Var köpa riktig nitad brynja?

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Var köpa riktig nitad brynja?

Inläggav RiddareSamuel » 17 juli 2004, 10:01

Hej!
Jag är lite sugen att köpa en riktig brynja där varje ring är sammannitad och ringen tillplattad, så som de var förr. Jag har hört att man kan hitta sådana från Indien.

Är det någon som vet några andra ställen där de gör dessa fina brynjor? Gärna några websidor.

/Sam
RiddareSamuel

Inläggav Angus Maciomhair » 17 juli 2004, 15:04

Sök på riveted mail/maille/chainmail osv. i Google.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Todd » 17 juli 2004, 19:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Sök på riveted mail/maille/chainmail osv. i Google.
/Angus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Riddar Samuel & Angus,

Forutom att soka pa Google sa kan du kika pa denna sida http://www.forth-armoury.com/

Ha det bra
Todd
Todd

Inläggav Filurix » 17 juli 2004, 19:48

Jag avråder dig från att köpa indiska brynjor. Jag har hört, från ett stort antal personer, att det är rätt dålig kvalité på grejerna därifrån. Ett skräckexempel jag hört är att en kille köpte en rostfri brynja från Indien och lät den ligga ute för att testa metallen. Samtidigt lade han ut en rostfri som han själv gjort. Efter en månad var den indiska brynjan <b>mycket</b> rostig, den andra var nästa som ny.

Kolla här istället: http://www.erikdschmid.com
Filurix

Inläggav Angus Maciomhair » 17 juli 2004, 20:09

Som vanligt så är det så att man får vad man betalar för, och det kan väl knappast komma som en överraskning för någon?
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Filurix » 17 juli 2004, 23:21

Det har du rätt i. Hoppas bara inte någon köper grisen i säcken.[:)]
Filurix

Inläggav Todd » 22 juli 2004, 14:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Som vanligt så är det så att man får vad man betalar för, och det kan väl knappast komma som en överraskning för någon?
/Angus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Angus, haller med dig helt och hallet. Man kan dessutom alltid bestalla en prov bit? Vilket jag sjalv har gjort men ej fatt den an.

Jag hort mycket gott om Forth armoury.

Erik D Schmid ar valdigt duktig (jag har sett hans arbete)men frukatansvart dyr, han tar mer for sina brynjor an vad du kan kopa ett orginal for.

Vi har ett antal orignal i St: Olofs gillet, troligtvis fran 1500 talet, de valdigt ar svara att tidsbestamma. Kom garna till nagon av de visningar som vi genomfor sa kan du fa kika narmare pa dessa brynjor.

Under det sena 1500 talet sa var ring brynjan helt ur mode och aven farliga for soldaterna att anvanda, pa det att muskot kulor vid en direkt traff drog med sig de sma ringarna in i kroppen och skapade infektioner. Salunda saldes och exporterades mycket brynja till Indien med omnajd dar brynjan fortfarande fyllde sin funktion. Darmed kan man an idag fynda pa Indiska antik auktioner och hitta fina europeiska brynjor, en "tell tail" ar den sa i Europa vanligt forekommande tratbits formade niten.

Ha det bra
Todd
Todd

Inläggav Åskguden » 11 augusti 2004, 22:29

Jag gör nitade ringbrynjor för försäljning om du är intresserad. Prislappen ligger dock på mellan 8-15 000 kr, så de är inte billiga direkt, hör av dig till tor@ringbrynja.com om du vill veta mer. Forth Armory är väl annars ett av de bästa ställena att köpa ifrån, han verkar hålla riktigt hög klass på sina ringar.
Åskguden

Inläggav Niclas Wennström » 20 augusti 2004, 18:55

Hej

Jag gör också nitade brynjor. De som jag gör är helt från scratch dvs inga maskingjorda bitar alls. Den typ av brynja som jag gör är en mer sentida brynja med helplattade ringar, triangulära nitar och avanserad formanpassning i axlar armbågar midja osv. Tyvär så blir priset därefter ca 25-30 000 för en skjorta. Här gärna av dig/er om ni är intresserade på adress nicwen72@hotmail.com . Jag gör naturligtvis även andra bitar såsom huvor, ärmhåls skydd, aventails och hosor.

MVH
PS Har skrivit förr men men det är så långt mellan inläggen att jag alltid glömmer mitt användarnamn och framförallt password så nu har jag valt ett jag garanterat inte kommer att glömma. DS
Niclas
Niclas Wennström

Inläggav Carrot » 20 augusti 2004, 19:55

En dum fråga kanske, men var får man tag på orginal brynjor utan att bege sig till indien?
Carrot

Inläggav Emoni » 21 augusti 2004, 18:15

Detta är ganska osäkert, men jag hörde att Knights of thule säljer sådan. Hittade dock inget på deras hemsida, men det går ju att ta kontakt med dem. http://www.knightsofthule.se/
Emoni

Inläggav Raymund » 21 augusti 2004, 18:36

Det brukar dyka upp ibland på specialicerade auktionshus som tex:
http://www.hermann-historica.com/
http://www.stauffer-auktionen.de/

Men även de mer välkända auktionshusen som Sothebys och Christies brukar ibland ha speciella vapen och rustningsauktioner.

Här har vi tex. en skjorta från tidigt 1400-tal som gick för 16000 Euro (ca 150000 kr):
http://www.hermann-historica-ohg.de/auk ... 46_1_D.txt

/R
Raymund

Inläggav Jonas Flink » 5 oktober 2004, 16:34

Varför använda antika ringbrynjor. Borde inte dom höra hemma på museum eller kanske på en manekängdocka i en glasmonter i vardagsrummet? Jag hade aldrig satt på mig en antik ringbrynja, skulle nog inte ens låta någon andas på den. Men sådan är jag, ska det användas så ska det vara nytillverkat.
Jonas Flink

Inläggav Admin » 5 oktober 2004, 17:28

Hmm, de historiska brynjor jag har sett har faktiskt mått bättre av att användas än att ligga i en påse någonstans hos en samlare. Användningen sörjer för kontinuerlig oljning och friktionen håler undan rosten. Jag har nog aldrig sett historiska brynjor må bättre än när de används. (kanske ska tillägga att det är brynjor som inte är i skick att falla sönder)

/H
Admin

Inläggav Jonas Flink » 5 oktober 2004, 19:32

Jo. Så mycket fattar jag. Jag tycker ändå att gamla föremål inte borde användas mer än nödvändigt. Det borde ju gå att tillverka nya brynjor i samma kvalitét så varför använda dom gamla? Är det bara en statusgrej att gå runt i en 500 år gammal brynja? Ungefär som att äga och köra en riktigt gammal rolls royce i orginalskick. =)
Jonas Flink

Nästa

Återgå till Köpes