Yngve Trötts bågskyttetävling 2011

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Yngve Trötts bågskyttetävling 2011

Inläggav OlaP » 10 juni 2011, 18:26

Yngve Trötts Bågskyttetävling, lördag på Söderköpings Gästabud (9-11 september 2011)

En rolig tävling för alla träbågsskyttar!

Precis som förra årets upplaga uppdelad på flera deltävlingar där skyttarna måste visa sig påhittiga, snabba, pricksäkra, ha god balans och kunna skjuta långt på kommando. Varje deltävling består av 2-3 moment som poängsätts. Den skytt som har högst totalpoäng får äran att påbörja finalskyttet.

Inga moderna material tillåts i båge eller pilar, bortsett från eventuellt lim och sträng. Historiska kläder krävs för deltagande. Alla spetsar/styrkor tillåtna, men om er spets fastnar i ett mål så får den sitta kvar.

Lördag 10 september:
11.00 - 12.00 Deltävling 1
14.30 - 15.30 Deltävling 2
16.00 Final och prisutdelning

Förra året deltog 26 skyttar, och vi hoppas på fler i år!

Om ni inte vill vara med i tävlingen - Kom ändå!

Prata skit, diskutera pilhyllors historika korrekthet, skjut era pilar genom en plåtsköld, testa era bågar i kronografen, visa era bågar och pilar, smid en egen spets på fältässjan, jobba med era bågämnen.

Alla är välkomna och ju fler, desto roligare har vi och desto fler nya bågskyttar kommer vi att locka!

På samma fält kan ni klättra på UrbanII, en gosig trebuchet som kastar saker omkring sig.

Dessutom finns det en hel del för övriga familjemedlemmar att roa sig med, se program på www.gastabud.se

Just det, startavgift 20kr.

Mer info om priser kommer...

Mvh,
Ola
OlaP

Inläggav Tveskägg » 12 juni 2011, 23:01

Kan varmt rekomendera Y. Trötts tävling, rolig att skjuta och trivsam stämning. Det blir svårt att hindra mig från att delta i år.
Tveskägg

Inläggav Edelönn » 13 juni 2011, 20:12

Jag kan bara hålla med. Fantastiskt trevlig tävling. En självklarhet för alla träbågeskyttar!

Inläggav sockerbiten2 » 25 juni 2011, 23:28

Hade varit skoj men känns lite löjligt att komma dit med min 25 pounds båge och ryttarbågen på 45 är väl inte riktigt historiskt korrekt... :S Men kanske blir en ny på stallarholmen nästa helg men får se... Men kommer definitivt komma och kolla :D
sockerbiten2

Inläggav Wolf » 30 juni 2011, 14:16

Wolfen kommer garanterat :), har sockerbiten2 en ryttarbåge i horn är den historiskt korrekt :) (jag tar med min)
riktigt rolig tävling som man sett fram emot sendan förra året :)

Använder man piska får wiplash en annan betydelse :)
http://www.thompettdesign.com
Wolf

Inläggav Martin Wallgren » 18 augusti 2011, 17:45

kommer med stor sanorlikhet!

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren

Inläggav OlaP » 28 augusti 2011, 11:31

Underbart att höra att det kommer skyttar!

Planering och byggande pågår för fullt.

Vinnaren får, som vanligt, :
1. en inteckning i Yngve Trötts trofé, dvs klumpen som Hallbroen håller i famnen på bilden nedan. (tyvärr får trofén inte lämna stadsgränsen, så vi hoppas att någon söderköpingsskytt kan ta sig till final)
2. en silverpil, i form av trofén, att fästa på mössan eller dylikt plagg. Präglat med årtal.
3. en fetpil, första året delades den ut till den bäst placerad träbågsskytten, men nu skjuter alla med naturmaterial så den går automatiskt till vinnaren

Här ser ni föregående års vinnare:
Bild

Årets fetpil är under konstruktion:
Bild
32" ekpil med hornförstärkt nock, handsmidd bodkin, ~1500 grain.

/Ola
OlaP

Inläggav Martin Wallgren » 28 augusti 2011, 12:44

Grymt! Vad är övre gräns för deltagare? hur många tar du in? Ska man föranmäla sig! Det ser ut som Alla Companie of St Sebastianer (inklusive prospekt) kommer att vara närvarande! de e 9 stycken bara det!

Martin Wallgren

Inläggav OlaP » 28 augusti 2011, 13:32

Hmm, funderar faktiskt på hur många vi kan ta med.

Förra året fick vi dela upp oss i två grupper, och då dök det upp ett problem som vi inte räknat med: vissa skjutmoment stod i skottlinjen för andra!

I år ser vi till att sprida ut alla moment så att de kan skjutas oberoende av varandra. Det innebär att vi kan köra flera samtidiga grupper. Jag ser än så länge inte några problem med att vi blir många skyttar, det är bara roligt att så många vill samlas på samma plats.

Ni får gärna föranmäla er om ni vill! Det underlättar byråkratin lite.
Posta gärna namn, ort, förening, båge/material här, eller skicka e-post till mig så förbereder jag startlistan.
OlaP

Inläggav OlaP » 28 augusti 2011, 13:59

Fetpilen klar!

Den trillar in på 1495 grains nyfletchad och lindad med röd silkestråd. Jag har lagt på ett tunt lager vattenfast lim för att hålla trådarna på plats så att de inte slits av när vinnaren skjuter med den.
Bild

Spetsen väger ~360 grains och bör, tack vare sin zeppelinform, kunna ta sig igenom tunnare plåt(1-2mm) utan att krökas. Den är inte ythärdad.
Bild

Skaftet är svensk ek, taperad från 1/2" vid holken till 5/8" vid nock. (Hornskivan är svart buffelhorn).
Bild

Hoppas det lockar!
/Ola

@Martin: Tyvärr kan jag inte göra den 40", men om du vinner kan du få byta till dig en längre variant!
OlaP

Inläggav Martin Wallgren » 28 augusti 2011, 20:41

Haha! Det räcker med 36". Bågjäkeln jag har nu är för lätt för ett sånt monster i alla fall och ska jag upp i vikter kommer jag inte att dra 38 längre!

Martin Wallgren

Inläggav Wolf » 5 september 2011, 20:16

Snygging-pilen :)
Nu blev man taggad :)

Använder man piska får wiplash en annan betydelse :)
http://www.thompettdesign.com
Wolf

Inläggav Edelönn » 10 september 2011, 19:13

Tack till OMMS för en kanonbra tävling och till alla deltagare för trevligt sällskap! Jag ser fram emot bilder från tävlingen, speciellt pilregnet!

Inläggav Martin Wallgren » 11 september 2011, 09:45

Ja ja, bilder!

Martin Wallgren

Inläggav OlaP » 13 september 2011, 08:00

Här kommer resultatlistan!

Bild

/Ola
OlaP

Nästa

Återgå till Evenemang