Åtagande mot ersättning....

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Inläggav Martina » 29 december 2004, 13:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by VonGraven</i>

Häxan skulle kunna vara en judekvinna?
Jag kan tänka mig att det är ifrån judehatten som den spetsiga häxhatten kommer. Judarna var ju även anklagade för
det ena och det andra häxeriet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Faktiskt är den spetsiga hatten en riktigt gammal symbol för medicin/magikunniga. I XinJiang i Kina har man hittat många europeiska mumier från 0-1000 f.Kr. och bland dem har en del kvinnor spetsiga, tovade hattar. En har t.o.m. två toppar! De har fått med sig attribut i graven (örter o.dyl.) som indikerar på att de skulle vara "häxor"
Lite off topic, men kunde inte låta bli!

/Martina
Martina

Inläggav Taffy » 29 december 2004, 14:13

Tjena Mojje,
jag ska snacka med en kille som är duktig, och se efter om han är intresserad och har tid. Jag ringer om han vill jobba med projektet.

/Anders
Taffy

Inläggav VonGraven » 29 december 2004, 19:21

Martina - Där ser man! Man lär sig alltid något nytt!
Har du mer info att tillgå på detta?
VonGraven

Inläggav Martina » 29 december 2004, 20:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by VonGraven</i>

Martina - Där ser man! Man lär sig alltid något nytt!
Har du mer info att tillgå på detta?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Svarar i textilforumet under nya ämnet "häxhattar" !

/Martina
Martina

Inläggav Mojje » 30 december 2004, 04:11

Där det finns "he he he heffaklumpar", där finns Anders!
Räddaren i nöden!......, -sa Nalle Puh!

Det låter ytterst intressant Anders. Jag ser fram mot ett samtal.

Till olafR:

Jo, olafR! [:)]

Sättet att bemöta den typ av problematik jag har beskrivit görs olika från människa till människa. Man kan inte tillgodose allas behov olafR. Ledsen för det eftersom att du verkar vara kapabel till att genomföra det praktiska momentet i denna problematik.
Jag finner det ytters viktigt att designern själv skapar karaktärerna baserat på enkla förhållningsregler.
Jag får för mig att både karaktärer och deras dräkter, då går bättre ihop och känns mer genomtänkta.
Därför är beskrivningarna så vaga. Samtidigt lämnar ju det en oerhört stor konstnärlig frihet.
Syftet är ju att designern ska få chansen att genomföra den där drömmen han/hon haft så länge men kanske inte har haft råd eller möjlighet till det.
Hoppas att vi kan bryta vår diskussion om detta här och nu olafR.
Jag finner att det annars bara kommer rinna ut i sanden. Eller vad säger du? [:)]

Jag sökte lite efter häxprocesserna och fick fram att de började tidigare än vad jag trodde. Om det nu stämmer?
Sent 1300-tal i Frankrike så påvisade kyrkan sin makt men dock i liten skala. Och mycket senare så ansågs Baskien vara ett av de länder som varit grymmast (läs obehagliga) i europa vad gäller hanteringen av häxor

Slutligen.
Det har börjat komma in lite intressenter till mig privat vilket jag är ytterst tacksam för.
Jag tror dock på mångfald i såna här saker eftersom att betraktaren, ja, våra kommande kunder, är en mångfald av olika sorters människor.

Hiskeligt kul är det i alla fall och spännande att höra allas åsikter och kommentarer.
Tack på förhand och fortsätt komma med idéer!
Vänligen.

/Mojje
Mojje

Inläggav Mojje » 30 december 2004, 04:14

Hej Elin.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">(Har ni som läser detta kollat Mojjes hemsida /FFx - det var intressant! Ett kooperativ med eldartister!!) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Visst stämmer det! Det var så det började en gång i tiden.
Idag har vi ett betydligt större arbetsområde och huvudinriktningen drar allt mer åt stunt och specialeffekter.

Hoppas att du hittade något kul att se på![:)]
Var rädd om sig!

/Mojje
Mojje

Inläggav Martina » 30 december 2004, 11:34

Mojje! Ett tips! När du fått dina designer, lägg ut dem här! Det är alltid lättare att kritisera än att kreera och jag tror att många ställer upp med kommentarer. Vi är många som har specialområden snarare än övergripande kunskap och det skulle kunna bli ett väldigt bra resultat.

/Martina, som vanligt inne på samarbete!
Martina

Inläggav Mojje » 31 december 2004, 05:46

Hej Martina.

Jag är helt inne på ditt spår.
Fast jag vet inte hur jag ställer mig till att låta folk kritisera andras arbete. Om det är mina prylar så är det ju ok men att hänga ut någon offentligt.

Det låter lite skumt med att säga att det är lättare att kritisera.
Är det inte bättre som du senare säger, att samarbeta och med det minska i alla fall den negativa kritiken? Eller fattar jag dig fel nu?

