material och färger till 1300-tals dräkt

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Alexandra » 2 juni 2005, 14:39

Tack för länken. Mycket matnyttig. Det ger mig dessutom något att göra denna eftermiddag [:D]

Det jag tänkte på mest var i hur stor utsträckning som vanligt folk hade klara fina färger, det var väll mest fint folk som avbildades. Man kan väll anta att även helgon etc avbildades i finare kläder. Men om det inte är så avancerat att få bra färger så finns det väll ingen anledning att inte använda sig av dom.
Alexandra

Inläggav Karin » 2 juni 2005, 21:31

Det finns vanligt folk också (tjänsteflickor och så) på en del av bilderna i länken. Om du leker med sökfunktionen en stund kommer du säkert hitta diskussioner om vilka färger som är lätta respektive svåra att få fram med växter.

Och visst finns det ingen anledning att vara rädd för färger!

Karin
Karin

Inläggav Frankenlady » 26 juli 2005, 16:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

På den här sidan (som tar lång tid att ladda pga för många foton) kan man se hur det går till och det finns flera exempel på att även en kurvig kropp kan använda den här metoden (och se förbaskat snygg ut).
http://www.barony-of-arnhold.org/gothicdress1.htm
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu känns det som om jag frågar en jättedum fråga. Men av de bilder som finns på sidan kan inte jag se om hon har några kilar i den klänningen. Jag har funderat på att försöka ge mig på Moy bog-klänningen men jag mste erkänna att jag inte riktigt vågar mig på det där ryggpartiet, därför blev jag lite glad när jag kom in på Robins sida eftersom det verkar vara ungefär samma princip (paneler och kilar). Så, den här frågan bleb lite inlindad nu men det jag undrar är ungefär om jag kan sätta in kilar i Gothic fitted dress och att de blir riktigt? Jag hade tänkt mig att den skulle vara runt 1370-90.
Frankenlady

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk