Näver.

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Näver.

Inläggav Vesuvius » 13 oktober 2007, 18:28

Öhh... lite lustig förfrågan, och visste inte var jag skulle fråga (bostäder och husgeråd, köpes eller hantverkare och återförsäljare) men jag chansar här. Söker: väldigt, väldigt mycket näver. Jag ska ha till taktäckning. Några idéer?
Vesuvius

Inläggav Arnaud Guillaume » 14 oktober 2007, 08:28

Fråga din kommun om de ska plocka ner några björkar kanske? Om du får kontakt med rätt person på exvis Parkförvaltningen kan du nog få tillgång till flera träd på en gång.
Arnaud Guillaume

Inläggav Vesuvius » 14 oktober 2007, 09:01

Det kanske vore en idé.
Vesuvius

Inläggav Matti » 14 oktober 2007, 12:42

Problemet är att nävret här i södra Sverige sällan lämpar sig för hantverk. Det näver som är bäst kommer från glasbjörk.
Matti

Inläggav Mary-Lou » 14 oktober 2007, 13:27

Kolla med närmaste Hemslöjdskonsulent! Du finner dem på www.hemslojdsportalen.se
Det går att få loss näver från fällda björkar men det är rysligt svårt. och framför allt så måste man hålla på och rulla stocken och det är i stort sett omöjligt när den inte är helt avkvistad.
Man kan köpa ganska billigt näver från Sibirien, via Hemslöjdskonsulenten i Västebotten.
Lycka till!
Mary-Lou

Inläggav Per Runberg » 14 oktober 2007, 17:06

Hur bråttom har du? Tyvärr är det fel sässong att ta taknäver just nu. Hur mycket behöver du (storlek på tak, antal tak)?

Billigast blir naturligtvis att ta näver själv. Man kan ta taknäver på vintern under vissa omständigheter. Pröva att kontakta en skogsvårdskonsulent, större skogsägare eller skogsbolag så kan du kanske få tillgång till något område som ska avverkas under vintern. Vägverket kan också vara en bra kontakt. Man planterar ofta björk längs större vägar. Du kan maila mig om du behöver praktiska tips om hur du tar näver.

Om du däremot har obegränsad ekonomi och ont om tid så går det att köpa slöjdnäver på slöjddetaljer frågan är bara hur stort lager de har. I annons, och lokaltidningar kan man ibland se att folk annonserar ut slöjdnäver.

Lycka till!

/Per
Per Runberg

Inläggav Vesuvius » 15 oktober 2007, 08:43

Svaret är att det egentligen inte alls är bråttom, och att taket inte är speciellt stort. Har inga mått just nu, dock.

Och det är alltså inte hantverk jag ska ha det till utan ren och skär taktäckning. Det behöver inte vara fin-näver.
Vesuvius

Inläggav Per Runberg » 15 oktober 2007, 10:45

Då borde det inte vara något stort problem alls. Enligt traditionen ska man helst ha vinternäver till mer robusta ändamål som taknäver och skor. Eventuellt kan vi åttaga oss att skörda näver åt dig om du inte hellre vill göra det själv. Vi har även ganska bra rutin på att spåra upp bra nävertäkter. Vi brukar själva skörda 40-50 kg näver om året till näverlurstillverkning. Som sagt. Skicka ett mail så kan vi diskutera saken lite mindre offentligt.

/Per
Per Runberg

Inläggav Arnaud Guillaume » 16 oktober 2007, 13:33

Lite OT: Apropå näverlurar har jag en kompis som undrade hur gamla de instrumenten är. Han råkar ha en, och tyckte det vore kul att tuta lite ute i skogen på event...
Arnaud Guillaume

Inläggav Solvävare » 27 oktober 2007, 14:06

Gå in på annonssidorna i tidninen land. Jag har under många år köpt slöjdnäver hos en handlare med riktnummer 0977? tror jag. Han har mängder av olika kvaliteter året runt.
Solvävare
Solvävare

Inläggav Per Runberg » 27 oktober 2007, 23:12

Det är svårt att säga hur gammal näverluren är. Den vanligaste näverluren är byggd på en trästomme. Nävern håller ihop de två halvorna och tätar luren. Lurar av olika slag, oftast spelade i par, är inte helt ovanliga i medeltida vägg och kyrkomålningar ända tillbaks till 1300-talet. Det förekommer även att de är målade tvärrandiga på samma sätt som nävern ligger lindad runt en näverlur. Trälurar byggda på samma princip, men utan näver finns i fynd från vikingatid i Norge och Danmark. Trälurar utan näver har varit sammanfogade med rötter eller järnband. Det finns ett icke föraktligt antal bronslurar bevarade från Norden. De är daterade till bronsålder och de största har en mensur på över tre meter. Alla bronslurar som jag har sett har haft ringformiga ornament som påminner om de järnband som har hållit ihop trälurar. Jag har dessutom fått uppgifter om att vissa bronslurar har haft rester av näver på utsidan. Jag har svårt att tänka mig att de första lurarna gjöts i brons. Min personliga uppfattning är att träluren, med eller utan näver, är äldre än bronsluren. Att vi sedan inte har några trälurar i så gamla fynd är kanske inte så konstigt om vi betänker hur många så gamla träföremål som över huvud taget finns bevarade.

