Fästa sula på skor/slitsula

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Fästa sula på skor/slitsula

Inläggav Vix Hq » 13 juli 2004, 13:52

Jag sitter här med "Shoes and Pattens". På s 46-47 står det om olika konstruktionsmetoder. Det som rör till det för mig är att det står (om jag har fattat rätt) att även om man började använda bes i slutet av 1100-talet, så var det inte förrän i mitten av 1400-talet som man började sy fast slitsula i den ("turn-welt construction").

Med andra ord, om jag syr en sko för att passa runt 1380, "fuskar" jag då om jag syr fast slitsulan i besen? Eller har jag fått allt om bakfoten? Ska jag istället sy fast slitsulan i ovanlädret eller i sulan? I så fall, hur gör jag det på bästa sätt? Jag försökte sy fast en slitsula i ovanlädret på ett par skor jag gjorde för ett par år sedan, men det såg inte bra ut då jag gjorde en massa extra hål för att fästa sulan i. Ovanlädret blev lite grand som ett såll, kändes det som, även om det inte såg ut så...

En massa frågor på en gång, jag vet, men alla tips tages tacksamt emot!!!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Micke D » 13 juli 2004, 14:43

Det du kan göra är att sy fast sula till sula med tunnelsöm, dvs att sy ner i skons sula, inte igenom till andra sidan, utan inne i sulan och upp på samma sida, sen gör du samma sak med slitsulan osv. Du syr ganska glest och löst, tills du har kommit runt sulan, sen stramar du åt sömmen och knyter fast.

Skons sula

Slitsulan

Hoppas du förstår vad jag menar, det är nog lättare att visa än att beskriva.
Micke D

Inläggav Arild Krake » 19 juli 2004, 22:31

Tunnelsöm beskrivs på sid 90 i Shoes and pattens.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Vix Hq » 28 maj 2006, 14:02

Jag tog mig friheten att klippa in Vargs nya meddelande om att fästa sulor på skor i den här redan existerande tråden, så håller vi allt om sul-fästning på ett och samma ställe!

/Vix, moderator

Posted - 28 May 2006 : 12:32:12
--------------------------------------------------------------------------------

På mina allra första skor (som fö var ett par stövlar/läderhosor) spikade jag fast en slitsula med vanlig nubb från järnhandeln.
Jag hade då ett mothåll som jag tror kallades för svanhals och det hela avlöpte mycket bra. Jag har inte behövt slå ner dem än så länge pga slitage på sulan. Nu sitter jag med mitt 4e par och funderar ånytt på slittålighet och korrekthet (ett par remkängor med ett par mindre modifieringar som kraftigt tilltagen hälkappa, dubbel bes och kraftig snörning. De här ska vara för att gå i och funktionalitet sätts framför estetik).

Det jag undrar över nu är som följer:

* Hur korrekt är det att spika fast slitsula?
Jag har läst någonstans om att man hade träpliggar istället som slets i takt med att sulan blev tunnare.

* Hur korrekt är det med slitsula öht?

* Vad heter mothållet? Är det svanhals? Det som jag hade såg ut som ett litet städ/mothåll som var som en läst fast i miniformat och av gjutjärn.

* Var kan man hitta ett sådant (det underlättar om jag har rätt namn för verktyget)?

Patinor är inte ett alternativ...: )

Med vänlig hälsning
Martin Varg Zetterman
Vix Hq

Inläggav Varg » 28 maj 2006, 15:16

Jag visste att frågan borde behandlats tidigare. Det kunde ju inte vara så att HVs allvetare inte redan ställt sig liknande fråga..: )
Men jag fick upp noll på söksidan och därför postade jag en ny. Ta bort tråden nu när den finns här.

MVZ, som försöker använda sig av sökmotorn så mycket han kan
Varg

Inläggav Clas Jacobsson » 28 maj 2006, 16:39

Vad gäller pliggade slitsulor så fanns det på medeltiden, på Helgeandsholmen hittades 47 enskilda och 525 fragment från 1300- och 1400-talen. (Dahlbäck, Helgeandsholmen, 1983) Det finns en hel del mer info där, bla en teckning.

Svanhalsen har jag inte namnet på, men däremot ett par i lager om vi menar samma sak som du kan få köpa, maila mig. Möjligtvis kan den heta skomakarjärn. Bildgoogla på det. Mina "vaddenuheter" är vändbara och har tre olika storlekar på lästern, är som en rätvinklig fotangel med tre spetsar.

//Clas
Clas Jacobsson

Inläggav Varg » 28 maj 2006, 18:05

Och pliggande utför man genom att göra ett hål med typ en syl och sedan spika fast med en träflisa/pligg?

Finns inte risk att hela sulan lossnar och bara faller isär? Med spik så kröktes dessa när de mötte järnet och de fastnade på så sätt. Detta är något jag inte spontant kan tänka mig att träpliggar gör.