Självklart så ska ni få se vad som kommer ske framöver.

Ha det gott!
Mvh.

/Mojje
Mojje

Inläggav elin » 31 december 2004, 07:06

Mojje skrev: "En fråga här! När exakt började den historiska häxjakten? Är bålbränning för tidigt för 1300 talet?"
<hr noshade size="1">
Om du vill att det ska vara historiskt korrekt för den tidsperiod som är vald, 1300-talet, så är det judar som bränns på bål. Tusentals. Framför allt i Frankrike och Tyskland. (Källa: Dick Harrisons bok Stora Döden).

Det är inte förrän en bit in på 1400-talet som kyrkan ändrar sin hållning till häxeri: häxkraft/magi som sådan fanns inte, det var tron på sådan hedniskt <i>(pagan)</i> skrock som var straffbart - det kom att bli att magi visst existerade och att inte tro på att det fanns var kätteri <i>(heresy).</i>
Malleus Maleficarum (Häxhammaren) publicerades 1486 och sen var det kört...

Det är därför i mina ögon ogenomtänkt att ha en "arketypisk häxa" i ett skådespel som skildrar 1300-talet i norra Europa, speciellt om man riktar sej till barn. Varför lära dem felaktigheter? Behövs det en syndabock så är en "judinne-roll" mer lämpad.
elin

Inläggav Ny Björn » 31 december 2004, 07:44

Mojje - du behöver inte vara orolig. Att ge kritik är <i>inte</i> det samma som att vara negativ, det är att kommentera - orginalbetydelsen, som man bör slå vakt om, är helt enkelt "bedömningskonst". Att kritik sedan kan vara <i>både</i> positiv och negativ är en annan sak.

/N B
Ny Björn

Inläggav Ingiz » 31 december 2004, 13:24

Hejsan!

Jag tycker inte att det skulle bli särskilt bra med en judinna i "häxrollen" heller. Eftersom det enligt Dick Harrison <i>Sveriges historia medeltiden</i>, är så att ingen eller ytterst få medeltida svenskar mött en jude.

Men faktiskt så är det så att även vi i Sverige brännde "reservjudar" för att de skulle komma att sprida pesten här. Man resonerade som så att om man kunde få bort smittoelementet så skulle man klara sig från pesten. Vi vet att man på Gotland brännde folk man kallade judar, i brist på riktiga, som de fångade in och som efter tortyr erkände att de fått gift som de skulle hälla i brunnarna. Mer om detta kan läsas i samma bok som ovan s 267 - 269.

Häxförföljelser då. Precis som Elin skriver så är det så att det inte var särskilt förekommande med häxprocesserna i nordeuropa under 1300-talet. I Göran Rystads bok <i>Europa i världen ca 1500 - 1700 </i>står det "Den "morderna" häxförföljelsen tog av allt att döma sin början i renässansens Italien, men magin, tron på trolldom, naturväsen, järtecken, har en lång tradition." (sidan 35 i första upplagan, för att läsa allt Rystad skriver om häxförföljelserna se s. 35 - 37) Häxförföljelserna hade störst intensitet i Sverige under 1660 - och 1670-talen.

Så kanske varken en häxa eller eller en judinna utan en kvinna som bryter mot, det på den tiden givna, genuskontraktet. Kvinnans ställning som skulle vara under mannen även om hon bland bönder och allmoge var en viktig del för att hushållet skulle fungera. Under häxprocessen så gav man sig ofta på änkor eller kvinnor som fick klara sig utan sina män längre tider tex. kneckthustrur. För att få mer kläm på vad som avviker från kvinnonormen se en artikel av Dick Harrison <i>Genus och medeltidshistoria: ett antal forskningsaspekter</i>.

Jag rekomenderar att man ögnar igenom kapiteln och sidorna som jag gett ovan. Jag vill även rekomendera en liten bok av Jean-Michel Sallmann <i>Häxor djävulens förbundna</i>.

Gott Nytt År på er alla och hoppas det var till någon hjälp i det hela.

/Ingiz
Ingiz

Inläggav elin » 1 januari 2005, 01:36

Klargörande ! :-) Mojje skriver diffust "inriktningen är norra europa".
Gott Nytt År!
elin

Inläggav Ingiz » 1 januari 2005, 08:57

Är det norra europa håller jag helt med dig Elin!
Ingiz

Inläggav Johan Käll » 1 januari 2005, 15:26

jag tycker nog inte att det skulle vara smakligt att plåga judar.
Johan Käll

Inläggav elin » 1 januari 2005, 17:26

hmmm - ja häxor skriker mer publikvänligt...

skämt åsido - förstår vad du menar! men manusförfattaren (om det nu finns en sån?) verkar vilja ha onda & goda & syndabock(ar)...
elin

FöregåendeNästa

Återgå till Köpes