Någon som vill göra nålar?

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Någon som vill göra nålar?

Inläggav Martina » 10 september 2004, 19:00

Hej! Jag behöver ha tag på ett nytt förråd med nålbindningsnålar då mitt gamla (tack Vidar!) i princip är slut. De är till för att säljas vid kurser och skall helst inte kosta för mycket (som vanligt [xx(]) men jag är intresserad utav både ben, horn och trä. Jag skulle dessutom gärna vilja ha dem inom en inte för avlägsen framtid...
Någon som känner sig manad? Isåfall kan jag ge närmare instruktioner samt ta kostnadsförslag.

MVH

Martina, nållös
Martina

Inläggav Edvin » 11 september 2004, 13:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Hej! Jag behöver ha tag på ett nytt förråd med nålbindningsnålar då mitt gamla (tack Vidar!) i princip är slut. De är till för att säljas vid kurser och skall helst inte kosta för mycket (som vanligt [xx(]) men jag är intresserad utav både ben, horn och trä. Jag skulle dessutom gärna vilja ha dem inom en inte för avlägsen framtid...
Någon som känner sig manad? Isåfall kan jag ge närmare instruktioner samt ta kostnadsförslag.

MVH

Martina, nållös
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Eftersom jag just nu står ute i verkstaden och tillverkar just nålar i synålar i ben kan jag gärna tillverka nålbindningsnålar också.

Om du är intresserad så kan du maila på edvin[dot]sjoberg[at]tjelvar[dot]com. Skicka med mått och dimensioner samt ett kostnadsförslag så ska jag se om det är tillräckligt för att jag ska göra dem.
Edvin

Inläggav Martina » 11 september 2004, 17:05

Hej Edvin!
Mailadressen funkade inte så du får svar här istället.
Jag är ute efter ett sortiment smala nålar med stort öga. Gärna med lite individuella variationer såsom mer eller mindre trubbig spets, mer eller mindre böjda. De måste vara glatta, inte kortare än 7 cm och inte längre än 10. De skall inte vara för klumpiga vid basen utan helst vara ganska jämntjocka. Det är viktigt att hålet är stort (långt) så att det går i flera grova trådar. Jag tycker själv om när spetsen eller hela nålen är lätt böjd men raka går lika bra. Det skall helt enkelt finnas några att välja emellan! Det hade varit kul med några extra välarbetade, t.ex. graverade.
Gällande betalning så kan jag antingen köpa ett antal direkt nålar av dig, men då tyvärr inte till särskilt högt pris eftersom jag inte kan ligga ute med för mycket pengar innan jag får dem sålda. Ett annat alternativ är att jag säljer nålarna åt dig och sänder pengar allteftersom. Då kan jag ge dig mer betalt men inte vid ett och samma tillfälle. Något pris vill jag inte sätta förrän jag vet hur lång tid du lägger ned på varje nål, kan du inte försöka komma fram till en bra timpenning?

MVH

Martina
Martina

Inläggav Edvin » 11 september 2004, 21:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Hej Edvin!
Mailadressen funkade inte så du får svar här istället.
Jag är ute efter ett sortiment smala nålar med stort öga. Gärna med lite individuella variationer såsom mer eller mindre trubbig spets, mer eller mindre böjda. De måste vara glatta, inte kortare än 7 cm och inte längre än 10. De skall inte vara för klumpiga vid basen utan helst vara ganska jämntjocka. Det är viktigt att hålet är stort (långt) så att det går i flera grova trådar. Jag tycker själv om när spetsen eller hela nålen är lätt böjd men raka går lika bra. Det skall helt enkelt finnas några att välja emellan! Det hade varit kul med några extra välarbetade, t.ex. graverade.

Jajjamän, det ska inte vara några problem. Men, det är bra med en mer speccade dimensioner. Ca 8 cm långa och en centimeter breda om jag inte misstar mig helt? Och ögat ska vara så stort som möjligt utifrån nålens dimensioner?

Jag gör ett antal provex imorrn (bredd, längd, krökning) så kan jag scanna in dem och skicka bilden så får du se.

