Söker: Vikingatida stridsklubba, gärna Rus/Birka

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Söker: Vikingatida stridsklubba, gärna Rus/Birka

Inläggav Tom Johannesson » 24 maj 2009, 13:27

Letar efter ett enklare huvud till en stridsklubba, utan några "piggar" d.v.s. med runda drag.
Tänkt att ha till en birkadräkt så den får gärna baseras på förlagor från Birka/Gotland/rus (inser att jag vet lite väl lite om just stridsklubbor och fynd).

Söker folk som säljer; både privatpersoner och sidor.

Mvh
Tom
Tom Johannesson

Inläggav bowyer tom » 26 maj 2009, 12:26

Tja. Jag kan gjuta ett klubbhuvud i brons, om jag v et hur det ska se ut. Billigt blir det inte, men bra... Mejla mig...
bowyer tom

Inläggav Edvin » 26 maj 2009, 19:06

Chris i Halsingarna säljer klubbhuvuden. Kontakta någon i halsingarna och försök få tag i Chris eller maila mig så får du hans mailadress.
Edvin

Inläggav Anders Lindkvist » 17 juni 2009, 06:36

Här finns en rekonstruktion på någon svensk vikingatida klubba.

http://www.manningimperial.com/item.php ... =1&c_id=37

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Edvin » 17 juni 2009, 11:08

Hittar inte några fotografier på stridsklubbor från Grötlingbo här hemma men jag hade lite andra bilder på gotländska fynd. Den översta är från Linde/Lojsta, de undre har jag inte fyndplats på för tillfället.

Bild

Bild

Bild
Edvin

Inläggav Mjödbjörn » 17 juni 2009, 12:08

då frågar en oinvigd. När vill man ha en stridsklubba istället för något annat vapen, t.ex. yxa, att gå i strid med ???
Mjödbjörn

Inläggav Canis Lupus » 17 juni 2009, 14:23

Hej,
Jag kan tänka mig att den är väldigt effektiv i närstrid, slå in stora bucklor i hjälmar och krossa ben under ringbrynjor. Eftersom stridsklubban är så pass bra så har den ju används i dom flesta bondekrig långt bakåt i tiden.
Canis Lupus

Inläggav Eric Hejdström » 17 juni 2009, 22:36

Skulle inte tro att dessa klubbhuvuden duger att slå några djupare bucklor i någons hjälm med. De flesta är ganska lätta men funkar nog bra att slåss med mot en motståndare man inte nödvändigtvis vill ta död på. Hade ju varit jobbigt om polisens batonger alltid knäckte skallen på folk som bråkade. Eller kanske vore lika bra förresten...

Men en klubba är otroligt mycket billigare och enklare att göra än ett svärd. Den dag jag orkar göra en lovar jag att testa den på något och se hur bra det funkar. Men jag är lat och omotiverad så det kan ta tid. Hade dock varit kul om någon sålde klubbhuvuden.
Eric Hejdström

Inläggav Alex Nordin » 18 juni 2009, 10:18

När vi i Albrechts bössor var nere med kompani Bastard och spelade in den beryktade Dimmu borgir videon så var regissören väldigt engagerad och ville att vi skulle slå lite hårdare på statisterna för att det skulle se bra ut. Han tyckte väl att klubborna vi hade såg så oansenliga ut att man gott kunde rappa till lite, men det funkar inte riktigt så.

Stridsklubban lämnar precis som en modern expanderbar batong en punktriktad krosskada som utan större problem knäcker ben. Någonting som måste ha varit relevant under en period där rustningar inte verkar ha varit var mans egendom.
Hjälmar tex verkar ju inte ha varit så fasansfullt vanligt under vikingatiden, så det var nog vanligare att man satsade på kranieskador än att buckla hjälmar.

För att få regissören att koppla att stridsklubborna var ganska så farliga så började vi massakrera bland annat oljefat med våra "oansenliga" små klubbor. Man slår rejält med hål i en sådan utan större ansträngning.

Mvh
Alex
Alex Nordin

Inläggav Johan Käll » 18 juni 2009, 12:27

Stridsklubban fastnar heller inte i kroppen som tex yxor kan göra.Den har heller ingen 'egg' och är därför lätt att använda.

En annan sak är att klubbor ofta fördes som befälstecken. De kallas då baculus och sägs härstamma från den vinkvist en Centurion fick som tecken på sitt befäl (det ingick en vingård i befattningen). Germaner tyckte att en mer använbar pinne behövdes och skaffade en bastantare baculus. På bayuextapeten kan man tex se Odo och William rida runt med baculus. Stridsklubban som befälstecken lever också kvar i den kungliga spiran

på medeltidsvenska hette de tydligen 'Kölwor'

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Edvin » 18 juni 2009, 13:52

Precis som Johan säger så är min tolkning att det inte är vapen i första hand utan befälstecken. De gotländska gravarna är i alla fall rika och innehåller i minst ett fall både svärd och spjut så det är knappast ett "fattigmansvapen" det handlar om.
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 18 juni 2009, 14:26

Dock hör det till saken att väldigt många av dessa klubbhuvuden är ihåliga och inte solida. Vilket många rekonstruktioner är. Det ger en ganska försvarlig skillnad i massa att slå med.
Eric Hejdström

Inläggav Rabies » 18 juni 2009, 15:01

ev ska jag få tag på en gammal hjälm som jag ska få spöa på. Skulle kunnna ta lite foton på den så får vi se vad för sorts skador en stridsklubba gör.

Ska väga den så vi vet vikt osv. rysk modell från 1000-talet.
Rabies

Återgå till Köpes