Kulehammer i middelalderen

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Kulehammer i middelalderen

Inläggav Halvor » 7 juni 2009, 20:29

Jeg har til gode å se en kulehammer fra middelalderen. Hadde de det? Er det noen som har sett en? Brukte de kanskje pennen på en smihammer istedet og smidde fra fire sider når de f.eks. lagde nagler?

Hva tror dere?

Halvor
Halvor

Inläggav Eric Hejdström » 7 juni 2009, 21:50

Jag vill minnas att jag sett ett träsnitt med en rustningssmed från början av 1500-talet där en drivhammare är tydligt rundad i ändarna. Jag har dock inte sett några bevarade exemplar och kan för tillfället inte hitta bilden jag har i åtanke. Men med tanke på kulhammarens användbarhet vit t.ex. nitning så vore det nästan lite kontigt om det inte fanns någon slags variant under medeltiden.
Eric Hejdström

Inläggav Halvor » 8 juni 2009, 23:20

Ja, men det går jo an å bruke en pennhammer istedet, men det krever litt omlegging av teknikken. Men kulehammer er jo klart best (synes jeg)
Halvor

Inläggav Eric Hejdström » 9 juni 2009, 06:59

Håller absolut med dig. Lovar att posta bild om jag hittar nåt.
Eric Hejdström

Inläggav Mikkel Frederiksen » 9 juni 2009, 07:33

Er det ikke også en sådan genstand som kan påvises trods mangel på fund eller billedkilder?
Er det fx. ikke temmeligt svært at lave brystplader, hjelme og andre rustningsdele uden en rund hammer?
Jeg forestiller mig at det er vanskeligt at lave en rund hævet flade i metal med en firkantet hammer...
Mikkel Frederiksen

Inläggav Eric Hejdström » 9 juni 2009, 16:30

De drivhammare som finns avbildade är ofta något fyrkantiga men väl rundade vid slagytorna. Visst skulle man kunna använda en sådan att slå i nitar med men ingen som jobbar med påt skulle vilja slå sönder sin drivhammare på nitar...
Eric Hejdström

Inläggav Cederqvist » 11 juni 2009, 19:19

Kraftigt rundade fyrkantiga hammare används på många verkstäder idag för att slå nit.
För plåtarbeten går det att använda div. faffar och en svagt rundad hammare (faffen är ett gammalt verktyg) och låta faffen göra det jobb som kulhammaren i vanliga fall gör. Jag undrar om man inte kan ha använt puns vid nitning(?),för punsar fanns ju och det blir ju ett mycket snyggare resultat.
Kulhammare i dess moderna form har jag för mig dyker upp i samband med industrialismen.
Cederqvist

Återgå till Bostäder och husgeråd