Litteratur om Hedebys textilier?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Litteratur om Hedebys textilier?

Inläggav Christina » 11 mars 2003, 18:38

Jag undrar om någon av er kunniga kan hjälpa mig?
Jag vill gärna läsa om textilfynden från Hedeby men har ett stort problem, min tyska är så dålig. Vet någon om det finns något skrivet på engelska, danska eller svenska?
Christina

Inläggav John-Kompani Bastard » 11 mars 2003, 23:35

En

En C-uppsats skriven som en rapport efter en textilrekonstruktion gjord till museet i Haitabu.

Har den inte här och kommer inte ihåg namnet exakt men den heter nått i stil med "10 (11, 12) textilier från Hedeby" (svensk text). Finns på Vitterhetsakademins bibliotek och kan sökas på bibliotekets nätkatalog.

Behandlar "Från ull till färdig väv", men inte vidare. DVS inget om dräktdelarnas utseende. Men det är den ultimata guiden för den som vill följa processen att återskapa en historiks textil från Hedeby så exakt som möjligt.

Visste ni t ex att olika ull går att spinna olika hårt i vänster och högervarv?? Läs mer om dessa och många andra frågor i denna utmärkta uppteckning

John
John-Kompani Bastard

Inläggav Lena » 12 mars 2003, 07:36

Jag vet inte om du "vågat" titta på Häggs bok :-), men hon har en rätt detaljerad svensk sammanfattning. Jag skulle rekommendera att kombinera den svenska sammanfattningen med att titta på bilderna tillsammans med ett tysk-svenskt lexikon.

I övrigt vet jag ingen annan bok än Häggs, men som John sade, det kan ju finnas C- och D-uppsatser. Eftersom de inte räknas som tryckta källor, så står de inte med i Libris, utan man måste gå via den lokala arkeologiska institutionens bibliotek.

Lycka till!
Lena
Lena

Inläggav Christina » 13 mars 2003, 18:52

Tack för tipsen.

Jag får väl samla mod och låna Hägg. Uppsatsen hittade jag på LIBRIS, så jag kan låna den ochså.

Christina
Christina

Inläggav Martina » 13 mars 2003, 21:37

Hej Christina!
Jag börjar titta på hamnfynden från Hedeby nu i taget; skall hämta boken i morgon. Är inte heller särskilt hemma på tyska, vi kanske kan hjälpas åt???

MVH

Martina
Martina

Inläggav Martina » 26 mars 2003, 20:54

Vem har beställt Hedebyboken med hamnfynden? [:(!]
Jag har ju inte ens hunnit börja läsa i den! [:(]

Martina som läser tyska långsamt!
Martina

Inläggav Christina » 27 mars 2003, 22:28

Hej Martina

Det är inte jag. Jag har inte läst i forumet på ett tag nu. Jag har inte hunnit beställa boken än. Väntar på en annan om Oseberg som jag tänkt läsa först. När jag väl kommer så långt att jag börjar läsa så vill jag gärna att vi hjälps åt men det kan ta några månader än. Jag har för dåligt med tid för att hinna allt jag vill.

Med vänlig hälsning'
Christina
Christina

Inläggav Ny Björn » 27 mars 2003, 22:55

Om du råkar ha dryga 400 kr till övers så kan du beställa ditt alldeles egna ex hos http://www.wachholtz.de, sökord "haithabu".

-Annars kan du göra som jag, bli en copyright-skurk och - kopiera...[^]

/N B
Ny Björn

Inläggav Vix Hq » 28 mars 2003, 21:44

Lite off-topic, men hur är det egentligen med kopiering? Jag hörde någonstans (önsketänkande?) att man faktiskt får lov att kopiera böcker för privat bruk i forskningsändamål... Eller är det bara de där 15 sidorna det gäller?

