Pälsberedning

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Pälsberedning

Inläggav Lisa Hjelmqvist » 3 april 2013, 11:46

Min pappa jagar en del och det blir en och annan räv som får stryka med.
Jag vill ta tillvara på dessa skinn. Det är synd att slänga så fint material tycker jag.
Jag kan ytterst lite om beredning av skinn så om nån kan ge mig en crash-course vore jag tacksam.
Är det olika metoder beroende på om man vill ha pälsen kvar eller inte?
Fettgarvning med hjärna?
Lisa Hjelmqvist

Re: Pälsberedning

Inläggav Mary-Lou » 3 april 2013, 13:56

Martina är en fena på detta.
Mary-Lou

Inläggav Martina » 4 april 2013, 14:52

Mary-Lou skrev:Martina är en fena på detta.

Usch så du säger, jag har faktiskt aldrig garvat just räv! Men de skiljer sig inte så oerhört från andra djur och fettgarvning skall funka bra förutsatt att man är noga med förarbetet. Risken är att man inte får bort alla hinnor och att skinnet blir papprigt och stelt. Alunberedning ger oftast ett mjukare resultat men är känsligt för fukt och värme. Uringarvning har jag ingen erfarenhet av. Så det beror lite på hur skinnen skall användas och på hur mycket arbete du vill lägga ned.
Jag har aldrig hört om någon som avhårat ett rävskinn och gjort rävläder, men det förekommer säkert!

Janne jägare säger att det viktigaste är att inte lägga räven i en plastpåse när man tar hem den, då tar förruttnelsen fart och håret lossnar. Vidare måste du broska ur öronen, nosen och läpparna ordentligt om du vill behålla huvudet. Det är mycket fett i huvudet som dessutom sitter hårt, jag rekommenderar en vass skalpell för att verkligen få bort allt. I de flesta jaktböcker finns bra bilder på hur man flår en räv om du vill göra det själv.

Ett flått skinn skall antingen frysas, saltas eller torkas innan man börjar bereda det. Oavsett vilket sätt du använt dig av brukar jag börja med en ordentlig tvätt för att få bort blod, smuts och ohyra. Sedan får pälssidan torka antingen i solen eller framför en värmefläkt. Det gäller att skinnsidan är lagom fuktig samtidigt som pälsen är torr när man antingen börjar arbeta in ett fett eller lägger på alunsmet. Man brukar säga att den skall kännas som en rå falukorv! Har skinnet torkat för mycket någonstans får man fukta det med en blomspruta och vika in den torra delen. Annars går det inte att skrapa rent.
Skrapa kan man antingen göra i en räckbänk eller på ett plant underlag, det är en smaksak. Tror att det gäller med rävar som med de flesta djur att de skall skrapas medhårs men jag kan ha fel. Jag brukar använda spackelspadar med tillrundade kanter samt fingrarna för att få bort alla hinnor och allt fett. Fettgarvar man är det här momentet jätteviktigt! Det är kvarlämnade hinnor som gör fettgarvade skinn pappriga. Eventuella hål brukar jag sy igen med vanlig nål och bomullstråd så att de inte går sönder mer i beredningen.
Jag tycker hjärna är utmärkt att använda, det är bara att koka den och sedan smeta på den på det färdigskrapade, falukorvstorra skinnet. När det känns som det kommer vatten upp ur skinnet har fettet från hjärnan bundit sig i skinnet och dags att börja mjukgöra. Man kan sitta i solen så får man extra hjälp av värmen och uv-strålarna, det gäller att gnussa och dra under tiden skinnet torkar så att det inte blir hårt och stelt.

Med alun är förfarandet annorlunda, då skall skinnet täckas med en smet och stå svalt i en vecka innan mjukgörningen påbörjas.
Vi håller på med två grävlingsskinn som vi först fettgarvade med avocado, sedan la på alunsmet. Tyvärr är de inte färdiga så jag kan inte säga något om slutresultatet.

Lotta Rahmes bok rekommenderas som alltid varmt, jag har säkert glömt en massa viktiga saker i texten ovan. Förhoppningsvis kan någon annan också komplettera!

Lycka till!

/Martina
Martina

Inläggav Mary-Lou » 4 april 2013, 16:11

Världen chans att säga: vad var det jag sa!!
Mary-Lou

Inläggav Lisa Hjelmqvist » 8 april 2013, 11:32

Jag kan bara hålla med Maria; du är en sann expert Martina :)
Tack så hemskt mycket.
Jag tror bestämt att jag ska leta upp boken du rekommenderade och plugga på lite.
Lisa Hjelmqvist

Inläggav Martina » 9 april 2013, 13:43

Ja, Lotta Rahme rekommenderar jag starkt! Jag hoppas det går bra för dig med rävarna! De har ju inte världens finaste päls just nu men sen är de ju inte heller lovliga förrän i augusti.

Och så verkligen älskar jag din blogg! Skall läsa hela så fort jag hinner!
Martina

Återgå till Läderhantverk och skor