Huvudbonader under 1300-talet

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Huvudbonader under 1300-talet

Inläggav Charlotta » 14 mars 2003, 23:20

Genom att läsa ungefär allting som diskuterats här och tittat på bilder och i böcker tror jag att jag nog skall kunna få till en cotehardie som i alla fall duger. Men så "måste" man ju ha någonting på huvudet också... Vad hade man egentligen för slags huvudbonader under 1300-talet? Och hur bär man egentligen coronet, slöja, haklin och dok? Har för mig att någon sagt något om att ha slöjan över coroneten. Sedan ser man ju ofta "medeltidsfolk" som har en metallring runt huvudet för att hålla fast slöjan. Hur är det med sådana?
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Eva Andersson » 15 mars 2003, 10:13

Först måste du dels bestämma exakt vilken tidsperiod du rör dig i, eftersom du säger att du ska sy en cotehardie så misstänker jag att det är perioden från 1360 till ca 1400. Sen måste du bestämma ditt civilstånd. Här spelar din ålder en viss roll, är du över 30 bör du nog klä dig ungefär som en gift kvinna även om du inte är det. Sen var det den sociala ställningen, aristokratins kvinnor följer naturligtvis modet mer än andra grupper.
_Sen_ kan man börja bestämma vilken huvudbonad man kan ha.
Det är svårt att ge generella regler, men du ska i alla fall inte ha en tygcoronet, den har sin popularitet ca 1260-1330. Om du är gift och äldre är kombinationen strik, dvs ett tyg som sveper om hela huvudet och skaut, dvs slöja, vanlig, som man ser på statyer av Heliga Birgitta ungefär. En annan vanlig huvudbonad är den knappförsedda hättan som bärs öppen, vilken bäst studeras i dels franska manuskript dels i "Medieval finds from excavations in London. Textiles and clothing" Man kan ha krusade slöjor också, antingen bara ett par krusade lagda ovanpå striket eller också riktigt många så att du får liksom en gloria av krus runt ansiktet. En del tycker att det är riktigt fult. Det verkar vara något typiskt engelskt och tyskt (jag räknar Böhmen som Tyskland i detta avseende).
Men om du är ung och ogift verkar en av de vanligaste frisyrerna vara att du flätar två flätor som du låter gå i en båge nedanför öronen och fäster upp på huvudet sen. Ovan på det bär du en tunn metallring eller ett mönstrat band. En artikel hur man gör en ring baserad på ett fynd från London kan ses här: http://www.virtue.to/articles/circlet.html

Även gifta damer ur aristokratin har denna typ av huvudbonad men har då en slöja som täcker halva hjässan och hänger ner där bak. Flätorna kan ockås vikas dubbla och bindas ihop med band så de hänger ner som två "pinnar" från tinningarna. Detta utvecklas senare till de cylinderformade metallhållarna man ser under sista fjärdedelen av 1300-talet. Jag har ingen aning om hur man gör såna, jag har någon kreativ idé om att vira mässingstråd runt dasspappersrullar, men har aldrig kommit mig för att pröva.

Som vanligt rekommenderar jag en stor portion konsttittande. Här finns en länk till gravplattor från England. Många av dem är från 1300-talet och man kan se olika stilar på huvudbonader.
http://www.mbs-brasses.co.uk/pic_lib/pi ... ibrary.htm

Eva
Eva Andersson

Inläggav Charlotta » 15 mars 2003, 12:10

Det verkar som en bra idé att införskaffa "Textile and clothing", jag har hittat den på bokus, men den är lite dyr, så jag får nog vänta en stund (studenter har ju inte så mycket pengar). Men jag ska studera den noga nästa gång jag stöter på den.

Den metallring du hänvisade till, Eva, var ju inlindad i tyg. Hade man alltså inte ringar där metallen syntes?
Charlotta

Inläggav Ny Björn » 15 mars 2003, 13:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Charlotta</i>

Det verkar som en bra idé att införskaffa "Textile and clothing", jag har hittat den på bokus, men den är lite dyr, så jag får nog vänta en stund (studenter har ju inte så mycket pengar). Men jag ska studera den noga nästa gång jag stöter på den.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

-Jag hade den prexist hemma på lån från Vitterheten, men även om du inte är i närheten av Fjollträsk så borde du allt kunna fjärrlåna den. Kolla med ditt bibliotek, enligt LIBRIS så finns den äldre upplagan (-92) i Uppsala, Sthlm, Göteborg och Lund. Den nya är det värre med - det verkar bara vara Textilhögskolan (Borås) och Medeltidsmuseet som har den.

/N B
Ny Björn

Inläggav Vix Hq » 15 mars 2003, 13:43

Är det några stora skillnader på den nya och den gamla upplagan av Textiles & Clothing?

Den äldre versionen finns mycket riktigt i Göteborg -- men det är oftast <i>många </i>som står i kö på den (undrar varför [;)]?) så fjärrlån kan ta lite tid...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Eva Andersson » 15 mars 2003, 14:02

Det är jag som har Gbg's ex av "Textile and clothing" och den ger ni f-n i, jag har precis fått tillbaka den och jag _behöver_ den! [;)]

Jag vet inte om man har hittat metallringar som inte var inlindade med tråd, arkeologi är inte mitt område, men jag vet att man har hittat en "jungfrukrona" av pressade silverbleck i Småland. Den finns att beskåda i "Signums svenska konsthistoria: den gotiska konsten". Enligt Olaus Magnus var det vanligt att adliga jungfrur bar kronor av guld och silver och de var också vanliga gåvor till kyrkor (troligen efter att modet blivit mindre vanligt) och återfinns i stora mängder i de protokoll som gjorde i samband med att Gustav Vasa krävde in kyrkornas guld och silver. I diplom från medeltiden hittar man både "huvudsilver", kronor och kransar. De är ju också väldigt vanliga på bilder. Men fynd vet jag inte så mycket om.
Men det är ju så mycket i dräkten där vi får gå på bilder och text, det är ju också det enda sättet att se hur det bars eftersom ett fynd av en t ex pannring i ett kulturlager ju inte säger så mycket om hur männsikan som tappade den var klädd.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arild Krake » 15 mars 2003, 15:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Charlotta</i>

Men jag ska studera den noga nästa gång jag stöter på den.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är bara at komma över och titta, varför inte på söndag.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Raymund » 15 mars 2003, 16:40

En liten bredare metallring förekommer iallafall lite här och var som i tex Manesse codexen. Den äckligt duktiga österrikiska gruppen Historia Vivens 1300 har en trevlig version på http://www.historiavivens1300.at/realien/schapel.htm
En till artikeln om den silkesomspunna metallringen från London finns på http://www.silkewerk.com

/R
Raymund

Inläggav Charlotta » 15 mars 2003, 17:32

Anledningen till att jag så gärna vill veta är att jag har en vän som är silversmed. Jag har redan beställt en silverring att ha runt huvudet av honom, men den är mer fantasybetonad (eftersom jag sysslar med sånt också), och jag tänkte att det kunde vara bra att veta om de överhuvudtaget använde dylika huvudbonader på medeltiden eller inte. Det kanske blir en ring efter historisk förlaga nästa gång.

Och Ludvig: det var ert exemplar jag syftade på. Tittar gärna igenom den på söndag.
Charlotta

Inläggav Arild Krake » 16 mars 2003, 22:12

Det silkesklädda metallbandet är inte med i "texliles and clothing" utan i "Dress Accessories C.1150-C.1450: Medieval Finds from Excavations in London 3". Närmare bestämt på sidorna 293 och 294.

Ludvig

(så du kan andas ut nu Eva)
Arild Krake

Inläggav Vix Hq » 17 mars 2003, 00:07

Eva: Um, ledsen att det tog sån tid innan jag lämnade tillbaka T&C (det var jag som hade den, och jag hann få krav nr 2...), men nu har jag kopierat eländet så jag kommer inte försöka lägga vantarna på den igen [;)]!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Eva Andersson » 17 mars 2003, 00:34

Det silkesklädda metallbandet är inte med i "texliles and clothing" utan i "Dress Accessories C.1150-C.1450: Medieval Finds from Excavations in London 3". Närmare bestämt på sidorna 293 och 294.

Ludvig

(så du kan andas ut nu Eva)

Nä det kan jag inte, den är också min, min, min!
Ursäkta, man blir sådan som doktorand. Men jag är snäll bara man håller mig med tyg och eventuellt öl . Dock ej blandat.

Vad det gäller boken du undrade om Ludde så har jag beställt den på fjärrlån, får se om det går och se'n kan jag tala om fall den är bra. Jag och flera med mig har ju varit och lyssnat på Desirée Koslin i Visby och jag blev ju inte sådär överdrivet imponerad, men det var ju å andra sidan populära föreläsningar så jag kanske inte skulle ha väntat mig att få höra något nytt. Missförstå mig inte, de var bra, men de var inte så forskningsinriktade.

Eva, dags att sova nu, ska väcka barnen om mindre än sex timma roch ta dem till skolan.
Eva Andersson

Inläggav Arild Krake » 26 mars 2003, 22:31

"Gifta kvinnor bar huvudbonad". Det är hårt inpräntat i huvudet men varifrån kommer denna uppgift? Skulle gärna ta del av någon form av primärkälla där detta är omtalat. Det är inte så att jag betvivlar det hela men jag kom på att jag faktiskt inte vet vart ifrån informationen kommer, och det är aldrig bra att bara acceptera någonting utan att veta dess ursprung.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 26 mars 2003, 22:56

Dels är det lätt att se på allt bildmaterial och dels är det något som tjatas om från kyrkligt håll hela tiden och även talas om i samtida litteratur. På alla bilder man har av kvinnor där man vet av andra skäl att de är gifta bär de huvudbonad.
Jag har ett favorticitat från nå'n munk som påpekade att "Slöjan var given kvinnan av gud som ett tecken på hennes underkastelse under mannen". Den du! Även om den inte specifikt talar om gifta kvinnor så är den väl fantastisk?
Jag har noterna till den på jobbet.
Jag är däremot tveksam till om all gifta kvinnor på 1300-talet bar komplett uppsättning med både strik och skaut, typ som heliga Birgitta bar, eller om det är mer en huvudbonad för äldre kvinnor och änkor.
Man kan också notera att vad som troligen är gifta kvinnor i Codex Manesse förvisso har slöja, men har håret utsläppt under. Och det är så snyggt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Daniel G » 1 februari 2005, 15:22

Är strik, skaut, slöjor och öppna hättor de enda kända huvudbonaderna för kvinnor (av högre stånd) under senare delen av 1300-talet?. Jag och min flickvän letar efter förebild till något mer praktiskt och varmt att ha på vintern. Något mer likt en mössa/hatt och som helst täcker öronen också.
Daniel G

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk