Flintlås..?

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Flintlås..?

Inläggav Ny Björn » 1 september 2003, 21:31

ÅKÄJ - jag erkänner - den här tråden ÄR inspirerad av vissa piratfilmer... -så, då var det avklarat! -Nöjda [^]?

Åter till ämnet:

Känner någon av er ärade forumiter till någon bra återförsäljare av flintlåsvapen - moderna replikor alltså - inom EU. Än så länge talar jag strikt teoretiskt - har fullt upp med vikingeriet - men jag har liksom börjat blänga åt tidigt 1700-tal...

-Vidare: Skytteförening med svartkrutsinriktning i fjollåtta-området? Jag SKALL söka på nätet, men jag tänkte bara höra om någon kan rekomendera mig någonstans?

MVH

/N B
Ny Björn

Inläggav Angus Maciomhair » 1 september 2003, 22:58

Svenska SvartkrutsSkytteFederationen, SSSF, hittar du på http://home.swipnet.se/~w-57212/
ena länken till handlare fungerade inte när jag testade men en sökning på black powder i Google borde ge en del intressant.

Vad jag kan se fanns det 2 klubbar inom 08 men [url="www.brommapk.org/"]Bromma PK[/url] skjuter svartkrut enl. listan över klubbrekord, flintlåspistol och lite annat.

En titt på svenska Pistolskytteförbundets [url="http://www.pistolskytte.org/links.html"]länksida[/url] kan nog ge en hel del.
För innehav bör det vara sedvanlig sportskyttelic. som gäller. Om du har jägarexamen kanske du kan gå in den vägen efter 6 månaders medlemsskap (så att de hinner märka om du är en kuf eller ej) men jag är inte säker, troligen måste du skjuta för guldmärket i vapenklass C (revolver eller pistol, .22 LR, 25 m) eftersom det är en helt annan vapentyp än gevär.

I stockholm finns Svartkrutskällaren på Folkungagatan 134, öppet må-to 16-20, fre 16-18. Funderar själv på att ta en sväng dit på fredag.

Ha det...
/Angus, lite svag för luntlås.
Angus Maciomhair

Inläggav Björn Hellqvist » 2 september 2003, 08:14

Observera att innehav av en nytillverkad flintlåspistol kräver vapenlicens. Däremot krävs ingen licens för originalvapen... Om man köper ett originalvapen, bör man ha bra koll på vad man köper så att pipa och mekanism inte är livsfarliga för skytten.
Björn Hellqvist

Inläggav Ny Björn » 2 september 2003, 10:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Om du har jägarexamen kanske du kan gå in den vägen efter 6 månaders medlemsskap (så att de hinner märka om du är en kuf eller ej) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jägarexamen finnes - det är nog "kufigheten" som blir det största problemet har jag en känsla av...[:o)]

/N B
Ny Björn

Inläggav Angus Maciomhair » 2 september 2003, 18:39

Var inte så säker på det, jag hade inga som helst problem att bli accepterad i BPK [:)], men det var å andra sidan drygt 15 år sedan.
/Angus
Angus Maciomhair

Återgå till Köpes