Åtagande mot ersättning....

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 2 januari 2005, 19:51

Jag måste säga att ifall det är en slags spridande av fördomar som avses ("Den onda häxan som är i förbund med djävulen, har förtrollat folk och nu ska brännas", alternativt "Den onda juden/judinnan som är i förbund med djävulen, dödade Jesus, sprider pestsmitta och nu ska brännas"), så tycker jag liksom Johan Käll att allt är ytterst osmakligt och illvarslande.

Om syftet däremot är att visa för folk att främlingsfobi, politisk despotism och den religiösa fundamentalismens värsta avarter fanns här för 700 år sedan, och att oskyldiga människor smutskastades, torterades och brändes till döds inför en blodtörstig pöbelhop under diverse historiska epoker, så är det OK -- men varför visa det för <i>barn?!</i> (Om det nu var det som var syftet)

/Pernilla, som har svårt för medveten historieförfalskning, även om det är <i>historisk</i> historieförfalskning...
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Ingiz » 3 januari 2005, 12:42

Mycket bra inlägg Pernilla och Johan!

Inlägget leder till olika frågor som jag tycker att de som arrangerar pjäsen ska ställa sig. Man ska tillexempel tänka över de två vanligaste frågorna; För VEM/VILKA ska pjäsen visas och Vad är SYFTET med pjäsen.

I en skolpjäs skulle man mycket väl kunna ha inriktningen att visa hur man har förföljt och torterat olika oskyldiga individer eller grupper genom historien. MEN då är det absolut nödvändigt att har ett bra uppföljningsmaterial eller en uppföjning av pjäsen överhuvudtaget som lär eleverna att detta var historieförfalskning och ett beteende som aldrig borde få upprepas i vår moderna och upplysta tid. (För tyvärr så sker detta fortfarande på olika sätt)

Men i en pjäs som ska spelas på marknad/nöjesfält så ska man undvika sådant som ovan och ge publiken något lättsmält så de kan gå vidare och fortsätta ha roligt.

Jag anser att man kan ha vilken människa som hellst i en ond roll. En greve som är en riktig översittare, en elak riddare osv. För att få ett slut på en pjäs behöver ingen torteras eller brännas utan den/de som spelat onda kan helt enkelt få en aha-upplevelse och en omvändelse och blir snälla a la En Julsång på Prosa med Ebenezer Scrooge.

/Ingiz, som inte tycker att någon överhuvudtaget ska torteras, förföljas eller brännas.
Ingiz

Inläggav Mojje » 4 januari 2005, 05:50

Hej på er allesammans och tack för era kunniga svar.

Enkelt förklarat!
Jag skriver manus. Till alla pjäser som det är tänkt nu i alla fall.
Anledningen till att vi vill ha med en häxbränning beror på att det är visuellt oerhört kaxigt att med hjälp av stunt, faktiskt tända eld på en människa.
Jag såg "Rebecca" i Ivanhoe framför mig när frågan ställdes. Fast det är klart. Hon var ju Judinna!
Det klassiska bålet och "häxan" med sin kämpe som ska rättfärdiga hennes sak i kristendomens tecken.

Har någon ett förslag på nåt annat som innehåller en "bränning" utan att man måste förklara för publiken att det är en sån och en sån och så trodde man på den tiden?
Idéer någon!!!?

Sen om det finns någon som har professionell erfarenhet av manusförfattande så hör gärna av er.
Samma "deal" som för mönstren gäller!!!

