Bygga en borgbrygga

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Bygga en borgbrygga

Inläggav Bo Silfverfisk » 17 april 2009, 15:15

Jag har planerat länge att riva ner den elektriska garageporten och bygga en borgbrygga. Som modell för min borgbrygga står Stäkeholms-befästningen på Holmen vid Gamlebyviken med sin ståtliga prakt. Jag vill när grannjävlarna kommer springandes uppleva och se det Bo Griphufvud upplevde och såg när Tjustborna tågade mot Stäkeholm med sina högafflar. Den gången slutade det inte bra, som vi pålästa vet, men jag tänker inte upprepa misstaget som de tyska riddersmän som uppförde befästningen gjorde när de satsade på ungerska armeringsjärn i bryggfästet. Det var dessa som brast vet ni, i borgbryggan.

Steg två blir att gräva en vallgrav runt huset. Men har ni några ritningar eller?

LAjv 23/5 - Riddersvik gillegård * LÖVSTA * PM för mer info
Bo Silfverfisk

Inläggav Rimah Yoba » 17 april 2009, 15:23

Förra sommaren upprättade jag en mindre trädgårdsmur som föregås av 6 stycken tujor närmast staketet mot vägen. Jag tycker det blev en tilltalande lösning som främjar både estetik och insynsskydd. Nu är tujorna klädda i säckväv i syfte att skydda dem från den brännande vårsolen som är svår innan tjälen gått ur marken.
Rimah Yoba

Återgå till Bostäder och husgeråd