Kardor

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Kardor

Inläggav Emmy » 13 september 2006, 10:02

Jag är på jakt efter ett par kardor. Har fått höra att det är stor skillnad på olika kardor, men ingen verkar kunna säga vad som är bra. Vad skall jag leta efter för att hitta bra kardor? Och var finns det sådana att köpa? Helst till ett överkomligt pris också.

/Emmy
Emmy

Inläggav Brickband » 14 september 2006, 11:42

För att passa mig skall kardor skall vara lätta, ha smala ej böjda handtag, ha kardbeslag (skinnet med metallkrokarna på) väl fastsatta runt om. Om själva kardan är lite böjd är det en fördel men inte nödvändigt. Begagnade kardor skall ha hela ej rostiga metallkrokar och skinnet skall inte vara sprött.
Det går att surfa på nätet och hitta kardor bl.a. från Oxbergs vävstolsfabrik. Där jag sett priser har de kostat en bit över 300 kr.
Det kan ev. gå att köpa enbart kardbeslag om man vill göra kardan själv.

Borde finnas många som har kardor som inte används, pröva med en annons i din lokala tidning.

Louise
Brickband

Inläggav Vix Hq » 14 september 2006, 20:16

En stor skillnad är mellan använda kardor och nya kardor... Välanvända, inkardare kardor är mycket lättare att karda med, medan nya kan vara ganska motsträviga innan krokar o dy har anpassat sig efter ens sätt att karda... Så köper du nya - använd dem, mycket!!! Annars instämmer jag i Louises kriterier.

Gudruns Ullbod och Sätergläntan säljer kardor (sök på Google - de har hemsidor båda två). 300-400 kr för ett nytt par brukar vara det vanliga priset.

/Vix.
Vix Hq

Återgå till Köpes