/Vix (som oroligt sneglar på sin bokhylla med hyllmeter av spiralinbundna kopior av allt från MoL-böcker till NESAT-volymer...)
Vix Hq

Inläggav Ny Björn » 28 mars 2003, 22:25

Patent och registreringsverket (http://www.prv.se/varumarke/upphovsratt.html) skriver så här:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Kopiering för enskilt bruk</i>
Var och en har rätt att framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk (12 §). Med enskilt bruk menas förutom framställning för eget behov att framställa enstaka kopior till familjen och närmaste vänkretsen. Det är dock inte tillåtet att göra kopior av dataprogram, databaser och byggnadsverk. Det är inte heller tillåtet att för eget bruk låta en utomstående framställa exemplar av musik- eller filmverk, bruksföremål eller skulpturer eller att låta någon utomstående genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Närmare info här i "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk" (löjligt lång länk):
[url="http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1960%3A729&RUB=&ORG="]länk[/url]

Jag vet dock att förlagen muttrar förfärligt och vill ha restriktioner

/N B

Redigering:
Kortade ner länken för att hålla radbrytningen.
/Angus
Ny Björn

Inläggav Ingrid Storrø » 31 mars 2003, 10:21

Bare ha i minne at hvis ikke forfattere kan tjene på å publisere, får vi ingen flere bøker... Så jo færre som kopierer, jo bedre. :)
Ingrid Storrø

Inläggav Ny Björn » 31 mars 2003, 11:13

Ja då - det stämmer. -Men då får man även komma ihåg att böcker för 500, 600, 700 eller 800 Kr stycket även är det bästa tänkbara stödet för tillverkarna av kopiatorer och kopiatorpapper. Jag skulle personligen aldrig kunna motivera mig till att köpa böcker till de hutlösa priserna på löpande basis (eller ens kunna om jag ville). Så länge förlagen publicerar med tanke på instutitioner och sådanas ekonomiska verklighet så torde den enskillde få kopiera.

/N B
Ny Björn

Inläggav Ingrid Storrø » 31 mars 2003, 12:34

Hm, jeg synes ikke nødvendigvis det at en bok er dyr er et godt argument for å kopiere den til alle som vil ha... Det er jo gjerne grunner til at det koster en del å publisere fagbøker og kunstbøker. Jeg ser helt klart poenget med å kopiere bøker som er svært vanskelig å skaffe, som er ute av trykk eller lignende (selv om det jo ikke er sikkert at de noen sinne kommer tilbake i trykk hvis det ikke finnes noe marked for det fordi folk allerede har kopier). Men jeg vet med meg selv at hvis jeg skrev en bok, ville jeg ha blitt forbannet hvis jeg ikke tjente noe på den fordi "alle" kopierte den i stedet for å kjøpe den. :)
Ingrid Storrø

Inläggav Ny Björn » 31 mars 2003, 12:57

-Som sagt: Jag håller helt och fullt med i ditt resonnemang MEN jag tror inte att kopiering av fack-/fagböcker utgör något hot mot författarnas ekonomi. De som kopierar är i allmänhet de som inte skulle ha köpt boken om kopiering varit förbjudet. Bibliotek och instutitioner köper fortfarande in "orginalen" och tillgodoser marknaden. Det som <i>eventuellt</i> skulle kunna påverkas negativt av kopiering av t.ex. arkeologiska publikationer är bibliotekens utlåningsstatistik, men det tror jag är en försummbar minskning då inte alla "lånare" är så inbitet intresserade att de prompt vill ha hela böcker i kopior. Att studentlitteratur kopieras i parti och minut är en annan sak, men de stora skurkarna där är förlagen - om de tryckte tillräckligt billiga utgåvor av den obligatoriska studentlitteraturen så skulle kopierandet gå ned - böcker är trots allt både trevligare och mer lätthanterligare än kopior...

Nu tänkte jag inte kidnappa denna tråd mer, om du eller andra vill fortsätta resonemanget så kan vi starta en tråd under "forsknings-forumet"

Hälsar

/N B
Ny Björn

Inläggav Ingrid Storrø » 31 mars 2003, 14:22

Enig, nok copyright- og lignende diskusjon. :)

Forøvrig, tilbake til topic: jeg tror at Lise Bender Jørgensen snakker litt om Haithaby/Hedeby-tekstiler i sin bok "North European Textiles until AD 1000", men jeg må innrømme at jeg ikke husker hvor mye info det dreier seg om der. Og i følge http://www.lub.lu.se/cgi-bin/show_diss. ... um_84.html har vår egen Eva Andersson (går jeg ut fra) skrevet en artikkel med noe sammenligning mellom Birka og Hedeby. Hun kanskje har noen pointere videre. :)
Ingrid Storrø

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk