Bågtillbehör, pilmaterial etc

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Bågtillbehör, pilmaterial etc

Inläggav Arnaud Guillaume » 15 augusti 2006, 19:21

Nu när det verkar som att LABO har lagt ner verksamheten, vart ska man vända sej då? Bågar och pilar har visserligen lite saker, men det var lite torftigt med info på hemsidan.

Jag är ute efter material för pilbågskytte; spetsar, pilgigg, lim mm samt även strängmaterial; både dakron och lin eller hampa.

// Arnaud, nybörjarskytt
Arnaud Guillaume

Inläggav Varg » 17 augusti 2006, 09:51

Quicks.com alternativt Scandinavian Bow Hunting (http://www.scandinavianbowhunting.com/)
är de ställen som jag använder mig av.
Quicks har många trevliga spetsar; alltifrån visselspets till bredbladiga och fältspetsar samt bullets. De har även gott om jiggar, lim, strängmaterial. Dock vet jag inte om de har lin eller hampa för strängar, men maila och fråga. Deras katalog finns som pdf och de är trevliga samt mycket kunniga. Bra priser också.
De har sitt säte utanför London.

Båge och Pilar känns som om de lagt ner rätt rejält mot oss träpilsskyttar. Vet inte vad som hänt, men jag det känns som att nedläggningen av LABO satt sina spår.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav bowyer tom » 27 augusti 2006, 17:56

Bågar och Pilar har alltid skakat fram vad jag behövt. Finns det inte på hemsidan, så ring och fråga...
bowyer tom

Inläggav Varg » 28 augusti 2006, 12:41

Vad jag vet så använder sig Båge och Pilar sig mycket av Quicks själva.

MVZ
Varg

Inläggav hraufnir » 28 augusti 2006, 12:41

Bågar och Pilar har ett otroligt bemötande gentemot kunden. Jag ringde dem dagen före julafton förra året, och fick uppgift att jag skulle lämna namn och nummer för att bli uppringd. Blir uppringd 40 min senare, och inom enm timme efter det är min order skickad med paket (för att komma upp dagarna efter Jul) och de bad om ursäkt för att det gått så segt och att det inte var full ordning i affären.

DET kallar jag kundtjänst. Satsa på dem. Ring och var trevlig så ordnar de nog dina grejer!

Scandinavian Bowhunting däremot skrämmer mig. Jag ser på deras hemsida, och förutom att de inte har nästan ngt för en traditionell bågskytt oc´h byggare så som mig, lanserar de glasfiberbågar med pistolgrepp och flata lemmar som "långbågar" och går man under Hunting så kommer längst ner på sidan reklam för jaktsafaris runt om i världen. DÄR DE SKRYTER OM ATT JÄGARE TAR NER MASSIVA MÄNGDER VILT som de säkert inte har för avsikt att äta, vem sjutton tar med sig hem köttet från 5 stora antilooper från afrika?
Sådan jakt känner jag bara förakt inför, och de som premierar den ännu värre!

//Jakob - "som trodde American History X var läskig"
hraufnir

Inläggav Raymund » 28 augusti 2006, 14:22

Kan passa på att rekomendera Arrow Works som dock inte fått igång sin hemsida än, men en broshyr finns på Gnejrons hemsida:
http://www.gnejron.se/arrowworks.pdf

/R
Raymund

Inläggav Fundin » 30 augusti 2006, 14:24

Bästa färdiga pilarna köper man av pilmakare Pär, eller Redbone Archery
Mail-adress och Tel: <b> Borttaget. Läs forumreglerna.</b> /Håkan, moderator.
Mycket prisvärd.

Ska man beställa material för att bygga själv ska man gå utanför Sverige
http://www.english-longbow.co.uk/ de är snabba, billiga och håller mycket hög kvalitet.
Fundin

Inläggav Håkan_Skara » 30 augusti 2006, 21:35

hraufnir, om det är någon som vet hur pilbågar skall användas så är det Scandinavian Bowhunting. Precis som namnet säger så är huvuddelen av deras kunder båg-jägare.

Anders kan ta fram allt du behöver för långbågskytte. Det är bara ringa och prata med honom.

Du behöver inte känna förakt eller skrämmas av bågjakt.
Alla byten tas till vara, även om man skjuter 5 antiloper i Afrika. Presic som vilket älgjaktlag som helst i sverige. Köttet fördelas mellan jägare och drevfolk, eller tillfaller markägaren, eller sälj till någon "ICA-butik".

Vill ni vet mer om bågjakt så gå in på Svenska Bågjägareförbundet www.bagjakt.org

Bågjakt är i princip tillåten i hela världen, utom i Sverige och Norge.
Håkan_Skara

Inläggav hraufnir » 31 augusti 2006, 10:38

Håkan: Jag känner definitivt itne förakt eller skräms av bågjakt. Det som jag både känner förakt för och skräms av är den mentaliteten som annonserna på deras sida har.
Om nu inte jägarna i sig har för avsikt att SJÄLVA ta med sig köttet skall de banne mig inte skjuta heller. Det är visserligen en mentalitets och filosofifråga, men att betala 20000 för att få åka och jaga bara för att få skjuta något, inte för att jaga för att kunna själv få köttet. Nej hade de formulerat sig bra och snyggt hade jag inte haft någor problem med det, hade de kunnat gå ut och säga "se här och här hur vi tar hand om köttet från våra jaktsafaris"... men i dagsläget har jag svårt att tro på den ack så trevliga tanken att allt kött blir omhändertaget och att man visar naturen någorlunda respekt.
Motbevisa mig och jag är beredd att ändra ståndpunkt, jag är inte värre än att jag kan ha fel jag med.

I övrigt talar jag för bågjakt, på samma sätt som jag tycker att jakt är ok om man jagar i syfte att döda viltet för att själv få mat, alternativt dela bytet med jaktkamrater. Jag har själv börjat med bågskytte ("historiskt", enda moderna är att jag än så länge använder modernt då jag fäster fjädrarna och spetsarna på pilarna, och att jag inte gör egna pilstommar) för något år sedan nu och har väl åsikten att då Sverige väl godkänner bågjakt igen är jag nog duktig skytt för att vilja ge mig ut och faktiskt skjuta mot djur med nog förtroende för mig själv att klara av det och inte springa runt om en senil pensionär med älgstudsare och skadeskjuta jaktkamrater på grund av dålig syn.

//Jakob, som undrar om det går att byta "nick/Handle" här på forumet eller om man måste registrera om sig.
hraufnir

Inläggav Arnaud Guillaume » 31 augusti 2006, 14:10

English longbow var ju ett trevligt ställe, tackar tackar. Ska plocka ihop en beställning och börja knåpa.

-- Arnaud
Arnaud Guillaume

Inläggav Hin Kráka » 31 augusti 2006, 21:30

Tänkte bara säga att Hraufnir inte flytt diskussionen utan helt enkelt skaffat ny använder under detta nick. Gått från en felstavad korp till en rättstavad kråka.
Användaren Hraufnir kommer att tas bort av Admin så fort denne har tid.

//Jakob
Hin Kráka

Inläggav Fundin » 12 oktober 2006, 11:34

Ok, för er som behöver bra träpilar från Redbone Archery, här kommer en liten länk http://www.algonet.se/~juanna/b%E5gar.htm
Fundin

Återgå till Köpes