Gjutformar i täljsten?

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Gjutformar i täljsten?

Inläggav sparvunge » 4 september 2010, 14:39

Nu hittar jag inget bra ställe här på forumet för hårdslöjd eller gjut-pyssel eller vad det kallas, så ni får ursäkta.

Jag har fått tag på ett rejält täljstensblock och är sugen på att göra gjutformar till knappar och ströningar. Någon som har erfarenhet av det? Jag funderar lite kring vad man lämpligast använder för att såga i sten med, hur man passar in en forms fram-och baksida mot varandra enligt historiska principer osv.

Jag har sett fynd på medeltida gjutformar av täljsten men de verkar inte ha något som "hakar i" framstycke med backstycket på formen. Har jag missat något? Hur mycket måste man förvärma formarna för att kunna gjuta med tenn, eller behövs det inte alls?


/ Ida

Tacksam för lite tips innan jag börjar experimentera!<hr noshade size="1">


Jag är inte alls någon "ny medlem". Jag bara inte skriver så mycket, men läser desto mer. I see you.
sparvunge
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 januari 2004, 10:45
Ort: Sweden

Inläggav Frej » 4 september 2010, 15:09

Angående förvärmandet så är det helt klart en viktig del för att lyckas med gjutningen. Gjuter du i kall form blir det bara skräp eftersom tennet stelnar långt innan det fyllt ut formen.
Senast jag gjöt lät jag formen ligga i ugnen till vedspisen under tiden som tennet fick smälta och temperaturen låg väl mellan 150-200 grader nåt sånt har jag för mig. Det funkade perfekt så ju varmare desto bättre tror jag, proportionerligt mot metallen då förstås!

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 oktober 2007, 20:39
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 21 oktober 2010, 18:04

Jag har inte mycekt erfarenhet av att använda täljsten till gjutformar, men jag har snidat en hel del i det. Du kan använda nästan vilka verktyg som hellst som är anpassade för trä för att forma täljsten. Den slöar dock sågblad rätt snabbt. För fina ytor funkar det bra att vårslipa med fina sandpapper.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Anders Lindkvist » 23 oktober 2010, 21:24

Jag vill rekommendera kalkstensformar också. Lite hårdare att jobba i men blir hållbarare och det går att göra mer detaljer i.

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden


Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron