Huvudbonader under 1300-talet

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Vix Hq » 1 februari 2005, 22:39

Öppna hättor kan stängas med knappar och är det perfekta vinterplagget! Täcker allt utom själva ansiktet! Jag har en som jag använder till vardags (i brist på kylslagna medeltidsmarknader) [:)] Folk tittar lite, och en gång drog någon i struten, men annars fungerar den ypperligt!

Men det var kanske inte hättor ni var ute efter...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Daniel G » 2 februari 2005, 08:02

Jo, hätta funkar. Fast det damen helst vill ha är en "mössa". Hittills har dock varken hon eller jag hitat någon bra förebild.
Söktips utöver de som redan nämnts i denna och andra trådar mottages tacksamt!
Daniel G

Inläggav my_mmy » 2 februari 2005, 09:12

nagot slags hatt (aven for kvinnor) omnamns i garderobskontona for england, enligt Stella Mary Newton i 'Fashion in the age of the black prince'. Kolla dar!

/maggie
my_mmy

Inläggav Raymund » 2 februari 2005, 10:08

(Du kan kika i mitt ex så slipper du fjärrlåna...)

/R
Raymund

Inläggav Daniel G » 2 februari 2005, 15:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>

nagot slags hatt (aven for kvinnor) omnamns i garderobskontona for england, enligt Stella Mary Newton i 'Fashion in the age of the black prince'. Kolla dar!

/maggie

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack för tipset! Vilken tur att vi just skulle till att beställa den.

Och Raymund, vi lånar gärna och kikar lite tills vår kommer. Tänkte försöka fixa något till Vinterspelen om det går.
Daniel G

Inläggav Wobbeke » 5 februari 2005, 22:15

tja, tog mig en titt i codex manesse idag för att se om jag kunde hitta en huvudbonad som täcker allt hår, då jag har klippt mig i en mycket otidsenlig frisyr. då såg jag den där fina huvudsaken med stoppade bullar över öronen. Eva, jag har för mig att Anna(ingeborg) gjorde en sådan. har jag helt fel? lyckades hon, har hon mönster? tror du att den täcker håret även på baksidan av huvudet? det finns ett mönster i the medieval tailor´s assistant, är det bra tror du?
Mia
Wobbeke

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk