Svenskt 1500-tal

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Svenskt 1500-tal

Inläggav Sigrid » 23 februari 2003, 19:18

Hej!
Har nyligen blivit intresserad av historia, och då framför allt svenskt 1500-tal. Mitt problem är att jag hittar inte någonstans information om 1500-talets kvinnodräkter. Det finns få kvinnliga porträtt, och de jag väl lyckats hitta är bara överkroppsporträtt. Dessutom verkar det som om svenska kvinnor i adeln inte var särskillt intresserade av mode, eller rättare sagt, jag har bara hittat några bilder på drottning Kristina, och hon var ju som bekant ofta klädd i "manskläder".
Så vet någon vart man hittar bra info och svenska 1500-tals kvinnokläder???
Sigrid

Inläggav elin » 1 april 2004, 17:39

Boktips 1: Vasarenässansens porträttkonst, Karl Erik Steneberg (W&W 1935) - till skillnad från tex. Nederländerna fanns i Sverige under denna tid inte en stor och köpstark borgarklass som gynnade konstnärer. Gustav Vasa och hans söner importerade konstnärer/hantverkare och gjorde porträttmålningar moderna. Helkroppsformat kontra bröstbilder var också en modefråga. Inte så många bilder i boken av den typ du frågar efter.

Boktips 2: Bonadsmåleri i Norden, Maj Nodermann 1997.
Bilder på folk behöver inte vara porträtt... De flesta bonaderna målades efter förlagor från kontinenten vilket gör att man inte kan påstå att bevarade bonader från 1500- och 1600-talet visar "svensk" dräkt (hos adel, präster, borgare) eller ens bondedräkt. Å andra sidan är mode någonting nyckfullt som lånar här och hittar på nytt där... De svenska bygdedräkter som bevarat det nordeuropeiska/tyska renässansmodet mest är de sydskånska. Kanske finns något skrivet om dem?
elin

Inläggav elin » 1 april 2004, 18:02

Ooops! Skåne var ju danskt på 1500-talet...
Boktips 3: (som jag inte läst) Svensson Sigfrid, 1935: Skånes folkdräkter, En dräkthistorisk undersökning 1500-1900. Nordiska museets handlingar 3.
elin

Inläggav Eva Andersson » 1 april 2004, 20:39

Sigfrid Svenssons bok har ingen relevans för 1500-talsdräkt. Han studerar folkdräkter, främst under 1800-talet och det enda som har med 1500-talet att göra är att han spårar en del benämningar på specifika plagg till 1500-talet. Dessutom finns den inom tidigare folkdräktsforskningen vanliga uppfattningen att medeltida drag bevarats i folkdräkterna eftersom de är opåverkade av modet representerat.
Torels Lunds "Dagligt liv i Norden på 1500-talet" är ett bättre boktips, jag tror de tär band 4 som innehåller dräkter. Texten är inte direkt fantastisk i sina tolkningar (fast det är kul att se hans fördoam rom kvinnor coh icke-germaner), men det finns bra bildmaterial även om reproduktionstekniken inte var så avancerad i början av 1900-talet.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ville » 2 april 2004, 12:01

Boken Patterns Of Fashion (1560-1620?) innehåller en del 1500-talsklänningar.
Nu kan jag för allt i mitt liv inte påminna mig om vad författaren heter. Det är nån kvinna.

/

Inläggav olafR » 2 april 2004, 12:26

Janet Arnold, The Cut and Construction of Clothes for Men and Women, C.1560-1620: Patterns of Fashion. ISBN: 0896760839
olafR

Inläggav Eva Andersson » 2 april 2004, 12:42

PoF är fantastisk, men innehåller inga svenska kvinnodräkter från 1500-talet (dock en lös kappa från början av 1600-talet), utan bara tyska (fast iofs kan man väl beskriva oss om ett slags tyskar).
Hans Weigels [url="http://www.marquise.de/en/1500/weigel/index2.shtml"]dräktbok[/url] innehåller en bil dpå en svensk adelsdam och dessutom en väldigt massa exempel på nordtysk klädedräkt, något som skulle kunna vara en god inspiration. Likaså kan man ta en titt på Jost Ammans [url="http://inky.library.yale.edu/medwomen/fashion.html"]Frauentrachtenbuch[/url] från 1570.
Något man skulle vilja är ju att Statens porträttsamling gav ut en bok med sina 1500-talsporträtt, men vad jag vet finns inget sådant.

/Eva
Eva Andersson

Inläggav myra » 2 april 2004, 15:28

>> Något man skulle vilja är ju att Statens porträttsamling gav ut en bok med sina 1500-talsporträtt, men vad jag vet finns inget sådant.

kan fråga Eva-Lena Karlsson, ansvarig intendent för porträttsamligen som borde veta. jag frågade henne för ett tag sedan om tyska kvinnoprträtt från sent 1400- tidigt 1500-tal. dessvärre var hennes svar ganska nedslående, mest för att det målats relativt få kvinnoporträtt från denna tid... ett litet tips på vägen som hon dock gav var:
"Den enda bra illustrerade bok jag kom ihåg på en gång är Lorne Campbell, Renaissance Portraits, New Haven - London 1990. Vad gäller tyska kvinnoporträtt före 1500 kan de illustrationerna dock tyvärr räknas på ena handens fingrar hos en erfaren sågverksarbetare. Boken har dock en omfattande bibliografi, som kanske kan ge några tips"

tyska porträtt/målningar/föremål/byggnader kan man även söka i den nationella databasen bildindex (innehåller större delen av tyska statens digitaliserade samlingar):
[url="http://www.bildindex.de/rx/apsisa.dll/init?sid={b5ac8d75-e224-4a72-a062-aa22cd9ece4d}&cnt=59457&%3Asysprotocol=http%3A&%3Asysbrowser=ie6"]Länk[/url]
lite trög sökmotor ibland, och det underlättar om man kan lite tyska kanske. men där finns oerhört mycket kul att kolla på!

kanske kan dessa roa någon?

/m

Fixade länken
/Angus
myra

Återgå till Kläder och textila hantverk