Långsvärd

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Långsvärd

Inläggav Hammarsten » 30 september 2006, 09:40

Är det någon som har ett långsvärd (blunt) tillsalu?Det gör inget om det är använt.021 4729573.Mvh Håkan Hammarsten af Westerås
Hammarsten

Inläggav NicoCarro » 30 september 2006, 20:57

Om du är berädd att lägga ner 15000-30000 kr på det så kan jag förmedla kontakten till en av Seriges i särklass bästa vapensmeder och då får du det exakt som du vill ha det och till dig i storlek mm.
Men sen är ju frågan om du vill lägga ner så mycket pengar på ett sådant svärd. Annars tror jag att han har fabrikstillverkande för 2200 kr typ.

/Carro
NicoCarro

Inläggav Hammarsten » 30 september 2006, 21:47

Ja om man hade 30 000 att lägga på ett svärd.2200 låter vettigare pris då jag ska fäktas med det.Vad är det för svärd han säljer som är billiga?
Hammarsten

Inläggav bkallur » 1 oktober 2006, 08:58

Det vill jag också veta
/Björn
bkallur

Inläggav Todd » 2 oktober 2006, 08:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by NicoCarro</i>

Om du är berädd att lägga ner 15000-30000 kr på det så kan jag förmedla kontakten till en av Seriges i särklass bästa vapensmeder och då får du det exakt som du vill ha det och till dig i storlek mm.
Men sen är ju frågan om du vill lägga ner så mycket pengar på ett sådant svärd. Annars tror jag att han har fabrikstillverkande för 2200 kr typ.

/Carro
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vem är "Sveriges i särklass bästa vapensmed"? Är det Peter Jonsson du menar?

/Todd
Todd

Inläggav Anders Lindkvist » 2 oktober 2006, 10:38

Notera att NicoCarro säger sveriges bästa vapensmeder, plural. Frågan är vilka som är de andra?

Peter Johnsson tar väl inte så många beställningar nu, han har väl endå att göra med Albion o allt....
Anders Lindkvist

Inläggav Todd » 2 oktober 2006, 11:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders Lindkvist</i>

Notera att NicoCarro säger sveriges bästa vapensmeder, plural. Frågan är vilka som är de andra?

Peter Johnsson tar väl inte så många beställningar nu, han har väl endå att göra med Albion o allt....

Anders,

Vi hade fäktläger under helgen i Uppsala (mycket givande o roligt) och Peter kom över och pratade om rotations punkter i svärd etc samt att vi fick chans testhugga några av Albion svärden på tatami mattor.

Själv beställde jag mitt Peter Jonsson svärd år 2000 och fick det tre år senare, och det var alltså innan han kommit igång med Albion sammarbetet. Så precis som du säger, det lär väl inte vara en kortare kö nu förtiden än det var då min beställning gjordes.

Jag undrar också vilka de andra är?

/Todd
Todd

Inläggav Varg » 2 oktober 2006, 13:22

Patric Fälldin, kanske?
Annars finns det de där indiska svärden som verkar helt OK med smidd tång för en 1000-1500kr.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Todd » 2 oktober 2006, 14:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>

Patric Fälldin, kanske?
Annars finns det de där indiska svärden som verkar helt OK med smidd tång för en 1000-1500kr.

Martin Varg Zetterman

Martin,
Jag har inte sett eller hört om Patrics Fälldins svärdsklingor tidigare? Men nu blir jag nyfiken. Har han någon websida? Menar du att han alltså är i Peter Jonsson kaliber eller?

/Todd
Todd

Inläggav Varg » 2 oktober 2006, 16:32

Om Patric håller Peter-kaliber bör du nog fråga någon annan mer insatt. Men nog skulle jag klassa honom bland de bästa och god utmanare till Peter.

Det enda jag har haft göra med Fälldin är hans knivar av varierande slag och form och de är onani/dreggel-kaliber på dem. De ligger mycket skönt i handen och är sanslöst fyllda med energi och kraft. Särskilt fina är hans damaskerade dolkar..: )

Nu kom jag på vilket svärd jag tänkte på innan: Paul Chen.
En hel del svärd per krona. Värt att kunna slå sönder om man säger så. För vem skulle vilja ha ett jack i sitt 15 000-krs svärd?

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Hammarsten » 2 oktober 2006, 19:47

Ok,Så det är det billigaste svärdet man kan våga ha historisk fäktning med?Jag har nyss hoppat med i ARMA Västerås så jag vill ha lite vapen.
Hammarsten

Inläggav NicoCarro » 2 oktober 2006, 20:28

Till och börja med så skrev jag EN av Sveriges bästa.

Ja, det är Paric Fälldin jag pratar om. Smed sedan ca: 20 år tillbaka, specialtiserad på just vapensmide, får bestälningar från hela världen på klingor, svärd, blad och färdiga knivar där bland Navy Seals, kunglig håvsmed mm. Så, ja Martin har helt rätt det är onanifaktor på hög nivå specielt på de Keltiska offerdolkarna...*slickar sig om läpparna*

Det man kan göra är att gå in på hans hemsida, jag varnar dock för att det inte har med historiska vapen att göra utan moderna som skuter plastkulor, och ta kontakt via mail eller att ringa. www.roligt.nu

Vi har haft med oss en damaskerad värgklinga under sommarens marknader, men den är tyvär borta nu...

/Carro
NicoCarro

Inläggav Varg » 2 oktober 2006, 20:31

Tja... det är vad jag fått höra av många blankviftare. Det är många som säger ditten eller datten om vibrationer hit och stålhalter dit.

Jag var också ute efter ett prisvärt, hållbart, enkelt, balanserat svärd.
Paul Chen uppfyller mycket av detta och jag vet en del som har hans svärd som är väldigt nöjda med det. Det är inte det bästa som går att få för pengarna, men för det priset så gör det mycket prisvärt om du frågar mig.
Går du upp till nästa klass, 2-2500kr klassen så får du säkert bättre grejer (såklart).
Går du något lägre så har du KK-art, men de har svetsad tång i form av en gängad rundstav som man skruvar på kaveln med knappen. Det gör att vibrationerna när du slåss belastar svetsfogen oerhört.
Dessutom har KK-art beskyllts för att vara något övertunga.

Paul Chen-svärdet som jag varit i kontakt med har som nackdel att de kan tyckas något för klena i godset och kanske inte har det krav på 'egg' som kanske efterfrågas av tex ARMA.

Men det borde inte vara så svårt att leta tag på någon Paul Chen-veteran som kan besvara frågorna bättre än vad jag kan. Jag finner dem dock prisvärda. Du får även med en skida i trä..; )

Men om jag haft pengarna så hade jag nog valt lutel eller nico/carros-alternativ för 2200.

Andra bra smeder i 'mellanklassen' är annars del Tin. De ligger väl runt en 3500-6000 kr.

MVZ
Varg

Inläggav _Archaon_ » 2 oktober 2006, 21:14

Skulle kolla in www.kovex-ars.cz vi är flera i Östra Aros Svärdsmän som använder dessa och de har hållit helt förträffligt.
_Archaon_

Inläggav Hammarsten » 2 oktober 2006, 21:55

Så Archaon,du är med i Östra Aros svärdsmän?Trevligt.Jag gick med här i Västerås,Mika känner du nog.Jag verkar ha hittat rätt i livet med ARMA Västerås det är asa kul.Ska kolla in länken.Tack
Hammarsten

Nästa

Återgå till Köpes