rustning sent 1300- tidigt 1400-tal

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

rustning sent 1300- tidigt 1400-tal

Inläggav B_Lundh » 17 oktober 2004, 13:40

Hej!

Jag funderar på att köpa mig en rustning som ska passa in någonstans under hundraårskriget. Föredragsvis slutet av 1300-talet början 1400-talet. Den får kosta ca 15.000:- och kommer vara till för dräktbruk mest även om det vore ett plus om den skulle vara godkänd för SCA-bruk. Och absolut inget enmillimetersplåt o dyl. utan minst 1,5 och uppåt.

Jag tar tacksamt emot både förslag och länkar på smeder/försäljare, svenska och utländska samt gärna tips och idéer på vad jag bör tänka på.
Både utseendemässigt och kvalitetsmässigt(gärna bilder om ni har. [:)] )

Mvh
Björn
B_Lundh

Inläggav Edvin » 17 oktober 2004, 15:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by B_Lundh</i>

Hej!

Jag funderar på att köpa mig en rustning som ska passa in någonstans under hundraårskriget. Föredragsvis slutet av 1300-talet början 1400-talet. Den får kosta ca 15.000:- och kommer vara till för dräktbruk mest även om det vore ett plus om den skulle vara godkänd för SCA-bruk. Och absolut inget enmillimetersplåt o dyl. utan minst 1,5 och uppåt.

Jag tar tacksamt emot både förslag och länkar på smeder/försäljare, svenska och utländska samt gärna tips och idéer på vad jag bör tänka på.
Både utseendemässigt och kvalitetsmässigt(gärna bilder om ni har. [:)] )

Mvh
Björn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

För femton lax får du ju annars helt sjukt mycket high-end material om du vill göra en egen. Min 1361-rustning med utgångspunkt från korsbetningsfynden gick på mindre än 1500:- i materialkostnad. Och var helt klart förhållandevis enkel att tillverka. även utan yrkeskunskaper och tillgång till avancerade verktyg.
Edvin

Inläggav Karin » 17 oktober 2004, 18:30

Jag vet inte hur mycket en rustning kostar, men om du inte får en hel rustning för 15000 kan du kanske tillverka vissa delar själv och köpa t.ex. hjälm och handskar. Vilka delar som lämpar sig att göra själv kan du säkert diskutera med en duktig rustningssmed.

Jag känner till två svenska rustningssmeder som tar emot beställningar, och jag har hört mycket gott om dem. De är Albert Collins med hemsidan http://www.viaarmorari.com/ och Arne Olsén från Örebro (jag har inte hittat någon hemsida om hans arbete).

Du kan också hitta mer information på rustningsdelen av detta forum, där en kille har ställt nästan samma fråga som du.

Karin
Karin

Inläggav B_Lundh » 17 oktober 2004, 18:43

AHHHH! Tusen tack Karin jag har hört talas om via Armorari men glömt stavningen så jag ha rinte hittat sidan.

Nog ska man få en hel rustning för 15.000:- ? (Kanske inte från Collins, det vet jag inget om - hans priser)
Det ska nog inte vara några problem och som sagt här har ni en som helt givit upp tanken att göra själv och tänker köpa istället! *lol* Blir mkt hemslöjd ändå med kläder, skor och harnesk osv.
Fast ett alternativ skulle kunna vara att köpa endast ett nytt visir till min hemgjorda Bascinett kanske?
Men vad jag söker efter är rustning med lite knorr så att säga. Inte endast enklast möjliga fila och böj eller vad jag ska säga... därför jag vill köpa av någon som kan mer än jag och det är därför jag aldrig blir nöjd med vad jag gör själv.

En fråga till i sammanhanget; Vikta/rullade kanter som avslutning på plåten? Fanns det i skiftet 1300- och 1400-talet?

Vet inte om jag bör skämmas för det här? *lol* Men när jag var ca femton fick jag en bok av min mamma som heter Följ med till riddartiden. En ren barnbok med mkt faktafel men där finns en rustning i början av boken under rubriken rustningens utveckling och något i den stilen hade jag tänkt mig.

Igen TUSEN TACK för Collinslänken :)

Mvh
Björn
B_Lundh

Inläggav B_Lundh » 17 oktober 2004, 19:09

Något i den här stilen ska det se ut när det är klart;

Bild

Nitad brynja, harnesk och kläder gör jag själv.

<b>Edit;</b> och just precis har jag bestämt mig för att använda min gamla hjälm och göra ett nytt försök med visiret så har jag åtminstone gjort något av det [:I]

/B
B_Lundh

Inläggav Raymund » 17 oktober 2004, 19:42

Alltså ca 1400-tal med italienska influenser och ett corrazinaharnesk?
Arne Olsén aka Ambrogio huserar ofta på rustningsforumet www.rustning.se tillsammans med en del andra duktiga plåtknackare, prova att skicka honom ett PM. Sedan kanske du kan höra med Carnisbröderna om de har några tips, de sysslar ju med sent 1300-tal och har helt klart trevliga rustningar. Mycket är vad jag förstått Albert Collins verk men de vet kanske om några andra rustningssmeder.

