Stor gryta för växtfärgning

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Stor gryta för växtfärgning

Inläggav Arngrim » 18 december 2009, 10:29

Hej!
Jag är rejält sugen på att färga, men behöver en egen gryta av lämpligt material och mått. Jag planerar inte att använda den i demosyfte, utan på hemmaplan.

Så mina frågor är:
Hur stor behöver den vara?
I vilket material är lämpligt?
Vad ligger de på i pris?

Har du, eller känner du någon som vill sälja en?
Arngrim

Inläggav saylo » 18 december 2009, 10:54

En gryta för färgning bör vara rätt rejäl. Jag vet inte hur stor mammas färgningsgryta är på, men den är en bit över 15 liter. Men det beror förstås på hur mycket du vill kunna färga åt gången.
Järngrytor och koppargrytor brukar väl kunna göra att det man färgar blir lite murrigare och mer dämpat i färgen. Rostfritt ska väl vara rätt okej. En kompis färgar i en stor aluminiumkastrull, det ser ut att funka bra för henne iallafall.
Vad en gryta kostar varierar, beroende på om man köper nytt eller begagnat. Har man tur kan man råka ha en vän eller släkting som har en stor kastrull över.
saylo

Inläggav Arngrim » 9 februari 2010, 11:59

Hmm,jag trodde att behövde en 60-liters...

Jag har skummat litet på blocket, men har dels inte varit så aktiv, och har dels inte hittat någon.

Tips?
Arngrim

Inläggav frostflickan » 9 februari 2010, 12:47

Sök på "pannmur" på blocket eller tradera. De är stooora, vedeldade och har dessutom en tappkran. (Så man slipper lyfta åbäket för att hälla ut vattnet)
frostflickan

Inläggav Mary-Lou » 9 februari 2010, 12:56

Krille- du behöver nåt i storlek med en pannmur. De är ett helvete att värma upp om man inte har grannar som uppskattar rök. Du får gärna låna min stora i koppar, den är på typ 60l. Annars så har jag ju min i aluminium på 30 l och en kokplatta. Men då får du inte ner ditt tyg utan att knöla ner det i grytan. Risk för flammigt.
Du vet var du hittar mig!
// Maria
Mary-Lou

Inläggav Arngrim » 10 februari 2010, 10:03

Jag trodde du tänkte vara extremt upptagen den närmsta tiden, men jag tar väl och hittar dig istället ;-)
Pannmur säger ni, skoj, jag har aldrig hört talas om något sådant, men jag tar väl en sväng förbi det dära internät och ser vad man kan finna.

Tack!
Arngrim

Inläggav Erik Tveskägg » 10 februari 2010, 21:43

Man kan söka på "bykgryta" eller "tvättgryta" också. Andra ord för samma sak.
Försök få tag på en med insats av rostfritt, koppar kan väl missfärga i vissa fall om jag har fattat rätt.
Erik Tveskägg

Inläggav Lilliwin » 14 februari 2010, 02:09

Men hur gjorde man innan rostfritt och aluminium kom då?
Är det HK med "missfärgning" eller kunde man neutralisera effekten med någon tillsats?
Eller målade/behandlade man metallytan? Förtenning?[?]
Lilliwin

Inläggav Eric Hejdström » 14 februari 2010, 19:19

Träkar? I Olaus Magnus historia om de Nordiska folken kokar de iaf upp vätska till mjödbryggning i rejäla träkar över eld. Men det rä klart, inte lika bekvämt som en stålgryta...
Eric Hejdström

Inläggav Lilliwin » 15 februari 2010, 00:21

Inte för att jag har provat men träkar verkar vara väldigt dåligt som kokkärl med tanke på att det behövs lite tjocklek för att klara krafterna i ett stort kar, och trä leder värme dåligt. Det går ju att koka vatten i en papperspåse, men då är den både liten och tunn. Kanske om man värmer vattnet med varma stenar?
Och trä, kan inte det också påverka färgningen?

Har inte alla bilder från O M, men jag hittade en som visar ölbryggning där man via rännor fyller varmt vatten i tre stora laggade kar från en annan slags gryta i bakgrunden. Den ser inte laggad ut, skulle kunna vara en järngryta, och det är bara den som man eldar under.
Lilliwin

Inläggav Mary-Lou » 15 februari 2010, 10:11

Missfärgningen som skedde i de olika typerna av metallgrytor har nog mer används som en effekt.
Järngrytan + växt= den här färgen
Koppargrytan+ växt= den här färgen
osv..

Det är ju därför som vi idag köper kopparsulfat, tennsalt och järnoxid för att förändra färgen på garnet/ tyget. Detta är nåt som jag själv ytterst sällan använder mig av då jag inte är kemist och vet inte hur min aluminiumgryta reagerar med tennsalt osv. Samt att det är väldigt dåligt för miljön att hälla ut dessa tungmetaller och att de inte är speciellt hälsosamma för oss människor heller.

Sorry väldigt OT. Vi kanske skall be om att få flytta tråden till mer lämplig plats?
Mary-Lou

Återgå till Köpes