Mögel (eller vad?) på vikingatält

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Mögel (eller vad?) på vikingatält

Inläggav Visminna » 11 augusti 2009, 10:17

Nyss hemkomna från medeltidsveckan då vi för första gången använt våra vikingatält. Under veckan konstaterade vi att de blev rätt skitiga, speciellt på ena sidan, alldeles gråprickiga. Och när vi nu slagit upp dem för att de ska torka ur ordentligt innan de långtidsförvaras (det regnade aldrig på dem men närheten till havet gjorde att de var fuktiga på mornarna) så konstaterar vi att det ser ut som något växt till på dem... mögel känns inte troligt även om det ser ut som det, kanske kan det vara alger? Eftersom många här har egna tält tänkte jag slänga ut frågan här... vad är det våra tält drabbats av? Och vad gör vi åt det?
Visminna

Inläggav Lillith » 11 augusti 2009, 13:48

Är det små gråsvarta prickar och tältduken dessutom är av linne- bommullsväv kan du nog vara ganska säker på att det är mögel.
Lillith

Inläggav Visminna » 11 augusti 2009, 14:47

Det känns bara så otroligt att det skulle möglat stående i strålande väder, enda fukten de utsattes för var havsdiset. I sådant fall borde det här vara ett mycket vanligt förekommande fenomen och fler borde behövt åtgärda det. Vad har i sådant fall gjorts för att få bort det? Slänga in ett vikingatält i tvättmaskinen är ju lite svårt :-) och det skulle ju vara skönt om vi slapp impregnera på nytt varje gång vi använt tälten....
Visminna

Inläggav Olof den gladlynte » 11 augusti 2009, 15:41

Är det ur estetisk synpunkt du vill ha bort fläckarna eller ur hälsosynpunkt? Möglet dör av sej själv när duken torkar....däremot försvinner iofs inte fläckarna så ur estetiskt synvinkel kan det ev. störa.
Ska man se det ur ett HK perspektiv så är nog dessa fläckar inga problem heller....
Olof den gladlynte

Inläggav Visminna » 12 augusti 2009, 12:02

Sant, det är mest ur hälsosynpunkt jag tänkte, fläckarna i sig lär nog bli fler med åren oavsett orsaken till dem :-). Och så länge möglet dör bort är det ju ok, bara det verkligen gör det. Mögelsporer har ju en tendens att överleva!
Visminna

Inläggav Mylla » 12 augusti 2009, 17:34

Har varit med om samma sak (dock inte mitt tält), flera nya tält stod på samma ställe under MTV och ett fick massor med mögelfläckar, ägaren kom fram till att det nog berodde på tyget, eller dess impregnering. Den enda skillnaden på tältdukarna var just att de var inhandlade på olika ställen och deras var den billigaste...
Mylla

Inläggav Hellman » 28 september 2009, 07:08

Det är troligtvis svartmögel du har fått på tältet och det är i stort sätt oundvikligt, alla tält jag har sätt har fått det med tiden.

Det spelar inte så stor roll vilket väder det är, det blir så ändå.

Hoppas att det går bra med tältet.
Hellman

Inläggav Robert Öhlund » 31 oktober 2009, 12:26

Jag tror vi lyckades fa bort de mesta av de svarta prickarna genom att lagga taltduken i ett badkar och skolja det med klorin. Det kanske inte ar sa bra om taltduken ar en annan farg an vit. Men och andra sidan sa kommer de ju tillbaka igen sen.
Robert Öhlund

Återgå till Bostäder och husgeråd