/R
Raymund

Inläggav B_Lundh » 17 oktober 2004, 20:59

Tackar för tipsen :)

Corrazinaharnesk? Är det så de kallas? :) Vet du mer om dessa harnesk? HAr du några tips på andra liknande harnesk? Eller är det namnet på den typen av harnesk där man nitar plå på insidan av läder?

Själv tänkte jag utgå ifrån dom här harnesken; [Hittar inte länken bara för det, men jag har två skisser över två coats of plates från sekelskiftet 13 och 1400-talet någonstans]
Kanske har du eller någon annan tips på andra?

Och en fråga, När hade man plåtarna på utsidan respektive insidan på dessa s.k coats of plates? Jag vill deffenitivt ha mina på insidan typ Visbyharnesk.

Mvh
Björn
B_Lundh

Inläggav Karin » 17 oktober 2004, 21:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Sedan kanske du kan höra med Carnisbröderna om de har några tips, de sysslar ju med sent 1300-tal och har helt klart trevliga rustningar. Mycket är vad jag förstått Albert Collins verk men de vet kanske om några andra rustningssmeder.

De flesta i Carnis knackar sina rustningar själva. Deras rustningar (ofta från tidigt 1400-tal) har rullade kanter, så jag antar att det är korrekt.

Carnis hemsida:http://www.carnis.org/ för mer inspiration.

Karin
Karin

Inläggav B_Lundh » 17 oktober 2004, 21:20

Tack igen Karin :D

Här är nog en bättre bild av vad jag tänkt mig (ca 1385)

Bild

Mvh
Björn
B_Lundh

Inläggav Joakim K » 18 oktober 2004, 07:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Corrazinaharnesk? Är det så de kallas? :) Vet du mer om dessa harnesk? HAr du några tips på andra liknande harnesk? Eller är det namnet på den typen av harnesk där man nitar plå på insidan av läder?

Det är så de kallas.
De är ett slags mellanting mellan ett helt harnesk och en CoP/tidig brigandine. Från innan hela harnesk blev populära...

Den mest kända utställda sådana finns på med museum i USA (Met? Det är för tidigt på morgonen....). Det är, så som jag har förstått det, diskutabelt om den ihopsättningen är bra gjord... Det kan vara så att de har satt ihop delar som inte hör ihop och på fel sätt. Kommer inte just nu ihåg var jag läste det.
De flesta/många Corrazinor verkar vara baserade på den...
Joakim K

Inläggav Raymund » 18 oktober 2004, 07:45

Precis, den finns på the Met och är kanibaliserad ganska kraftigt i början av 1900-talet:
http://www.metmuseum.org/Works_of_Art/v ... m=29.154.3
Det största felet på rustningen är plåtarna i nederkanten av harnesket som i Aaron Tomans version är ersatta med en mer korrekt typ (fauld) av smala koncentriska remsor.

/R
Raymund

Inläggav B_Lundh » 18 oktober 2004, 13:04

Härligt med all hjälp man får här! :D

Vad tror ni andra om Best armour? http://www.bestarmour.com/

Och tror ni dessa handskar skulle passa min tilltänkta rustning?
Bild

Mvh
Björn
B_Lundh

Inläggav B_Lundh » 20 oktober 2004, 20:11

Någon som vet mer eller kan uttala sig om Best Armour?

http://www.bestarmour.com/

Mvh
Björn
B_Lundh

Inläggav Joakim K » 21 oktober 2004, 06:49

Har aldrig sett deras prylar (mig veterligen i alla fall) i verkligheten....

En del av det ser bra ut på bild i alla fall. Vissa är historiskt OK, vissa är mer tveksamma.

Ett extra plus för dem är att de inte bara gör de "gamla vanliga" modellerna utan faktiskt verka försöka göra en del nya inspirerade av gamla illustrationer etc.

Hanskarna ovanför ser ut som ett par hourglass handskar. Inte för att det är min specialitet, men jag ser inget som sticker ut som "fel". Möjligtvis att många alla bevarade har tillhört kungar/adelsmän och är designade därefter, medans ovanstående ser "enklare" ut.
Men utan att ha sett dem i verkligheten så...
Joakim K

Inläggav B_Lundh » 21 oktober 2004, 17:38

Jag gillar inte deras axelskydd riktigt och funderar på att göra egna eller köpa dom annorstädes.

Men så fick jag se dom här;
BildBild

Vad tros? skulle dom funka under skiftet 1300- och 1400-tal?
Samt i vilket fall; Var kan de ha hämtat inspiration ifrån till dessa armar?

Mvh
Björn
B_Lundh

Nästa

Återgå till Köpes