Jag skulle kunna tänka mig att jag skickar en låda till dig när jag är klar och att du säljer av dem för min räkning, nu känner ju inte jag dig men jag är blåögd och tror att folk är snälla. :)

Hur många handlar det om? Om det bara är ett par dussin så kan man ju lägga ner mer tid på dem. Det är nog inga problem att tillverka 300 stycken men då måste jag ju komma på ett snabbare produktionssätt.
Edvin

Inläggav Åsa vävare » 11 september 2004, 21:18

Eftersom du nu finns i Hemse kanske du skulle ta en tur till Huskroken i Ronehamn. Där såg jag fina nålar både i ben och trä - raka och böjda.
Åsa vävare

Inläggav Martina » 12 september 2004, 10:35

Tack för tipset Åsa, det kommer jag säkert att göra!
Edvin, det låter jättebra! Jag kan tänka mig att tjugo-trettio räcker ett bra tag. Dock är en cm för grovt, de behöver vara så "slanka" som möjligt för att gå lätt igenom maskorna. Min tränål är kring 7 mm bred och bara några mm hög, min järnnål är ännu smalare. Allt detta är väldigt personligt, men jag har märkt att tunna, böjda nålar som glider lätt är en bra nybörjarnål. 7-8 cm är ett mått som ligger bra i handen och ett stort öga gör att man lätt kan trä den med grovt garn (nybörjargarn!)
Och jag lovar, jag är äckligt ordentlig med pengar! ;)

/Martina
Martina

Inläggav Edvin » 12 september 2004, 16:20

Hörk... efter fem timmar i verkstaden så har jag klurat ut två saker. Att bendamm är grymt svårt att undvika att anddas in och att jag behöver en pinnfräs för att kunna göra större hål.

Här är ett gäng provex i alla fall så att du kan komma med lite kommentarer om du inte tycker att de verkar bra. Jag gjorde längre, slankare nålar i varierande storlekar samt kortare, stabbigare nålar som jag brukar använda själv till nålbindning.

Hålen ligger nu på 4 mm, jag ska försöka komma in till visby så att jag kan köpa en pinnfräs i samma dimension så att jag kan ta ut hålen mer. Sedan ska de ju såklart oljas in och poleras men jag tänkte slänga upp en "work-in-progress"-bild. [:)]

Om de verkar okej så hojta till så sätter jag igång att tillverka 30 stycken.

Bild
Edvin

Inläggav Martina » 12 september 2004, 19:36

Oj, vilken arbetsdiciplin! Det ser väl jättebra ut, förutom då på hålen förstås. Skall jag ge några kommentarer så är de flesta av de tio första för långa och alldeles för spetsiga. Nr. 2 är lagom trubbig och nr 3 o 5 har nog maxlängd. De lite mindre ser också trevliga ut, verkar lätta att arbeta med. På en del nålar ligger ögonen för nära kanten, vilket inte är bra. Då är det bättre att de är lite bredare och inte riskerar brista vid påfrestning.
Du använder väl munskydd? Bendamm är DJÄVULSKT!!!
Om du inte vill föra en ekonomisk diskussion via forumet så kan du förresten maila mig på timjan19(snabela)hotmail(dotcom).

Ha det bra och lycka till!

/Martina
Martina

Inläggav Edvin » 12 september 2004, 20:44

Oj, vilken arbetsdiciplin! Det ser väl jättebra ut, förutom då på hålen förstås. Skall jag ge några kommentarer så är de flesta av de tio första för långa och alldeles för spetsiga. Nr. 2 är lagom trubbig och nr 3 o 5 har nog maxlängd. De lite mindre ser också trevliga ut, verkar lätta att arbeta med. På en del nålar ligger ögonen för nära kanten, vilket inte är bra. Då är det bättre att de är lite bredare och inte riskerar brista vid påfrestning.
Du använder väl munskydd? Bendamm är DJÄVULSKT!!!
Om du inte vill föra en ekonomisk diskussion via forumet så kan du förresten maila mig på timjan19(snabela)hotmail(dotcom).

Ha det bra och lycka till!

