1100-talets stormannaätter, färger och märken

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

1100-talets stormannaätter, färger och märken

Inläggav Helena Ängebrink » 22 februari 2003, 19:08

I Guillous andra bok om Arn skildras hämtningen av Cecilia Blanka ur Gudhems kloster (året torde vara ca 1170). Där beskrivs gräddan av dåtidens samhälle, de olika ätterna, deras färger och deras märken.

Det jag undrar över är dels; hur mycket av detta om 'mantlar i ättefärger' är gripet ur luften? Finns det några belägg för det modet / den gruppmarkören? Finns det belägg för någon annan typ av samhörightstecken ättefränder emellan från denna eller tidigare tid?

Dels undrar jag över vad som finns belagt när det gäller de olika ätternas färger och märken. Det som beskrivs är Erikar och Folkungars blåa sköldar med tre kronor i guld resp. lejonet i silver. På den andra sidan finns Sverkrarnas grip och Stenkilarnas ulvhuvud i färgerna rött, svart och grönt.

Det jag främst är intresserad av är den Stenkilska ätten. Namnet i sig är väl egentligen en sentida efterkonstruktion? Och hade den 'ätten' inte dött ut på manssidan vid nämnda tid? Men främst:

Finns det någon som helst information om vad någon 'stenkilares' färger och/eller märken kan ha varit? Var kan Guillou ha fått uppgiften om ulvhuvud och färger ifrån?

Eller härstammar allt bara från skenande fantasi och dålig korrekturläsning?

/Helena
Helena Ängebrink

Inläggav Björn Hellqvist » 23 februari 2003, 12:28

Jag antar att Guillou har hittat på "hockeylagsmantlarna" (min benämning) för att ge nunnorna något att göra mitt i stormannafejderna. Heraldiken var i sin linda på kontinenten, och även om man inte kan utesluta det förekom tecken och färger i Sverige vid den här tiden (idén hade ju använts tidigare på annat håll), så har jag svårt att tro att det var så pass konsekvent genomfört som på "Arnhundratalet".
Björn Hellqvist

Inläggav Halvor » 24 februari 2003, 17:40

Dessuten ville det overraske meg storlig om Gouillou hadde en sånn ting riktig...

Jeg tror et av de förste kjente norske våpnene er Hertug Skules löve, og han dör i 1240.

En fullt utviklet heraldikk, med heraldiske kapper mm. tilhörer nok heller 1300-tallet enn 1100-1200-tallet.

Halvor
Halvor

Återgå till Kläder och textila hantverk