Stavkyrkobygge

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Stavkyrkobygge

Inläggav Runristaren » 28 september 2008, 17:38

Finns det något program/film eller bildlitteratur över ett stavkyrkobygge typ Gol, i modärn tid.
Har för mig att det rest ett antal i replikor, men hittar ingen litteratur eller webbsida

har nån koll?

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Kimelix » 28 september 2008, 18:22

Södra rådas träkyrka från 1300-talet som brändes ner håller på att byggas upp igen, kolla på http://www.sodrarada.se/ . Hemsidan har inte så mycket information verkar det som, men en del kan man nog hitta.
Kimelix

Inläggav Lise » 28 september 2008, 19:17

Kollar man runt lite så är det mycket att läsa o titta på.....
Fina bilder tex. En jättefin sida!
Men det är [:(] att den skulle brinna upp.......

Lise
Lise

Inläggav Sunniva Saksvik » 28 september 2008, 21:46

Haltdalen stavkirke fra Sør-Trøndelag (1100-tallet) finnes i ikke mindre enn to rekonstruksjoner. Den første står på Island. Jeg vet ikke om det finnes film om prosjektet, men det har kommet ut bok om byggeprosessen. Mer om dette og bestilling av boka her:
http://www.ninaniku.no/interhalt/

Den andre kopien står i Haltdalen (originalen står nemlig på Trøndelag folkemuseum Sverresborg i Trondheim), og ble bygget for tre-fire år siden. Her finnes litt informasjon om den:
http://www.holtalen.kommune.no/haltdalen_stavkirke.htm
Sunniva Saksvik

Inläggav Runristaren » 28 september 2008, 23:17

Intressant med synen på "inredningen" och byggnationen av dessa, men det är fortfarande stavkyrkor typ:
<b>Reinli </b>
i Sör-Aurdal.
<b>Öye</b>
i Vang in Valdres.

Jag är däremot "kär"[;)] i och intresserad av typen:
<b>Heddal</b>
i Telemark
<b>Gol</b>
i Hallingdal
<b>Hopperstad</b>
i Vik in Sogn
<b>Borgund</b>
i Lerdal in Sogn
Och förståss, pampiga
<b>Röldal</b>
i Röldal

Konstigt att det inte går lättare att hitta någon mer nogrann bygginfo om dessa på nätet, då jag vet att de finns i USA också [:(]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Sunniva Saksvik » 29 september 2008, 15:08

Men...hva er det konkret du er interessert i? Byggeteknikken er den samme (staving), derav typebetegnelsen. Disse kirkene du nevner har bare tak i flere lag og snodig nok flislag (som normalt brukes på taket) på de øverste veggene.

NIKu (Norsk institutt for kulturminneforskning) har forøvrig flere publikasjoner om stavkirker, også om byggeteknikk og konstruksjon. Bruk søkemotoren og søk på stavkirke.

http://www.niku.no/index.asp?strUrl=//applications/System/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1000348&menuid=1000519
Sunniva Saksvik

Inläggav Runristaren » 29 september 2008, 22:37

Hej hej, Sunniva, inte får du katedralbyggningskunskaper bara för att du kan bygga/sett ett stenhus.
Lika lite som det används samma byggtekniska lösningar med att bygga stavkyrkan Holtålen jämfört med stavkyrkan Ringebu, även fast bägge är byggda i stavverk[;)]

Visst, kan jag köpa diverse böcker, det vet jag redan, men nu var jag intresserad av om det fanns något utlagt material på nätet om nya byggen/replikor, som är lite mer avanserade än typ Holtålen.

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Sunniva Saksvik » 30 september 2008, 15:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>

Hej hej, Sunniva, inte får du katedralbyggningskunskaper bara för att du kan bygga/sett ett stenhus. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Alle katedraler begynner med et lite steinhus. [:p]
Sunniva Saksvik

Inläggav Runristaren » 30 september 2008, 19:57

[:D], många stenar blir det.
Den oupplyste lär sig av sina egna misstag, den vise av andras.
Jag har inga som helst problem med att ta åt/lära mig av stora mästares lösningar och kunnande, före mig, därav min vettgirighet[;)]

www.runristare.ax
Runristaren

Återgå till Bostäder och husgeråd