Jag mailar dig gällande gärnet. Google gav inte resultat på svanhals, skomakeri mfl. Åtminstone inget tillfredställande svar. Däremot så fann jag en träff på skomakarjärn och ser ut så här:

http://62.88.132.23/zoom/skomakeri/GIM_7369.jpg

Den som jag använde hade tre olika läster istället för som på bilden bara två. Jag hittade även en annan benämning som var järnläst.
Någon som känner till om skomakarjärn användes till detta, dvs spika sulor, eller om de hade annat användningsområde?

MVZ

Under länken
http://62.88.132.23/pls/carlotta/ListaSok?pin_termID=581&pin_objtxt=294 så hittar man många intressanta saker.
Varg

Inläggav Vix Hq » 28 maj 2006, 19:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>

Men jag fick upp noll på söksidan och därför postade jag en ny.
MVZ, som försöker använda sig av sökmotorn så mycket han kan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sökmotorn är långt ifrån felfri, så det är inte så konstigt att inget kom upp. En annan hade ju fördelen att ha startat den förra tråden själv, så jag visste liksom var den fanns... [;)]

Museum of London-boken "Shoes and Pattens" rekommenderas - där finns många olika sorters slitsulor beskrivna.

Dannikekvinnan (mosslik från sent 1600-tal utställt på Borås museum) hade skor med sulor pliggade med trä. Klack (hög) och skobotten är uppbyggda av lager på lager av näver och skodda med läder - klacken är pliggade med 10 rejäla träpligg som går rakt igenom och botten har många små pligg runt om. Enligt konservatorsrapporten har lädret under klacken spännts fast på träpliggarna - några sömmar syns inte till. Kanske inte så användbar info eftersom den hör hemma långt efter medeltiden, men intressant för den skointresserade!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Varg » 29 maj 2006, 17:52

Spänts fast på pliggarna?
Jag får tanken att man då blöter lädret, fäster upp dem på pliggarna som då är fast i bottensulan och sedan låter det torka. Är det något sådant som gjorts?

Shoes and pattens är en bok som ligger rätt långt upp listan över saker som jag vill ha..: )
Tar den upp utförligt sådana tekniker som träpliggar eller är texten mest över fynd och redogörelser att det fanns så att säga? Jag ska, jag lovar, finna tid att låna eländet på bibliotek, men just när det lite ont om tid men jag är otålig och nyfiken..; )
Annars får jag helt enkelt ge mig till tåls. Det är inte mer med det.

MVZ
Varg

Inläggav Peter » 30 maj 2006, 08:18

Jag vet egentligen inte mycket om skor, men jag hörde en diskussion mellan två rätt duktiga medeltidsskomakare på Bornholm för några år sen. Om jag förstod saken rätt menade de att träpliggarna liksom "nitades" fast - när de går igenom sulan och möter skomakarjärnet (eller vaddetnuheter), krossas de, och "blommar ut", precis som en hamrad järnnit. På så vis fixeras sulan.

Men jag är övertygad om att det finns folk som vet mer om det här än jag - Ludde till exempel.
Peter

Inläggav Vix Hq » 30 maj 2006, 15:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>

Jag får tanken att man då blöter lädret, fäster upp dem på pliggarna som då är fast i bottensulan och sedan låter det torka. Är det något sådant som gjorts?

Det säger inte konservatorns rapport någonting om, men det låter ju troligt i alla fall...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Varg » 30 maj 2006, 19:39

Peter: Det låter på ett sätt logiskt, men på ett annat sätt att det inte borde fungera alls..: )
Jag är helt med på att pliggarna på något sätt bör fixeras i sulan. För annars är det inte mer mothåll än i en kanapé (festligt tilltugg servat medelst tandpetare).
Då kommer man inte alltför osökt in på material i pliggarna och vitsen att öht använda trä istället för spik.
Har man ett skomakarjärn (vilket kommer vara i min ägo tack vare Clas J) så borde det inte vara några som helst problem med att slå in dem om den nu kryper upp pga slitage.
Men hur HK sådan lösning skulle vara vet jag inte.
Jag vet att romerska sandaler hade grymma skonitar (vilka jag fö kommer försöka få tag i. Legio XX i Norge hörde jag visste vart man fann dem).
Men de, nitarna alltså, verkar inte ha haft en funktion som att spika fast sulor.

Fråga: är det någon som har erfarenhet av att sätta fast golfspikar i skorna för bättre fäste?

MVZ
Varg

Inläggav Sigrun » 30 maj 2006, 22:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Det säger inte konservatorns rapport någonting om, men det låter ju troligt i alla fall...

/Vix.

Ja, det är mycket troligt eftersom man använde läst när man tillverkade skor. Då har det blöta skinnet något att forma sig runt när det torkar och på så vis får man en sko som liknar de du köper på affären idag.
Sigrun

Inläggav Varg » 31 maj 2006, 13:06

Sigrun: det jag funderar på är hur man fäster dessa pliggar rent praktiskt.
Det enda jag kan komma på är tvåkomponentslim/motsv.

MVZ
Varg

Inläggav Vix Hq » 31 maj 2006, 20:37

Enligt konservatorn så har inga rester av limämnen kunnat noteras runt pliggarna på Dannikeskorna i alla fall, men det betyder i och för sig inte så mycket, tyvärr.

/Vix.
Vix Hq

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor