Järntråd

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Järntråd

Inläggav Angus Maciomhair » 9 december 2003, 03:22

Efter en sökning på nätet har jag inte kunnat hitta vettig järntråd(!) till en nitad brynja [:(] Jag är på jakt efter järntråd 1,5-2,0mm diameter men än så länge har jag bara hittat galvaniserade/förzinkade styggelser.
Via [url="www.gulasidorna.se/"]Gula Sidorna[/url] fick jag bara träffar på Göteborg, Sjötofta och Nävlinge.
Jag hoppas det finns någon därute som kan tipsa om fyndplatser i trakterna av Stockholm-Uppsala.
Ha det...
/Angus.
Angus Maciomhair

Inläggav Raymund » 9 december 2003, 09:29

Hör med din lokala slöjdkonsulent om tråd för luffarslöjd, den borde passa utmärkt för ändamålet. Det är kanske inte det billigaste alternativet dock.

/R
Raymund

Inläggav olafR » 10 december 2003, 09:26

Kolla med Granngården tex, vanlig järntråd kan gå under benämningen stängseltråd eller najtråd.

ólafR, som sitter på kurs i Sölleröd, utanför Köpenhamn och får äta lunch på Söllerödkro från 1677 [:)]
olafR

Inläggav Angus Maciomhair » 10 december 2003, 12:14

Tack för tipsen. Nu återstår bara att fixa lite verktyg också.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Joakim K » 10 december 2003, 12:40

Ska du göra dem själv eller beställer du?
Joakim K

Inläggav Angus Maciomhair » 10 december 2003, 13:19

Det lutar nog att jag gör dem själv. Dels pga. att det är ett långprojekt i ordets rätta bemärkelse, dels för att det känns som om man kan komma billigare undan än €230.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Joakim K » 10 december 2003, 13:56

Så sant!
Hade nog gjort samma sak själv... Men så länge den andra brynjan ligger där hemma och ger mig dåligt samvete ger jag mig nog inte på en nitad...
Joakim K

Inläggav Angus Maciomhair » 10 december 2003, 15:14

he he he.... vi får väl fixa en "nitad brynja"-verkstad i låsbågesällskapet så småningom.
Det som fått mig att snegla på nitade brynjor är att jag dels vill satsa på något historiskt korrekt samt att butted 4:1 är så in i helskotta enkelt så att vilket tålmodig välmotiverad schimpans som helst kan få till en.
Stickspår: vad är det för brynja du håller på med i nuläget?
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Micke D » 10 december 2003, 15:47

Tja Angus och Jocke!

Även jag håller på med en nitad brynja, men det blev köperingar från Forth Armoury i amerikat.
Jag känner mig inte kunnig nog för att fixa till ringar som jag vill ha dem.

/Micke D
Micke D

Inläggav Angus Maciomhair » 10 december 2003, 16:23

Den bästa lösningen vore modellen med det koniska röret som återfinns i [url="http://www.archaeology.su.se/arklab/fehlton.htm"]denna uppsats[/url] (på sid 15). Det förhindrar att man får en "fiskformad" ring (som ser ut som två korsade parenteser) när man fixar överlappet, annars är det lätt att man får all krökning vid en svag punkt på ringen.

Lösningen som anges på [url="http://home.tiscali.be/klauwaer/malien/"]Liebaarts sida[/url] är förvisso enkel då överlappet fixas ögonaböj vid klippandet av ringarna, men med jag får uppfattningen att man blir ganska bunden till ett ganska snävt intervall i tråddiametern om man inte vill skrota ett stort antal ringar pga. felklipp alt. ha fler tänger till olika tråddimensioner.
Själv är jag inne på att såga ringarna med överlapp (det är som sagt ett långtidsprojekt) men jag känner mig ändå inte riktigt nöjd med den lösningen då det känns extremt tidskrävande om man inte ska såga div. spår i de underliggande ringarna i spiralen.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Joakim K » 10 december 2003, 19:45

Ähhh ... en vanlig butted, med korta ärmar... Men det har stått sitlla ett bra tag nu.
Det hinner nog bli en hjälm innan jag ger mig på det igen!

Däremot skulle jag kunna tänka mig att göra småstycken, ex halsskydd, för ärmhålen etc...
Joakim K

Inläggav pixeleye » 17 december 2003, 22:09

Inte vet jag om det finns på någon annan järnaffär men här i Ö-vik har vi 2mm och runt omkring per kg (så där 35-40kr/kg)..och den är inte galvad utan glödgad....så den är iofs svart....
pixeleye

Inläggav Breizh » 9 mars 2004, 16:58

Tjenare

Vag kul att fler börjar ge sig in på att göra nitad brynja. Jag har hållit på ett tag nu och har just blivit klar med ett par hosor. Jag använder mig av liebaart vetrktygen. Om någon är intresserad av att kika på dem eller så (för att helt fräckt kopiera dem) så kan man kontakta mig på nicwen72@hotmail.com.

MVH

Niclas
Breizh

Återgå till Köpes