panik om linne

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

panik om linne

Inläggav Kristin » 26 februari 2003, 14:35

hej!
jag får nästan panik nu när jag har läst dessa diskussioner eftersom jag redan har sytt två dräkter i linne och här har det tydligt framgått att man nästan bara använde ylle under medeltiden. är jag alldeles hjälplös nu?
Kristin

Inläggav Admin » 26 februari 2003, 15:30

Hej!

Oroa dig inte, du är ju knappast ensam. Faktum är att diskussionerna på detta forum ofta ligger ganska bra i linje med nylig forsking så det är inte alls osannolikt att du i böcker eller artiklar stöter på akademiker med äldre examen som hävdar någonting annat än det som sägs här. De flesta bryr sig överhuvudtaget inte så mycket, säg att du avbildar Italien eller Frankrike eller någon annan plats som är mindre relevant för linne/ylle-diskussionen istället.

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Ingrid Storrø » 26 februari 2003, 15:43

Eller så er det jo ikke noe problem å si at du har laget drakt i lin av en eller annen grunn (penger, bekvemmelighet), men at det er sannsynlig at det ville ha vært laget i ull i middelalderen. Slett ikke alle har laget drakt helt etter nyeste forskning. Det er mye bedre å innrømme at man ikke har alt helt 100%, enn å prøve å finne på grunner til at det kanskje kunne ha vært sånn i middelalderen. Vi lærer noe nytt hele tiden alle i hop. :)
Ingrid Storrø

Inläggav Mia » 27 februari 2003, 11:40

ja, och Kristin, du har ju ett bra mönster att utgå ifrån nu iallafall.. [;)]
Mia

Inläggav malin » 27 februari 2003, 14:39

å jag har börjat fundera på att sy i linne istället, för ylle är så fruktansvärt dyrt!..[xx(]
malin

Inläggav Martina » 27 februari 2003, 16:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by malin</i>

å jag har börjat fundera på att sy i linne istället, för ylle är så fruktansvärt dyrt!..[xx(]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Prisex: Filt från rusta (massor med färger, även vita och beiga som går att färga) 130x190 cm, 99:-

Linne på Åhlens, 125:-/m

Linne från Ellos, 89:-/m + frakt

Helylle i stuvbit hos min lokala tyghandlare, 8:-/hg
Beige helylle på rean i Sveg förra året, 75:-/m

Allt blir vad man gör det till!

MVH

Martina
Martina

Inläggav Tor » 27 februari 2003, 18:56

Att det är lätt att hitta linne för runt 60kr/m glömmde du att nämna... [:)]
Men att det finns billigt ylle är det inget snack om!

Mvh

Tor
Tor

Inläggav Eva Andersson » 27 februari 2003, 19:14

Nu måste jag göra reklam för Saxylle och Kihlsunds fabrikförsäljning. Jag gör det rätt ofta, men har inte gjort det här. Det är ett svenskt väveri som tillverkar ylle och ylleblandningar, som ylle-polyester, men även ylle/bomull och Ylle/Modal (rekonstituerad cellulosafiber). DE tilvlerkar bla till profilkläder, vilket gör att även färger som klargult kan ingå i sortimentet och inte bara grått, beige och mörkblått som ju är det vanligaste. Det är tunna tyger, den typ du har i dräkter och ännu tunnare. Det gör dem perfekta för framför allt tidiga kläder, som inte är så hårt valkade och de har både tuskaft och kypert. Vad som finns beror naturligtvis på vad som de har tillverkat.
Priserna ligger: Helylle 90kr/m
80/20 = 70 kr/m
mindre ylle och mer polyester kostar 60 kr/m och så finns det en reahylla där man ibland hittar helylle för 30 kr/m (Köpte nio meter av en ljusblå kypert med lätta blekskador).
Var ligger då denna fantastiska butik? I Borås, på Norrbyleden, inte långt från McDonalds vid rondellen vid Knalleland. Namnet står på fabriken. De har öppet tisdag-torsdag 14-18.
MEN för de som inte bor i Borås eller dess närhet så kan man även beställa på postorder. De har en hemsida som jag inte har adressen till just nu, men som var lätt att hitta med en vanlig sökning (de har ju ett ovanligt namn) och man kan få tygprover hemskickade. 30 kr/m tygerna kommer man ju bara åt om man åker dit, men 90kr/m är ordinarie pris för tunt helylle.

bara ett tips.

Eva, som är där alldeles för sällan
Eva Andersson

Inläggav Tor » 27 februari 2003, 22:16

Tor

Återgå till Kläder och textila hantverk