Täljsten

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav Lillith » 16 augusti 2009, 21:30

YngveHH: Frågan lydde ju "Jeg lurer på hva som var vanligst i Skandinavia i vikingtid"
Lillith

Inläggav Heidi » 25 september 2009, 20:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lillith</i>
Heidi: Jag har ingen aning om vilket som var vanligast. Jag är inget vidare på att spinna själv, men jag tycker personligen det är lättare att ha tyngden i nedre änden. Vad jag vet finns det inga samtida avbildningar av spinnande kvinnor och på själva trissan ser man ju inte hur den suttit på tenen. Så din gissning är nog lika god som någon annans.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Da har jeg funnet noen svar på mitt eget spørsmål (utrolig hva man finner i sin egen bokhylle):
I "Fra fiber til tøy" skriver Marta Hoffman følgende: Snellen kan sitte ovenfor eller nedenfor midten av teinen. I Norden sitter den ovenfor på de håndteinene som er kjent fra museene og fra tradisjonelt bruk. Det gjør den også på en av de meget få som er bevart fra arkeologiske funn, nemlig teinen fra Osebergfunnet.
Da måtte jeg selfvølgelig se i Oseberg-boka om tekstilene, her er noen utdrag:
Til spinnearbeidet foreligger en håndtensnelle av leirskifer med påsittende ten av bøketre. Den lå i en kiste på venstre side av gravkammeret. Tenen er 29,3 cm lang.
I samme kiste fantes også tre "nåler" av tre, henholdsvis 28,5 cm, 37,3 cm og 32,2 cm lange, den sistnevnte har en liten hake av jern i den ene enden, en annen har visstnok også hatt det, da det enda sitter en liten jernstift fast i den. Disse nålene er etter alt å dømme tretener til håndtener. Det forelå også en del fragmenter til liknende tener i samme kiste.

Heidi
Heidi

Inläggav Lillith » 25 september 2009, 22:31

Tack Heidi!
Hehe, då är det väl lika bra att man lär sig spinna med tyngden i "rätt" ände då. [;)]

Kan tillägga att jag provat på att göra pärlor i sten också nu med helt ok resultat. Har en vikingaoutfit under konstruktion här hemma och tänkte dryga ut dom obligatoriska glaspärlorna med stenpärlor för variationens skull.
Tärningar i täljsten har jag också blivit tippsad om att det ska finnas fynd av (från tretton-fjortonhundatal nånting), men jag kan inte hitta några. Men det borde vara rätt lätt att göra snygga tärningar i alla fall, så det står med på "att göra-listan".
Lillith

Inläggav Fengaren » 26 september 2009, 08:01

Här är en länk till ett företag som säljer kaminer m.m.
Hos dem kan du finna större bitar täljsten än hos hobbyhandlarna (mellan 1,5 kg och 5 kg). Titta sedan på deras leverantörer och kolla ifall du har en återförsäljare i din stad. Jag hade tur och fick tag på en tegelstensstor bit samma dag som jag gick dit.

http://www.j-davidssons.se/

Hoppas detta ökar dina hantverksmöjligheter!

---------------------------
http://fengaren.bilddagboken.se/
Fengaren

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd