ska fundera på att skippa läderlameller om ni vill gestalta någonting annat än beridna krigare från Asien...

Det finns massor skrivet om lamellrustningar redan på forumet och jag ska inte upprepa allt igen så du får kolla de befintliga trådarna.

Angående snörning och konstruktion så tycker jag att den lättaste och enklaste att hitta ordentligt källmaterial och konstruktionsskisser på är korsbetningsrustningen från Visby. Låna hem Bengt Thordemans "Armour from the Battle of Wisby". Oavsett stil så är boken helt ovärderlig och innehåller mycket information om rustningstypen i allmänhet, jag använde den flitigt till min C-uppsats om lamellrustningar.

Bild

Bild

Bild

Ett annat alternativ är materialet från Qin Shihua. Här hålls lamellerna ihop med byglar istället för snörning. Formen på lamellerna är dock övertygande kinesisk (och just det här exemplaret är tillverkat i sten så det kan ju bli lite besvärligt).
Bild

Ett annat fynd som påminner mycket om rustningen från Visby är materialet från Chosroes II. Snörningsschema finns i "Armour".
Bild
Edvin

Inläggav Succubus » 23 juli 2010, 21:08

Tack för hänvisningen till källorna. Vi är dock redan i besittning av dessa källor.

Det vi undrar är snarare om det finns någon med praktiskt erfarenhet av att bygga en lamellrustning och som kan dela med sig tips och råd om vad de lärt sig.
Vi har byggt olika typer av historiska rustningar tidigare och vet av erfarenheten att det alltid finns saker man verkligt borde ha undvikit, saker man borde ha tänkt på som är fullständigt uppenbara i efterhand.
Succubus

Inläggav Djingis Khan » 23 juli 2010, 21:33

Du har inte kollat Myarmoury? Där kan du garantera få hjälp av rustningsfolk från jordens alla hörn: http://www.myarmoury.com/home.php
Djingis Khan

Inläggav Edvin » 24 juli 2010, 08:42

Lamellrustningen på bilden ovan i mitt inlägg är hemmabyggd av mig efter Thordeman. Jag vet inte om jag kan komma med några direkta råd och tips. Har du byggt rustning tidigare så är lamellrustningar ganska enkla. Se till att rostskydda plåtarna på något sätt innan monteringen, sätt läder mellan raderna, använd väl inoljade remmar att snöra med.
Edvin

Inläggav Matti » 26 juli 2010, 10:20

Lamell skall det bli någon dag, men får folkvandringstid.
Matti

Återgå till Rustningar