Bord för tält?

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Bord för tält?

Inläggav MBN » 24 januari 2009, 23:54

Hejsan, jag har försökt leta igenom tidigare inlägg, utan resultat, även om jag har för mig att jag har sett något om ämnet tidigare, men men...
Det jag undrar är om någon har några ideer på hur man kan göra ett enkelt, mindre bord för lägerliv, gärna även lätt-transporterat. Vi
är två stycken som ska dela på ett sax-tält i storleken ca 4x3m, och vi hade tänkt sova i ena halvan, och ha bord och förvaring i andra, så det blir lite bökigt att ha ett stort bord.
Vi lever ca 1350-1400
MBN

Inläggav Peter » 25 januari 2009, 08:52

Saxtält?
Peter

Inläggav MatsNorlund » 25 januari 2009, 14:20

http://www.greydragon.org/furniture.html
Har enkla ritningar på bord, bänkar mm som går att ta isär och byggs framförallt av plywood. För mer tidsenliga möbler rekommenderar jag dessa böcker.
http://www.bokus.com/b/9780811728546.ht ... rch_result
http://www.bokus.com/b/9780811727952.ht ... rch_result
MatsNorlund

Inläggav Vendel » 25 januari 2009, 16:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>

Saxtält?

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Du förstår nog vad han menar. [:)]
Vendel

Inläggav Peter » 25 januari 2009, 16:37

Sorry - det gör jag faktiskt inte. Jag funderade på typ sån där geteld. Är det ett sånt måntro?
Peter

Inläggav Vendel » 25 januari 2009, 17:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>

Sorry - det gör jag faktiskt inte. Jag funderade på typ sån där geteld. Är det ett sånt måntro?

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Verkar nog ganska troligt. [:)]
Vendel

Inläggav Olov » 25 januari 2009, 17:37

Jag köpte den andra boken Mats länkar, Constructing medieval furniture, och den var lite av en besvikelse. Jag trodde att den skulle avhandla lite generellt hur man konstruerade möbler under medeltiden, men det var inte riktigt så. Däremot är ritningarna ganska lätta att förstå. Men det som är intressant för den här frågeställaren kan kanske vara ett bord som kallas High table, helt enkelt. Det är iofs inte särskilt väl anpassat för lägerliv, men det kan kanske finnas konstruktionsdetaljer som man kan sno.
Men jag undar om inte den första boken är en omarbetad version av den andra?
CoSG har ju lite info i några av sina Dragon som kanske kan vara värt att kolla upp:
http://www.companie-of-st-george.ch/new ... agon-4.pdf
http://www.companie-of-st-george.ch/new ... agon-5.pdf
http://www.companie-of-st-george.ch/new ... agon-6.pdf
http://www.companie-of-st-george.ch/new ... agon-7.pdf
Olov

Inläggav Peter » 25 januari 2009, 17:40

På så vis. Tackar, Vendel!
Peter

Inläggav MatsNorlund » 25 januari 2009, 17:44

Olov: Jag har båda och det är olika möbler i böckerna, den nyare har dessutom färgbilder på originalen. Tycker nog att man får en ganska bra inblick i hur man konstruerade möbler på medeltiden och är väldigt nöjd med båda böckerna. Resultaten därifrån kan förmodligen beskådas i mitt tält i Styringlägret under MTV i år.
MatsNorlund

Inläggav Johan Käll » 25 januari 2009, 17:52

Det enklaste bordet gör vi genom att slå ner fyra pinnar i marken och lägga en pavese över. För vikingar bode man kunna surra en trefot och lägga en sköld på... men jag antar att ni vill ha ett 'Riktigt' bord?

Vi baserar detta på att ett bord kan vara bland det sista man lägger packutrymme på när man drar i fält, men å andra sidan är det bland det första man plundrar när väl slagit läger ;)

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav MBN » 25 januari 2009, 21:18

Tack för hjälpen alla, får se vad resultatet blir i slutändan...
MBN

Inläggav MatsNorlund » 25 januari 2009, 22:43

Tänk på trossen Johan, dom kom efter med vagnar fulla med material. Jag var kvartermästare i lumpen och vet hur mycket som släpas med armen, och hur såg det ut när 17/1800-talets upptäckts resande for, inte ville man lämna komforten av sängar och sådant hemma bara för att man reste iväg på äventyr.
MatsNorlund

Inläggav Peter » 26 januari 2009, 09:07

Men vet du med säkerhet att arméer anno 1350-1400 hade tross? I Sverige finns det mig veterligen ingenting som talar för det. Överlag har jag fått uppfattningen om att enskilda soldater, deras familjer eller små grupper av dem, sköter sig själva och bar med sig det de behöver. Och ärligt talat - vilken tross hade prioriterat bord för vanliga bassar?
Peter

Inläggav MatsNorlund » 26 januari 2009, 12:03

Beror väl på vad/vem du är och från fall till fall men, krigar du så sitter du på marken, en sten eller liknande när du vilar och äter, men har du slagit upp ett tält i ett läger har du knappast burit det själv bak på ryggen under striderna. Då finns det någon form av tross med. Om det sedan är familjen eller dina tjänare som har med sig materialen spelar ingen roll. Har du ett tält, kokutrustning etc så fraktas det nog på kärra eller liknande och då är det enkelt att ha med några pallar och ett bord. Sen kan ju ett tält med utrustning tjäna många soldater/familjer och att bo trångt var ju inget främmande på den tiden.
Själva krigandet är ju både säsongsbundet och bara en liten del av en kampanj och vart kriget förs, hemma, i andra länder. Sen var inte alla läger krigsläger heller. Många tältbilder visar sängar och det är en rätt så stor möbel.
MatsNorlund

Inläggav Peter » 26 januari 2009, 14:08

Sant, sant, men det är ofta kungen som sover i sängen, och kungen kan för all del kosta på sig lite bagage. Om man ska vara riktigt petig kan man sannolikt ifrågasätta till och med idén att soldater (vanligen) hade tält under perioden 1350-1400. Det enda jag sett som jag tolkat som soldatboenden är hyddor snarare än tält. Men det kan vi starta en annan tråd om. Frågan vad soldater burit med sig under "medeltiden" och hur det skett är en intressant fråga.
Peter

Nästa

Återgå till Bostäder och husgeråd