Asp

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Asp

Inläggav Martin Wallgren » 27 juli 2009, 15:05

Jag har en massa aspar jag kan ta ner, finns det något bra användningsområde för detta träslag eller duger det bara till ved? Kan få loss en hel del (kan till och med få det sågat om jag vill).
Martin Wallgren

Inläggav Martin Wallgren » 27 juli 2009, 15:11

JAg kan tydligen inte editera mina egna inlägg så jag får göra så här.

Det är ju ganska lätt att spräcka asp så jag tänkte att det kanske skulle kunna vara ett bra material att göra sköldar av. Dock är det ju ganska poröst men det är lätt vilket både är bra och dåligt i en sköld.

är det någon som har erfarenhet av att arbeta med Aspar på detta sätt?
Martin Wallgren

Inläggav Olof den gladlynte » 27 juli 2009, 15:29

Det jag vet är att aspen vrider sej ordentligt vid nedtorkning..svår att göra brädor av. Du får nog sätta virket i spänn medans det torkar om det ska gå att använda sen. Sen kan du ju alltid göra tändstickor av det...hehe.
Olof den gladlynte

Inläggav Mikkel Frederiksen » 27 juli 2009, 21:30

Pile har været brugt til skjolde, og da asp og pil er temmeligt nært beslægtet er det ikke nogen helt forkert tanke at bruge det til skjolde.

Desuden vil spejlkløvet træ (hvis det har vokset nogenlunde lige op) ikke slå sig specielt meget når det tørrer. Det vil det dog hvis det bliver savet ud på traditionel vis.
Kløv det ud i stave, hvis du skal lave skjolde.

Læs her om kløvet træ --> http://www.greenwoodworking.com/Home/RivingArticle

Ellers kan det bruges til fx. madtrug/sulefade, da det er let at arbejde i og bliver meget let når det tørrer.

Bild

Patener til at spænde under skoene er også en mulighed.

Bild
Mikkel Frederiksen

Inläggav Martin Wallgren » 27 juli 2009, 23:14

Tackar och bockar Mikkel!

BTW kommer du till Swordfish i år så kan vi snakke mer om aspar och sköldar. Kanske kan ha en klar att ta med så kan vi utvärdera den.
Martin Wallgren

Inläggav Mary-Lou » 28 juli 2009, 09:00

Asp är ett toppenmaterial till burkar och annat att förvara mat i. Ger inte mkt smak ifrån sig. En krympburk kanske?
Mary-Lou

Inläggav Mikkel Frederiksen » 28 juli 2009, 20:22

@ Martin W: Jeg kommer ikke til Swordfish. Jeg holder mig til snittebænken og lader andre om at slås [:)]

Men ang. træ til skjolde, så er tykkere stammer nok at foretrække.
En del af kernetræet må ofte frasorteres pga. knaster, hvilket kan gøre det svært af lave brædder af en fornuftig bredde. Jo bredere brædder, jo mere stabil kan dit skjold formodentligt blive. Færre brædder = færre samlinger.
Mikkel Frederiksen

Inläggav jonsey » 4 augusti 2009, 11:32

När det gäller asp har jag fått lära mig att det vrider sig åt ena hållet när det är ungt och åt andra hållet när det blir äldre. Jag var med och gjorde en korg och hyvlade fram tunna fanér till den utav asp och enligt min lärare finns det ett parti ungefär på mitten av stammen där vridningarna på något sätt tar ut varandra, där den är rakvuxen. Det är just den biten man vill ha till korgfanér/spånor. Vet inte hurvida detta är riktigt för jag har aldrig hört det någon annanstans. Vet inte heller hur man ser det på stammen. Någon annan som kan bekräfta eller dementera?

/Jonas
www.mounthall.blogspot.com
jonsey

Inläggav fallhofne » 19 oktober 2009, 14:12

Asp är bra till mkt. sittbänk i bastu. tråg, pallsittsar, svep men slår sig som sagt..
aspen slöar också verktygen eftersom jag tror att veden innehåller kisel, så bryn ofta:)
fallhofne

Inläggav Eric Hejdström » 19 oktober 2009, 16:15

Hur gick det med dom där asparna Martin? Jag är nog lite intresserad av några bitar, vi kanske kan göra nåt byte? Hör av dig!
Eric Hejdström

Inläggav Olof den gladlynte » 19 oktober 2009, 19:23

Asp växer som ogräs och ger bara massaved i Norrland iaf...och t o m det blir en dålig affär p g a att den väger lite.
Olof den gladlynte

Inläggav Martin Wallgren » 19 oktober 2009, 21:53

JAg ska be farsgubben såga några plank... vad vill du ha för dimmentioner Erik?
Martin Wallgren

Återgå till Bostäder och husgeråd