Åtagande mot ersättning....

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Inläggav Arild Krake » 7 januari 2005, 02:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Nu hoppas jag ju att ni har lite info om vart jag får tag i källinformation gällande inqvisitionen.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Din närmsta katolskakyrka borde ha upplysningar om sin egen historia så varför inte fråga där.

Länkar om inkvisitionen:
http://www.newadvent.org/cathen/08026a.htm#IIC
http://runeberg.org/nfbl/0375.html
http://www.cbsnews.com/stories/2004/06/ ... 3253.shtml .

Sedan kan man ju alltid besöka http://www.vatican.va/

Ludvig
Arild Krake

Inläggav troll » 7 januari 2005, 11:26

Det går ju inte skicka PM här[:(].

Hittade i alla fall en intressant länk om inkvisitionen.

http://www.katolik.nu/html/artcl_inquis.htm

Hoppas du hittar något kul du kan använda.

Måste det förresten vara en levande människa som bränns? Om hon/han avrättas först och sedan bränns blir det kanske lite mer möjligheter?

/Tom
troll

Inläggav Vix Hq » 7 januari 2005, 19:41

Jag antar att du med PM menar "personal message"? - det går, om användaren har lämnat en fungerande mejladress. Klicka bara på användarnamnet så kommer personens profil upp med möjlighet att skicka vanligt mejl.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav elin » 8 januari 2005, 00:52

(nu kan jag inte låta bli!):
Så det ska brännas en häxa eller kättare eller nåt annat bara för att det är häftigt/för att visa att ni kan - jag tycker det är imponerande nog med eldslukning och eldjonglering jag...
"bränna kättare" kan man kanske göra om det bara är tonåringar och vuxna i publiken!!! inte som nån sorts underhållning typ AstridLindgrensVärld!! (men jag kanske bara tycker så för att jag är morsa...)

[8D] (tänk vilka smaskiga rubriker Expressen och Aftonbladet skulle få!....)
elin

Inläggav Mojje » 10 januari 2005, 06:50

Ja Elin.
Vi ska göra kraftiga eldstunt bara för att det är häftigt.
Folk betalar faktiskt för att se på och förundras över vad människor som jag sysslar med.
Det är mitt yrke.
Om du tror att det är skadligt för ditt/dina barn så bör de inte se just den showen.
Vill inte vara otrevlig i detta men människan har ju ett val efter det att man är myndig. Innan det hoppas man att föräldrarna känner sitt/sina barns begränsningar.
Jag känner att det här kan dra iväg från ämnet och lämnar detta nu.
Gör erat val och hoppas att ni får det lika roligt som jag har det på scenen!
Mojje

Inläggav Mojje » 10 januari 2005, 06:58

Hmmm...
Måste tillägga att jag finner det konstigt!?
Jag började med att söka efter konstnärliga människor som mot ersättning och historiskt kunnande; skulle kunna hjälpa mig att ta fram kläder.
Jag är själv väldigt nyfiken och har nog mer än en gång svävat ut utanför ämnet.
Jag tar mig i kragen och ber även er som är aktiva i tråden att hjälpa mig försöka hitta tillbaka till ursprunget i denna tråd.

Ps. Jag fick massor av info om kättare av er. Tack!

Vänligen.
/Mojje
Mojje

Inläggav Mats J Brandt » 20 januari 2005, 16:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag såg "Rebecca" i Ivanhoe framför mig när frågan ställdes. Fast det är klart. Hon var ju Judinna!
Det klassiska bålet och "häxan" med sin kämpe som ska rättfärdiga hennes sak i kristendomens tecken.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Scotts roman "Ivanhoe" utspelas på 1100-talet. Några häxförföljelser ägde inte rum på den tiden. Under karolingertiden motarbetade Kyrkan föreställningen att häxeri existerade, och om någon anklagades för häxeri tog kyrkoledningen den anklagades parti. Anklagaren betraktades som vidskeplig.

1227 inträffade en markant kursförändring, då påven Gregorius IX deklarerade att häxor faktiskt existerar. Den första häxbränningen skedde i Frankrike 1264, utförd av världsliga myndigheter. Före 1400-talets slut var dödsstraff ovanliga. I Skandinavien är de framför allt ett fenomen från 1600-talet, och utfördes av världsliga domstolar.

Världliga domstolar förefaller ha varit grymmare. Mellan 1264 och 1700-talets slut avrättades totalt ca 50 000 personer för häxeri i Europa eller dess kolonier. Av dessa avrättades endast 36 personer av den påvliga inkvisitionen.
Mats J Brandt

Föregående

Återgå till Köpes