Tack för all hjälp hittils!
Mvh.
/Mojje
Mojje

Inläggav Arild Krake » 4 januari 2005, 13:18

Jag finner det osmakligt att ha en människobränning som en del av underhållningen (om det är i utbildande syfte så är saken en annan). Ett av de första åren när jag var på MTV så såg jag på spelen vid jungfrutornet men var tvungen att gå därifrån för jag orka de inte med att tänka på att någon blir levande inmurad någonstans. Om ni ska vända er till barnfamiljer så anser jag der rejält osmakligt att underhålla dem med plågsamma avrättningar (ja jag vet att jag upprepar mig). Jag har hört talas om en liten kille som totalt bröt i hop när ett par riddare slogs och han började desperat skrika ”varför kan alla inte bara vara vänner”! Så många kan nog se en sådan ”underhållning” som någonting negativt som kan förstöra deras upplevelser av Arnland. Det bör även tas i beaktning att det finns många paganister i medeltidssvängen.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Sternschild » 4 januari 2005, 18:19

Själv tycker jag det är fantastiskt osmakligt med absurd politisk korrekthet, världen var o är inte, o kommer aldrig att vara snuttefierat supergullig. Att bara visa "medeltid som den borde varit" blir som att sy medeltidsskor i vinyl.
Sternschild

Inläggav olafR » 4 januari 2005, 18:25

Med tanke på vilka spel som de flesta (alla) barn spelar, så torde en häxbränning inte vara så hemskt.
olafR

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 4 januari 2005, 20:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>

Själv tycker jag det är fantastiskt osmakligt med absurd politisk korrekthet, världen var o är inte, o kommer aldrig att vara snuttefierat supergullig. Att bara visa "medeltid som den borde varit" blir som att sy medeltidsskor i vinyl.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hallå! Snarare har vi sagt att om man nu ska ha människobränningar så ska de vara just "som det var", dvs exempel på grymhet, religiös fanatism, godtycklig förföljelse, tortyr, pöbelmentalitet och en extremt plågsam avrättningsmetod (liksom många andra under medeltiden) -- och om det inte går att genomföra för att man inte kan följa upp det ordentligt med de barn och vuxna som ser på, så kanske man ska utelämna det istället för att göra det till ett tillrättalagt, skojigt publikjippo?
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Johan Käll » 5 januari 2005, 23:06

Men var det så? De flesta straff under medeltid var bötesstraff. Tortyr var inte heller lika vanligt som filmer vill få oss att tro. Det beror naturligtsvis på under vilken del av medeltiden vi ser till, men jag fick för mig att det var 1300-tal. Då var 'pinligt förhör' inte så vanligt eftersom 12-manna ed fortfarande praktiserades på många håll.
Johan Käll

Inläggav Tuna » 6 januari 2005, 15:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>

Håller helt med Sternschild, jag skulle inte kunna sagt det bättre sj. Om man inte gillar det varför se på det? Ingen är tvingad.
Tuna

Inläggav Karin » 6 januari 2005, 17:01

Det blir väldigt komiskt att anklaga just Ludvig för att vara politiskt korrekt och att vilja visa medeltiden som den borde ha varit. Han brukar oftare bli anklagad för motsatsen. Se t.ex. i tråden Ambitionsnivå & inriktning http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=271 .

Det stora problemet jag ser med att bränna en häxa på Arnland är att jag inte tror att det var särskilt vanligt under 1300-talet. Om det var någon som brändes så var det snarare inqvisitionen som brände kättare. Vill man ha eld med i showen kan det kanske bli en eldsvåda där någon (av misstag ?) blir innebränd i ett hus. Jag är inte så insatt i hur man löser sådana saker rent tekniskt utan att människor och hus blir skadade i verkligheten, men det kanske Mojje o co kan.

Karin
Karin

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 6 januari 2005, 17:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tuna</i>

Håller helt med Sternschild, jag skulle inte kunna sagt det bättre sj. Om man inte gillar det varför se på det? Ingen är tvingad.

Det var en förfärligt aningslös kommentar. Det beror väl på om det är en enskild teaterföreställning på avskild plats dit man måste boka biljett (i vilket fall det givetvis är helt OK), eller om det är ett oannonserat överraskningsjippo som plötsligt äger rum mitt bland alla besökare? Om det är det senare, hur många människor (framför allt små barn) kommer att tänka: "Det där är säkert ett obehagligt jippo som jag inte kommer att vilja ha sett, jag tror jag går åt andra hållet, eller vänder ryggen till"?
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Taffy » 6 januari 2005, 20:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Om det var någon som brändes så var det snarare inqvisitionen som brände kättare.

