material och färger till 1300-tals dräkt

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Martina » 13 mars 2003, 21:33

Är det någon som färgat rött med bresilja?
I skolan lärde jag mig att man inte började använda bresilja förrän på 1700-talet, men den verkar ju vara omnämnd i Innsbrück-manuskriptet och här ser jag direkt en möjlig lösning till mitt stora problem: vad sjutton färgade man lin och bomull rött med under vikingatid och tidigare? Krapp ger enligt mina (bristfälliga)erfarenheter bara en svag, icke färgfast nyans på lin, så antingen vill det till en våldsam betning, eller ett annat färgämne. Rött linne är funnet i Birka, i Oseberg och röd fustian omnämns i Egil Skallagrimssons saga. Tygerna är väldigt exklusiva och det är osannolikt att de färgats i Norden.

Någon som vet?

MVH

Martina
Martina

Inläggav Eva Andersson » 13 mars 2003, 22:07

Jo, det var den sidan jag letade efter. Den har en tendens att gömma sig för mig[:)]. En annan sak, vad i hela friden är Bresilja?

Eva, nyfiken och sugen på hemmakemi
Eva Andersson

Inläggav Martina » 13 mars 2003, 22:56

Bresilja är ett träslag, som finns i rött och blått. Jag minns inte så mycket om det eftersom vi i princip hoppade över det när vi läste om färgväxter. Man använder trädets ved att färga med.
Om någon har Kajsa Vargs kokbok innehållande färgkapitlet så finns bresilja med.

/Martina
Martina

Inläggav Mia » 14 mars 2003, 09:04

Jag tänkte på bresiljan där, den är väl om jag inte missminner mej från hmm.. är det brasilien.. Det är långväga ifrån, isf skulle väl kochenill vara ett alternativ? Om det ändå inte är färgat på plats här i norden?
En annan färgfråga, passande ämnet. Finns det någon färg/nyans som ull <b>inte</b> färgades i under vikinga- och medeltid?

Mia
Mia

Inläggav Eva Andersson » 14 mars 2003, 09:30

Kollade upp bresiljan lite själv, under medeltiden exporterades den te x från Sri Lanka och andra delar av Asien. namnete Brasil-trä behöver därför int eens ha något att göra med Brasilien, då te x sagoöarna Hy-brasil är kända från tidig medeltid och det är efter dem som landet fått sitt namn.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 16 mars 2003, 21:48

Nu kan jag svara på min egen fråga! "I Cloth and Clothing in Medieval Europe" fanns nämligen uppsatsen "Chemistry of Red Dyestuff"[:D]
Bresilja användes under tidig medeltid och importerades från Asien. Den var dyrbar, trots sin <u>dåliga ljusfasthet.</u>
I en fotnot i samma uppsats står det också: "<i>In those eras, it was not possible to dye linen and cotton fabrics effectively with these dyestuffs; but in early modern times they were dyed sucessfully with madder and known as "Turkish reds</i>". Jag vet inte riktigt vad "those eras" och "early modern times" syftar på, men man får tydligen linne rött med krapp!

I samma bok, i uppsatsen "Samples of English Fifteent-Century Cloth" finns en blå linnetråd från 1458 på foto (visserligen svartvitt, men ändå!)

/Martina
Martina

Inläggav Mia » 17 mars 2003, 08:56

Jag läste om ett färgexperiment att få linne rött och beständigt med krapp, när textilhögskolan skulle ha det till Tutankhamons dräkt. Det var en lång och omständig process. Minns inte vad han hette som var färgmäster. Är det någon som vet hur det gick? Om det var värt all härsken olivolja och fårgödsel [:D]

Sen har jag läst följande om Korall-laven (klippt i texten): <i>..En mark (360 gram) lav, fint sönderstött till pulver, med 1/2 mark (180 gram) krapp kokas ensamt i vatten med lika vikt gods 1 timme.. efter två timmar får yllet en mörk kastanjebrun färg som skiftar i musk mot solen, silket en vacker krappröd (Garance foncé) med mycken glans, och bomullsgarn som var betat två gånger efter Haussmans metod fick en hög röd färg, alldeles lika äkta Turkiskt rött, ehuru krappen var den vanliga dåliga som säljs i bodarna. Då detta röda bomullsgarn får koka 10 minuter i vatten med grön såpa får det en högre färg och är sålunda starkare än det vanliga Turkiska garnet som köps...</i>

Visst, det står inget om linne, men ändå.. det finns kanske knep som gör linne rödare och hållbarare även med krapp.

