Grytan i Mästermyr

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav Greven » 23 november 2009, 17:30

Ok, så det är bara bandet högst upp där man har fäst hanken som är i järn. Jag tänkte att det mesta av grytan var tillverkat i järn (önsketänkande). Jag har faktiskt inte tänkt på att det har stått cu-legering i databasen.

Tack!
Då fick jag det klart för mig.

Greven
Greven

Inläggav Johan Käll » 23 november 2009, 19:38

Under medeltid är grytor i keramik det ojämnförligaste vanligaste.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Greven » 24 november 2009, 07:37

Keramik är väll vanligast från bronsålder och ganska långt fram i tiden. Problemet med keramik är att de är lätta att ta sönder när man transporterar dem (jag är pregar ofta in en smedja tillsammans med allt annat i bilen), man kan inte laga mat i dem hur som hellst, jag kan inte tillverka keramik, däremot har jag ett humm om att smida.

Greven
Greven

Inläggav Ingemar » 24 november 2009, 15:13

Greta Arvidsson skriver:"Cauldron of copper alloy" Kanten upptill är förstärkt med ett stålband, liksom på osebergsgrytan! Jag har sett kärl från den tiden som har en vulstad kant med trådinläggning. Kanske man experimenterande med olika varianter vilket man ju ser på senare kopparkärl:

Ingemar

www.ingruna.dinstudio.se
Ingemar

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd