Spännen för rustning.

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Spännen för rustning.

Inläggav Skarek » 19 juni 2006, 15:22

Jag undrar om någon kan ge mig tips på vad man kan köpa spännen för läderrämmarna som ska hålla ihop ens plåtrustning.

Gärna tidstypiska (tidstypiska-ish) spännen. Hittar ingen som verkar sälja vettiga. Vad jag försått så är de "tidstypiska" ganska vanliga spännen, även omjag är skeptisk till rullsölja... men är inte riktigt tillräkligt insatt, har bara skummat lite på ytan.

Det rör sig om spännen för läderremmar som är ca2 cm breda, 3 cm breda samt 4-5 cm breda jag behöver.

Jag bygger på en 1400-tals rustning om nån undrar.
Skarek

Inläggav Edvin » 19 juni 2006, 17:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skarek</i>

Jag undrar om någon kan ge mig tips på vad man kan köpa spännen för läderrämmarna som ska hålla ihop ens plåtrustning.

Gärna tidstypiska (tidstypiska-ish) spännen. Hittar ingen som verkar sälja vettiga. Vad jag försått så är de "tidstypiska" ganska vanliga spännen, även omjag är skeptisk till rullsölja... men är inte riktigt tillräkligt insatt, har bara skummat lite på ytan.

Det rör sig om spännen för läderremmar som är ca2 cm breda, 3 cm breda samt 4-5 cm breda jag behöver.

Jag bygger på en 1400-tals rustning om nån undrar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag fick helt sonika en (då)lokal smed att smida ihop lite spännen till mig. Helt enkla fyrkantiga rackare utan rulle, passande till 22mm remmarna jag hade på mitt lamellpansar. När han var igång så fick han tillverka ett dussin, det har gått åt. Borde inte vara svårt att få någon smed här på HV att göra något liknande?
Edvin

Inläggav Raymund » 19 juni 2006, 20:43

Vill du slå på stort så rekomenderar jag:
http://www.thadenarmory.com/sell/buckles/buckles.htm
Annars så kan du kanske influeras av spännena, det är inte så svårt att göra egna...

/R
Raymund

Inläggav Micke D » 20 juni 2006, 06:23

Tja Jon!

Rullsölja har definitivt funnits även under medeltiden, åtminstone i England. Däremot så ser de inte riktigt ut som de vi har idag.
Micke D

Inläggav Victor Janson » 20 juni 2006, 12:25

Det finns väl även rullsöljor i materialet från Korsbetningen?
/Victor
Victor Janson

Inläggav Skarek » 20 juni 2006, 12:37

Hur såg korsbetnings-rullsöljorna ut? Hur såg spännena generellt ut?
Skarek

Inläggav Micke D » 20 juni 2006, 12:39

Det kanske det gör ja.
Det var ett bra tag sen jag kollade i Thordemans bok om Korsbetningsfynden.
Kan kolla det när jag kommer hem.

Men det jag minns mest om spännena i Thordemans bok är att de flesta ser ut att vara väldigt enkelt gjorda. Ser mest ut att vara en bit tillbockad mässing/brons. Spännen till vanliga bälten är (väl?) oftast gjutna.
Micke D

Inläggav mats_gjutare » 10 juli 2006, 10:37

Hej

Jag gjuter gärna bronspännen till din rustning om du hittar en modell som passar.

MVH Mats Gjutare
0479-72323
mats_gjutare

Återgå till Köpes