/Martina

Hej igen! Har nu kapat samtliga av de långa nålarna till 85 mm, efter ändarna fixas till så kommer de att sluta på ca 80 mm. Det känns ganska bra och proportionerligt till tjockleken och ligger bra i handen.

Att ögonen ligger nära kanten är nog bara en illusion av scannern, de vrider sig lite när man stänger locket. De flesta har tillräckligt med marginal för att vra stabila och ändå tunna.

Och nja, mina dammskydd var slut så jag körde ett arbetspass utan. Efter kvällens hostattacker ska jag dock investera i ett nytt paket. [:p]

Jag skickar ett mail om de ekonomiska aspekterna så slipper vi ta upp mer serverplats med det.
Edvin

Inläggav my_mmy » 12 september 2004, 22:26

mina damer och herrar, bendamm ar inte bara djavulskt utan fruktansvart farligt. Om du inte har andningskydd sa ta hellre ledigt en kvall! Allvar. Vi har en stor kar av professionella bensnidare har i Aotearoa, och OSH skulle fa fnatt pa dej! kan vi saga lung cystor?

Hang garna en dammsugare over arbetsplatsen ocksa, det hjalper bra.

/maggie
som har fatt ett par lektioner i arbetsplats sakerhet...
my_mmy

Inläggav Leonie » 5 februari 2005, 23:21

Jag skulle behöva några nålar, som är bra till en nybörjare inom nålbindning (mig själv)... Har kollat i min hemslöjdsbutik men de var så långa, har av diskussionen förstått att de ska vara mindre. Vill gärna göra en mössa av vikingatida slag, mönster på det sökes också.
Leonie

Inläggav Martina » 6 februari 2005, 12:24

Hej Leonie!
Hur lång nålen skall vara när man nålbinder är väldigt individuellt, en del tycker om långa, andra korta. Det enda förbehållet jag har när det gäller nybörjarnålar är att de inte får vara för breda eftersom det då blir väldigt svårt att binda. Jag använde mig av en trubbig stoppnål när jag lärde mig nålbinda. I längden var den inte så snäll mot fingrarna, men det gick utmärkt att lära sig med den.
Tyvärr finns det inga som helst belägg för att vikingarna haft nålbundna mössor och därför finns det inte heller några mönster. Det finns iofs en nålbunden arabisk mössa från 800-talet, men den är gjord med olika tekniker i tunt silke och är nog inget att börja med.
Men om du känner för att göra en modern mössa så bry dig inte om några mönster, nålbindning är en mycket friare teknik än t.ex. stickning och oftast blir det bara konstigt om man försöker följa ett mönster. Vill du ha några riktlinjer är det bäst att bara göra en pappersmall som du med jämna mellanrum lägger ut mössan på.

MVH

Martina
Martina

Inläggav Leonie » 6 februari 2005, 22:30

Tack Martina! Synd på vikingatida mössan, det hade varit kul med en sådan :) Jag har testat att binda med en vanlig stoppnål och nej, den är inte snäll mot mina fingrar... Jag har lyckats åstadkomma något som mest ser ut som en grytlapp. Jag måste förresten få fråga: är det meningen att det ska se ut som en "spiral" när man binder, eller ska man få nya varv hela tiden? Och kan man binda fram och tillbaka, dvs så man får varv på varv?
/L
Leonie

Inläggav Arild Krake » 6 februari 2005, 22:42

Leonie. Om du vill fråga om nålbindning så finns det minst en tråd i ämnet som du kan finna med hjälp av sökfunktionen. Där skulle din senaste och andra specifika frågor om nålbindning passa bättre.

Mvh. Ludvig
Arild Krake

Inläggav Klum Kråke » 13 juni 2005, 17:17

Det finns iofs en nålbunden arabisk mössa från 800-talet, men den är gjord med olika tekniker i tunt silke och är nog inget att börja med.

Hej!
Har du nån länk eller hänvisning till den där mössan? *nyfiken*
Om du har ett mönster tas detta emot tacksammast! =)

Ha det!
Klum Kråke

Återgå till Köpes