Jag hörde någon gång att den enda medeltida kättaren som dokumenterat blev avrättad i norden var någon snubbe från Gottröra som inte trodde på att nattvardsvinet och oblaten verkligen blev jesu kött och blod, och som därtill hade fräckheten att inte ta tillbaka det. Huruvida detta stämmer eller inte har jag ingen aning om, men det finns säkert någon som kan klargöra det.
Taffy

Inläggav Mojje » 6 januari 2005, 20:33

Ni är fantastiska!

Så många nya idéer poppar upp i huvudet.
Framför allt så läggs dessa viktiga inslag i parken upp efter vad man kunde tänkas ha sett en "vanlig" fredag eftermiddag, någonstans i norra europa.

Karin ditt inlägg angående kätteri gjorde mig nyfiken. Det kan ersätta häxan.
Nu hoppas jag ju att ni har lite info om vart jag får tag i källinformation gällande inqvisitionen.
De tekniska aspekterna tillhör mitt yrke så det behöver ni inte bekymra er för.
Jag vill bara att det ska stämma historiskt så långt det går utan att tumma på säkerheten.

Vi kan ju inte bränna ner ett hus mitt bland folk som ni förstår. Eller jo, det kan vi! Men det skulle inte gynna besökarantalet. Ha ha ha!

Ni som reagerat starkt på detta med att bränna människor så önskar jag att ni tänker om lite grand.
Alla shower bygger på stuntkunskaper och skådespeleri.
Det jag vill få fram hos betraktaren är...
1. - Wow!, var det så här det gick till!?
2. - Det måste vara duktiga artister bakom genomförandet av en sån här sak.

Publiken ska naturligt kunna läsa mellan raderna. Ung som gammal. Det är enligt showtradition, ett krav för att inte skada publiken psykiskt.
Ett exempel. Visst kommer vi att halshugga folk i våra uppvisningsfighter. Men det förekommer inga visuella blodeffekter. Det gör att publiken kan förstå att det är på låtsas. Även barn förstår sånt.
Om publiken "vill", så lägger dom till dessa effekter automatiskt i sina huvuden utifrån tidigare visuella referenser som till exempel krigsbilder.
Publiken sätter på så sätt sin egna nivå på hur "blodigt" det blir.

Vi vill visa ja, men alla måste kunna se. Annars tappar vi besökare.
Kom ihåg att det ska vara en upplevelse!

Var nu rädda om er!
Mvh.
/Mojje
Mojje

Inläggav Karin » 6 januari 2005, 22:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Karin ditt inlägg angående kätteri gjorde mig nyfiken. Det kan ersätta häxan.
Nu hoppas jag ju att ni har lite info om vart jag får tag i källinformation gällande inqvisitionen.

Jag kanske uttalade mig förhastat eftersom jag vet väldigt lite om kättare eller inqvisitionen. Det jag vet kommer från en föreläsning Sara Lundström här på forumet en gång höll om katarerna. Jag hoppas därför att hon kan ge dig några boktips. Jag har för mig att jag någon gång har läst en ögonvittnesskildring av en kättarbränning, men jag kan inte komma på var.

Karin
Karin

Inläggav Johan Käll » 7 januari 2005, 02:02

I Helgon, bönder och krigare av Christer Öhman beskrivs den ovan nämnda historien om vår förste kättare, Botulf från Gottröra.

För er som inte känner till historien kan jag säga att en av de mer intressanta sakerna är att kyrkan verkligen försöker upplysa Botulf om hur fel han har. De framstår inte som blodtörstiga.
Johan Käll

FöregåendeNästa

Återgå till Köpes