Oud & Luta (flyttad)

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Oud & Luta (flyttad)

Inläggav Vesuvius » 16 december 2004, 20:43

Är det någon som vet vad en Oud (arabisk luta) brukar kosta, normalt sett? Och vad kostar en vanlig luta? Och hur får man lutor omsträngade?

Rickard, den för svar tacksamme
Vesuvius

Inläggav Rävspel » 17 december 2004, 18:08

Vilken sort menar du? Turkisk eller Arabisk? Det finns dessutom i flera undervarianter....
Nåja, jag antar att du menar en vanlig Arabisk. De priser jag har sett i de länderna där den spelas i någon större utsträckning brukar vara ungefär som våra gitarrer. Jag har sett nybörjaroudar för runt femhundra kronor, men skall man ha något med lite kvalitet bör man nog sikta på något över tusenlappen tror jag. Sedan finns det väl - som alltid med musikinstrument - knappast någon övre gräns.
Lutor ställer sig i regel dyrare. Du skrev inte om du var ute efter medeltids- renässans- eller barockluta. Nåja, för priset tror jag inte det spelar så stor roll. De är oftast handgjorda, och de jag sett brukar kosta från 8-9000 och uppåt. Det har dock rört sig om begagnade instrument. Förvånansvärt många tycks kosta 12000! Jag har säkert sett ett tiotal lutor till just det priset. (Nästan så man undrar om det finns en Lutkartell!) :0)
Strängar till Lutor är traditionellt av tarm, dock rekomenderar jag varmt att använda nylon istället. Tarmsträngar har ett lite mjukare ljud, men är mycket ömtåliga, och kräver mycket stämning. De stämmer fort om sig vid temperaturförändringar. Historiskt sett har de senare lutorna ofta bassträngar av metall. Strängset till alla sorters Lutor säljs över nätet...ofta tar musikhandlarna hem dem om man ber dem om det.
Rävspel

Inläggav Vesuvius » 17 december 2004, 18:26

Varför tycks det som att oudar (svårt att böja, onekligen) är så mycket billigare? Är det så stor skillnad?
Vesuvius

Inläggav Rävspel » 17 december 2004, 20:31

Tja, Al Oud, som jag vill minnas att instrumentet egentligen heter, är ju fortfarande ett väldigt vanligt instrument i stora delar av världen. På Cafeér i arabvärlden kan man ofta se en eller två oudspelare sitta i ett hörn och spela. Eftersom det är vanligt, och har en stor efterfrågan, så serietillverkas det - ungefär som våra gitarrer. Lutor tillverkas av ett fåtal instrumentbyggare med ett specialintresse - och priset blir därefter! Där jag bor har jag en gitarrbyggare inte långt från mig, hennes gitarrer kostar mellan 15-30000:-! Men serietillverkade gitarrer av enklare modell kan man få för ett par hundra..... Även om det är sant att man får vad man betalar för, behöver billigare serietillverkade modeller inte alls vara skräp. Min första gitarr gav jag trehundra för, och den hade en fin klang - betydligt bättre än en annan jag har som kostade nästan tvåtusen.
Rävspel

Inläggav Vesuvius » 17 december 2004, 21:24

Kan dock inte säga att jag gråter floder över det faktum att de är billigare... [:D] För i övrigt är det väl inte så stor skillnad, mellan luta och oud menar jag? Vad jag kunde se skulle det mest vara att ouden verkar vara mindre, och har tre "rosetter"?
Vesuvius

Inläggav Admin » 18 december 2004, 00:43

Ouden har smalare hals, annan mensur och inga band, kan man ju också säga. Lutorna (de olika formerna som finns) är till att börja med ganska inbördes olika, men är mer lika än de är olika Ouden.

Jag har två lutor, en åttakörig renässansluta och en trettonkörig barockluta, båda är köpta för 5000 kr. De är f ö byggda av Gummeson som är den enda rimliga chansen att få fatt i en luta i hyfsad kvalitet under femsiffrigt. De dyker upp ibland på Tradera och Blocket.

En Oud - vilken sort det än handlar om - kan man rimligen få tag i för runt 3000 kr, i motsvarande kvalitet som en Gummesonluta. Som strängar rekommenderar jag "nylgut"-strängar, en nylonimitation av tarmsträngens egenskaper (den har samma densitet tror jag) som låter väldigt bra.

/Henrik
Admin

Återgå till Köpes