Broderier på kläder under medeltiden?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Broderier på kläder under medeltiden?

Inläggav Mattias » 28 februari 2003, 17:46

Jag har grubblat och sökt och förtvivlat. Hur vanligt var det med broderier på vardagsplagg under medeltiden i Europa? Arkeologiskt har få eller inga fynd som styrker det gjorts, såvitt jag vet. Eller?

Men om man nu väljer att forma verkligheten lite och sluter sig till att man kanske broderade vanliga plagg - vilka motiv borde vara förekommande? Djur? Bara vissa djur? Växter? Människor? Olika sorters symboler? Kan nån sprida lite ljus över detta?

Tack på förhand.

/ Emma
Mattias

Inläggav Karin » 28 februari 2003, 18:14

Om man väljer att forma om den historiska verkligheten så att den passar en själv kan man brodera precis vad man vill.

Karin
Karin

Inläggav Arild Krake » 28 februari 2003, 18:16

Vad sägs om tex Windowsloggan?

Arild
Arild Krake

Inläggav Mattias » 28 februari 2003, 18:48

Hm, okej, jag formulerade mig kanske väldigt illa för att förtjäna sådant svar.

Frågan är väl kanske om det är helt fel att brodera på kläder i fall man vill hålla sig någorlunda historiskt korrekt. Jag gör inte anspråk på att syssla med historisk återgivning. Men hoppades att jag skulle kunna fråga er som vet till råds.

/ Emma
Mattias

Inläggav Halvor » 1 mars 2003, 01:31

Aller først standardspørsmålet: når og hvor? Middelalderen varte i fem hundre år og ikke at jeg vet mye om brodering, men en viss utvikling på området må det ha vært. I Codex Manessa finnes det utsmykning på klær som <u>kan</u> tolkes som broderier, det samme i Macieowskibibelen. Av funn vet jeg ikke om det er funnet så mye, bortsett fra broderte "almisseposer". Om det finnes er det sikkert publisert i Museum of London; Excavations from London: Textiles and Clothing eller Dress Accessories.

Halvor
Halvor

Inläggav Arild Krake » 1 mars 2003, 01:32

Jo här fins lite om medeltida broderi, uppdelat i tidsperioder.
http://home.earthlink.net/~wymarc/

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Andersson Gunilla » 7 oktober 2004, 15:54

om man läser "Fashion in the age of the Black Prince" får man klart för sig att åtminstone engelska hovkretsar i england under 1300 talets mitt kunde ha överdådigt broderade kläder. Guld silke och pärlor. Det finns nästan inget/mycket lite, civilt dräktbroderi bevarat så vitt jag vet före 1500-talet. Så för teknikerna ska du nog titta på det bevarade kyrkliga materialet och sedan låna motiv ur bild och textkällor i kombination.
Andersson Gunilla

Inläggav Anders Lindkvist » 7 oktober 2004, 20:08

Broderi är väl knappas ovanligt ialla fal inte på kyrkliga kläder i dessa fall är ju broderikonsten på mkt hög nivå...
Sen hur det är på andra kläder i profana kretsar är svårt o säga, men viss dekoration är ju vanlig att se på bilder från tiden. EN hel del borde vara broderier, men jag är ingen expert. Har i allafall broderar ärmsluten på min bröllopstunika...

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav mossa » 8 oktober 2004, 07:57

Något som andvändes var väl tygband i olika bredder och mönster.
I nederkant på på ärmar, tunikor, kjortlar, vid halsen och så..

/Mossa
mossa

Inläggav Arild Krake » 8 oktober 2004, 09:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mossa</i>

Något som andvändes var väl tygband i olika bredder och mönster.
I nederkant på på ärmar, tunikor, kjortlar, vid halsen och så..

/Mossa
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vilken tidsperiod och land pratar vi om nu? Hr du har några länkar till bilder som du vill dela med dig av?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Arild Krake » 8 oktober 2004, 10:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders Lindkvist</i>

Broderi är väl knappas ovanligt ialla fal inte på kyrkliga kläder i dessa fall är ju broderikonsten på mkt hög nivå...
Sen hur det är på andra kläder i profana kretsar är svårt o säga, men viss dekoration är ju vanlig att se på bilder från tiden. EN hel del borde vara broderier, men jag är ingen expert. Har i allafall broderar ärmsluten på min bröllopstunika...

/Anders

Dess väre är det inte så lätt som att säga att bara för att en teknik fanns så användes den till lite av varje. Jag är välldigt förundrad över att man inte har hittat högvis med skor som har instämplade mönster i sig, för man använde denna teknik för att dekorera andra läderföremål. Men det lyser verkligen meb sin frånvarå på skor (det finns några få undantag som bekräfrar regeln). Men man dekorerade skorna med genombrytningar och annat så det är på inga sett så att man var rädd att pryda skorna.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav owly » 9 oktober 2004, 12:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Dess väre är det inte så lätt som att säga att bara för att en teknik fanns så användes den till lite av varje. Jag är välldigt förundrad över att man inte har hittat högvis med skor som har instämplade mönster i sig, för man använde denna teknik för att dekorera andra läderföremål. Men det lyser verkligen meb sin frånvarå på skor (det finns några få undantag som bekräfrar regeln). Men man dekorerade skorna med genombrytningar och annat så det är på inga sett så att man var rädd att pryda skorna.

Ludvig

Stämpling funkar nog inte så bra på skor eftersom mönstret skulle nog förvrängas ganska snart.

Fixade quote-taggen /Vix.
owly

Inläggav Andersson Gunilla » 11 oktober 2004, 14:29

Vet inte om jag var otydlig innan eller om det hela svävade iväg ändå.
Det finns <b>text dokumentation </b>som säger att <b>kläder varit broderade</b>. Exempelvis kungliga inventarieförteckningar. (refereras till i Joan Evans: dress in medeival France, Newton: Fashion in the age of the Black prince : a study of the years 1340-1365 ) Så finns det överflödsförordningar som talar om vem som var tänkt att få ha vad, Erika Thiel i Geschichte des kostüms, har exempel på hur adelns respektive borgerskapet kvinnor fick ha sina hättor utsmyckade och om inte mina brister i tyska lurar mig så är det 1500 talets första hälft och för adeln talar man om huvudbonader broderade med pärlor och guld. <b>Bevarade broderier </b>är dock <b>mest kyrkliga</b>. Jag håller med om att det är <b>möjligt</b> att man använt helt andra material och tekniker till de icke kyrkliga broderierna, men tycker det verkar mer troligt att en adlig eller kunglig dräkt broderades med snarlika eller samma material och tekniker som kyrkoskrudarna, i inventarierna verkar de ju beskrivas på samma sätt. Verkstäderna som gjorde arbetet verkar också varit de samma ibland. Däremot tror jag <b>motiven</b> var <b>olika</b>. bevarade kyrkoskrudar är broderade med motiv som bebådelsen och korsfästelsen, inventarierna beskriver civila plagg med: moriska mönster, blommor, deviser, eller som i drottning Philippas kyrktagnings dräkt: gold squirrels, (eckorrar i guld). Då är tyvärr, det vi har att gå efter mycket sällan bevarade plagg, utan istället bildmaterial där vi <b>gissar </b>att det är broderat.
Andersson Gunilla

Återgå till Kläder och textila hantverk