Mia
Mia

Inläggav Ingrid Storrø » 18 mars 2003, 09:39

Visstnok (jeg har ikke prøvd dette selv) kan man svinge krappfarge mot mer knall rødt ved å helle i en del gammel urin (fortrinnsvis fra bakfulle kjønnsmodne menn) i slutten av fargeprosessen. Men uansett vil man nok ikke få "moderne" sterk rødfarge på lin med middelalderske teknikker (med kjemisk uren beis osv.).
Ingrid Storrø

Inläggav Arild Krake » 15 april 2003, 09:55

Jag har hittat en trevlig sida som tar upp bevarade kläder från 1300 talet. Den tar bla upp mönster, sömmar och knappar.

http://www.forest.gen.nz/Medieval/artic ... rments.pdf

Trevlig läsning.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav my_mmy » 15 april 2003, 10:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Jag har hittat en trevlig sida som tar upp bevarade kläder från 1300 talet. Den tar bla upp mönster, sömmar och knappar.
http://www.forest.gen.nz/Medieval/artic ... rments.pdf
Trevlig läsning.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Seconded. [:o)] och tack for komplimangen. Det ar en sammanstallning av material pa skandinaviska for dem som ar 'language challenged'. Hoppas kunna utvidga med mer information ganska snart.

/maggie (maggie@forest.gen.nz)
my_mmy

Inläggav eldstjarna » 5 februari 2004, 11:29

Hej
Jag funderar på att köpa mönster från sophias atelje, men jag har ju hört en del klagomål om de mönstren. Är det bara att de inte är tidsenliga som är problemet, eller blir kläderna "dåliga"?
Jag ska sy en klänning att ha på mitt medeltidsinspirerade bröllop. Finns det andra mönster som man kan använda så, tro?

/Malin
eldstjarna

Inläggav Eva Andersson » 5 februari 2004, 11:39

Kolla tråden "Köpa tyg", där står bla om Martinas gigantiska klänning som gjordes efter Fru Sophias mönster. Om man vill ha tidigt 1300-tal går det alldles utmärkt att använda Fru Sophias 1300-talsmönster. För bilder på hur det ska se ut, så man väljer rätt typ av huvudbonad och färger mm kan man kolla på Codex Manesse på nätet:
http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlu ... ame=cpg848

Om du inte bara ska använda plaggen på ett bröllop utan vill ha dem i mer "medeltida sammanhang" är det bra att tänka på materialen. En särk i linne (är inte med i mönstret, men ser i princip likadan ut som mellanklänningen), en mellanklänning och surkot i ylle kanske. Eller bara särk och långärmad surkot. Hursomhelst ska linneplagget inte synas (utom slöjan då).
Glöm inte att göra plaggen så långa att fötterna inte syns. Även när du har skor på dig, kanske i synnerhet då, eftersom du väl troligen inte investerar i ett par medeltidsskor bara för ett bröllop.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 5 februari 2004, 17:05

Nu har jag inte kollat de nya mönsterpärmarna men Burda brukar alltid ha en "maskeradkollektion" bland sina mönster. Det handlar ju inte om några tidsenliga kläder, men de brukar ha rätt "känsla" och framförallt så är de framtagna av skickliga mönsterkonstruktörer och det medföljer bra beskrivningar på hur man syr/ändrar mönstret. Beroende på hur modet är så kan man ibland hitta medeltidsinspirerade klänningar på brud/baldelen också.

/Martina
Martina

Inläggav Alexandra » 2 juni 2005, 11:03

Hej!
Efter en diskussion angående färgval på kläder i diverse historiska filmer (där det ju används en hel del klara färger på diverse kläder) trillade det ner en fundering angående korrektheten i detta. Jag menar kunde man färga så klara färger på den tiden (klarblått/rött) och framförallt var det dyrt dvs. användes det av vanliga dödliga? Jag syftar då på medeltiden i allmänhet (vet inte hur pass mycket färgmodet ändrades [:I] ) Ett argument som användes för att man borde ha kunnat var att romarna och folk bortåt mellanöstern till färgade i rätt klara färger.
Låååång fråga. Nån som har svar?
Alexandra

Inläggav Karin » 2 juni 2005, 12:05

Om man tittar på medeltida bilder ser man att klara färger var mycket populära, i alla fall bland de rika (det är ju mest de som avbildas). Av växtfärgande vänner har jag fått lära mig att rött är lätt att färga, så det bör ha använts av alla samhällsklasser. De enda färger som är så svåra att det bara är de rika som har råd med dem är tydligen svart och mörkblått.

Detta med att man bara hade grå och bruna kläder under medeltiden tror jag är en myt som frodas bland många av sveriges lajvare. När man nu har gjort sig allt besväret med att tillverka tyg så verkar det dumt att inte lägga till lite mer tid/pengar på att färga det också.

Som med de flesta diskussioner angående kläder: det är inte särkilt svårt att titta på medeltida bilder och själv bilda sig en uppfattning istället för att tro på rykten. Titta t.ex. på min favoritsida http://www.wga.hu/index.html .

Karin
Karin

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk