Brickband

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Brickband

Inläggav Vendel » 25 juni 2006, 14:55

Finns det någon som säljer (eller vet någon som säljer) brickband av vikingatida modell till hyffsat billigt pris?

Jag och min flickvän behöver inhandla ett gäng meter till senare i sommar.

Vänligen,

/Vendel
Vendel

Inläggav Tina » 25 juni 2006, 17:21

Vad menar du med vikingatida modell? Är det brokadband du tänker på? För det är nog svårt att hitta någon som producerar ett gäng meter brokadband, och det lär definitivt inte bli till någon billig penning....

När jag var ute på marknader förr (3 år sedan typ) så var det ofta folk som sålde enkla ullband (som inte alls är vikingatida) och priset brukade ligga på runt 150-300 kronor metern, beroende på försäljaren.

Kanske kan du hitta något om du går på marknad?
Tina

Inläggav Mjödbjörn » 25 juni 2006, 18:40

Har vävt brickband ett antal år och det är som Tina skriver, ganska stor spännvidd på utseende och priser. Men ska du ha autentiska band, men mönster som skapas via individuella vridingar så blir det dyrt, om du hittar någon som vill göra det vill säga. Föreslår att du testar själv och gör några enklare band i vinter, till nästa år. Ska du till Foteviken under marknaden denna vecka så brukar det dock finnas några som säljer band till någorlunda OK priser.
Mjödbjörn
Mjödbjörn

Inläggav Brickband » 25 juni 2006, 21:39

Håller med om att det mest prisvärda är att väva själv - rätt trevligt också.
Eftersom så få fynd finns bevarade är det lite problem med vad som är "äkta" vikingatida. De brocsherade silverbanden som hittats i Birka är nog inget vanligt folk har haft. Kanske de haft samma mömster - kanske inte. Kanske lika smala - kanske inte. Jättesvårt att veta men man kan ju anta att de haft samma typer av mönster men även enklare band som gått snabbt att väva.

/Louise
Brickband

Inläggav Vendel » 25 juni 2006, 21:56

Tack för alla svar.

Jag kanske överdrev när jag skrev att jag ville ha brickband av "vikingatida modell".
Jag är inte ute efter exakta rekonstruktioner av fynd utan snarare en någorlunda tidsenlig utsmyckning av mina kläder.

Jag kommer tveklöst att försöka lära mig att tillverka egna brickband i vinter, men just nu har jag inte den tid som behövs för att lära mig ett nytt hantverk.
Vendel

Inläggav Martina » 25 juni 2006, 23:17

Vore jag som du skulle jag satsa på smala enfärgade eller möjligtvis randiga band, som finns på enklare dräkter från folkvandringstid. Alternativt faktiskt inga band alls, hellre än något modernt band med grovt garn och i många färger.

/Martina
Martina

Inläggav Mjödbjörn » 26 juni 2006, 09:20

Håller helt med Martina. Man ser många som har gjort band med alldeles för grovt garn och "för få" brickor, bara för att det ska gå fort. Vackert är det inte heller. Ett förslag är att brodera med lite enkla stygn (för att få någon utsmyckning). Har jag själv gjort innan jag har fått färdigt/dit banden.
Mjödbjörn
Mjödbjörn

Inläggav Shadow » 28 juni 2006, 21:46

Jag väver brickband i lin. Från 1 cm breda (125 kr/m) och uppåt. Mönstrena är mina egna vikingainspirerade.
Kan mejla över bilder vid intresse, kontakta mig via mejlen i profilen isåfall.
Annars kommer jag att finnas på Stallarholmens Vikingamarknad nu till helgen eller i Saltvik på Åland i slutet på juli.

Shadow
Shadow

Inläggav Vendel » 29 juni 2006, 00:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shadow</i>

Jag väver brickband i lin. Från 1 cm breda (125 kr/m) och uppåt. Mönstrena är mina egna vikingainspirerade.
Kan mejla över bilder vid intresse, kontakta mig via mejlen i profilen isåfall.
Annars kommer jag att finnas på Stallarholmens Vikingamarknad nu till helgen eller i Saltvik på Åland i slutet på juli.

Shadow
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Låter fint.

Jag kommer att vara i Saltvik på vikingamarknaden. Jag håller utkik efter dig där.

Vi ses!
Vendel

Återgå till Köpes