Avsmalnande ärmar på ringbrynja

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Avsmalnande ärmar på ringbrynja

Inläggav Joachim » 19 augusti 2011, 12:40

Någon som kan komma med ett bra tips på hur man fixar avsmalnande ärmar på sin ringbrynja? Jag har korta, raka ärmar på min, når strax ovanför armbågarna, med omkrets närmare 70 cm med sträckt väv. Resultatet blir att det "säckar" lite så jag skulle vilja ha lite avsmalnande ärmar då det skulle se mycket bättre ut, speciellt då mina överarmar inte är några timmerstockar direkt...

Relaterad fråga, vilket håll skall väven gå på i ärmarna? Samma som övriga delar på brynjan?

Brynjan är tillverkad av ringar i fjäderstål, 8 mm, 4:1 teknik.
Joachim
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 augusti 2011, 12:33
Ort:

Inläggav Thordrac » 28 september 2012, 20:30

Jag har samma fråga som dig. Sitter och knåpar med min brynja just nu. Har precis förlängt den med ca 1 dm så den går lite längre än halvvägs ner på låret. Nu funderar jag på att bygga vidare på ärmarna, som räcker till armbågen just nu.

Hur skall jag göra förlängningen av ärmarna? Behövs det något avsmalnande, eller ordnar jag det med någon form av armskena eller snörning som håller ihop ärmen på underarmen? Funderar på att göra något liknande som ringbrynjorna i Maciejowski-bibeln. (ex http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Maciejowski_Bible_Navin.gif)

Min brynja är byggd mestadels i 8mm fjäderstålsringar (jag tröttnade efter att ha gjort de första 2500 ringarna själv) i 4-1-metoden. Jag har inte vänt ärmarna, som vissa förespråkar att man skall göra.

________________--------_______________
|>>>>>>>>>>>>>\______/>>>>>>>>>>>>>|
|<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<|
|>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>|
--------\<<<<<<<<<<<<<<<<<<<</
--------|>>>>>>>>>>>>>>>>>>>|
--------|<<<<<<<<<<<<<<<<<<<|
--------|>>>>>>>>>>>>>>>>>>>|
--------|<<<<<<<<<<<<<<<<<<<|
--------|>>>>>>>>>>>>>>>>>>>|
--------|<<<<<<<<<<<<<<<<<<<|
--------|>>>>>>>>>>>>>>>>>>>|
--------|<<<<<<<<<<<<<<<<<<<|
--------|>>>>>>>>>>>>>>>>>>>|
----------------------------------
Thordrac
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2012, 21:57
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 29 september 2012, 00:50

Så vitt jag vet är ärmarna aldrig vända på historiska brynjor. Varken i fynd eller konst. Så det vettigaste är väl att köra på i samma riktning som resten.

Intagningar för smalnande ärmar är inte svårt att göra.
Bestäm var du vill ha minskningarna. Jag skulle placera dom på undersidan ärmen, men jag har inga belägg för det var så man gjorde sådär på rak arm.
Nu vet jag ju inte riktigt vilken metod du använder när du bygger, men oavestt sitter ju varje ring i fyra andra när man satt i den. Om du tänker dig att två av dom är från "förra" varvet och dom andra två "det nya" varvet. Om du börjar bygga från axeln innebär det att när du vill ha en minskning tar du tre ringar från "förra" varvet istället för två. På så vis har du ha en ring mindre i det nya varvet än i det förra. Upprepa så många gånger och så ofta som det behövs för att ge dig rätt form.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Thordrac » 30 september 2012, 16:50

Är inte helt säker på hur du menar. Så som du beskriver gör man när man bygger fler rader nedåt eller uppåt, om jag förstår dig rätt (typ som när man bygger ringbrynjehuva, fast tvärt om). Men nu skall jag ju förlänga de raderna som går ut i ärmarna, men minska antalet rader ju längre ut man kommer. Antagligen får det bli något liknande som den lilla diagonala "vidgningen" precis i armhålan, fast bara en ring i taget, sedan bygga lite längre, och sedan ytterligare en ring, osv.

________________________________________________
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<( rad 1
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>) rad 2
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<( rad 3
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>) rad 4
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<( rad 5 osv.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>)
<<<<<<<<<<<<<<<<<<(
>>>>>>>)
<<<<<<( Armhåla
>>>>>)
<<<<(
>>>>)
>>>>(
<<<<)
Thordrac
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 maj 2012, 21:57
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 1 oktober 2012, 01:56

Beror ju på hur du bygger. Det finns många olika metoder för att bygga 4:1 som ger samma resultat. Själva minsningarna som jag beskrev dom är om du bygger från axeln och utåt, men vill du hellre bygga i andra ledden går det ju lika bra.
Se bara till att ringen vid minskningen tar i fler ringar åt axeln till än mot handleden till.

Man kan helt enkelt hoppa över ringen precis vid minskringen också, men då blir det som ett litet "hål" i väven.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden


Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net