Man har även gjort lurar av enbart näver, men de har oftast varit högst tillfälliga instrument utan några större musikaliska kvaliteter.
Per Runberg

Inläggav Thomas Hagaeus » 29 oktober 2007, 10:23

Jag är också intresserad av taknäver ibland. Dessvärre är det ofta väldigt dyrt eftersom den vanliga användningen är som pynt i takfoten på sommarstugan och då kan man ta ut överpriser. Vi som däremot behöver kanske 200kg till ett helt tak har svårt att motivera ett pris på 65kr/kg plus läggning. Resultatet är helt enkelt färre nävertak och fler platonmattor (tvi!).

Den sibiriska nävern har en mycket bra kvalitet och har troligen importerats sedan vikingatid. Den går att få för kanske 30-40kr/kg om man köper en hel kontainer men man kan bli tvungen att kassera så mycket som hälften p.g.a. mögel eftersom ryssarna dessvärre inte lärt sig hantera och paketera korrekt och då är det inte billigt längre.

En vän på riksantikvarieämbetet i Norge har räknat ut att om man löper näver själv och säljer för 65-70kr/kg får man en timlön på 280 NOK. Överpris?

Så om någon har en kontakt eller själv vill sälja till ett rimligt pris är jag mycket intresserad. Då kanske jag till och med har råd att köpa till de uthus jag skall bygga åt mig själv.
Thomas Hagaeus

Inläggav Edvin » 29 oktober 2007, 11:29

Ett tips kan vara att kolla på http://forum.byggahus.se/ där det finns mycket kunnigt folk. Det kanske kan ge något.
Edvin

Inläggav Per Runberg » 29 oktober 2007, 23:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas Hagaeus</i>

En vän på riksantikvarieämbetet i Norge har räknat ut att om man löper näver själv och säljer för 65-70kr/kg får man en timlön på 280 NOK. Överpris?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om man alltså säljer för 65 NOK skulle man för 4 1/2 kg näver få 272,50 NOK. Vi brukar få ut ett genomsnitt på 1 1/2 kg näver per björk om vi skalar från rot och tio meter upp. Det skulle i så fall innebära att man behöver skala genomsnittligt tre träd i timmen för att hålla en timmlön på 280 kr. Då har jag inte räknat transport, hantering, paketering, drivmedelskostnader m.m. Detta innebär även att den som skördar nävern har obegränsad tillgång på gratis näver. Vi brukar betala 50 kr/kg för näver på rot.

Mitt svar på frågan om överpris är nej.

Har du förresten prövat att mögelsanera den ryska nävern? Jag har för mig att en anledning till att nävern är så överlägsen som takunderlag är dess goda motståndsegenskaper mot mögel.

/Per
Per Runberg

Inläggav Thomas Hagaeus » 1 november 2007, 10:33

Uträkningen var gjord för ett projekt för att skapa jobb i glesbygd och genomförd av kompetent folk så jag räknar med att det är välgrundat. Dock har jag själv aldrig löpt näver så jag är inte i position att ifrågasätta. En Norsk timmerman jag känner har också påtalat hur dyrt han tycker det är och att man lätt tjänar på att löpa själv.

Dock tar min nordnorske kollega samt de timmermän jag jobbat med i Ryssland endast från stående träd så högt de når för att sedan gå vidare till nästa träd. Med de stora björkskogar de har tillgång till så är det nog mycket effektivare.

Ingen av dessa betalar heller för att få ta näver då det är en resurs skogsägaren inte ser något värde i. Eftersom trädet överlever och bildar ny bark om man tar på rätt sätt får de ta obehindrat från vissa medan andra mer skeptiska skogsägare endast tillåter täkt på skog som skall avverkas.

Men jag förstår absolut att man måste ta mycket betalt om man är hänvisad till skogen här i södra delarna av landet som resurs.

Det var inte jag själv som råkade ut för möglig näver så jag vet inte hur illa det var.
Thomas Hagaeus

Återgå till Köpes