under- och överklänningar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Eva Andersson » 18 juli 2005, 15:51

Fast Emoni är betydligt kurvigare än du [:)]
Men som du säger, de behöver inte sitta åt överallt för att se snävt ut, men vill man ha det riktigt snävt i midjan och som jag har 23 centimeters skillnad mellan bystmått och midjemått så blir det till att snöra eller knäppa.
Det är dessuotm enda sättet om man vill att kläderna ska stödja bysten, som Saxylle har funkat utmärkt för för mig också. De är nämligen ofta förvånansvärt stadiga och lite elastiska och det är ju inte tjockleken på yllet utan dess "styvhet" som är viktigt för den funktionen.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Emoni » 18 juli 2005, 17:12

Jag tänkte mest att de skulle följa kroppens konturer men inte sitta åt (absolut ingen korseteffekt). Jag trodde att det var så 41:an var konstruerad i och med sidokilarna. Är jag helt ute och cyklar då?

Hur brukar ni göra med sömmarna som kommer från axlarna. Ska de gå över bröstet eller vid sidan om?
Jag får mina sömmar vid sidan om men är osäker på om det ska vara så eller om jag gör fel.

Jag får se hur jag gör med ärmarna på överklänningen. Jag har nämligen begränsat med tyg och
griper efter varje halmstrå just nu ;-)

P.s. Eva: Det är aldrig någon mening med att börja i god tid. Men jag får se hur mycket jag hinner. :D
Emoni

Inläggav Vix Hq » 18 juli 2005, 21:57

[url="http://goto.glocalnet.net/windwraith/herjolfsnes.html"]Här[/url] kan du se hur mina Herjolfssömmar går över bysten (dvs hur jag har tolkat materialet, och vad min kropp tyckte om det [;)]) Om jag minns rätt är det 38:an jag använt, med ärmarna från någon av manskjortlarna (ville ha knappar).

Om du är på fästningen i helgen (lördag) kan du få se klänningen live (vilket kanske inte hjälper dig just nu...men vi kan ju utbyta erfarenheter i alla fall!)

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Emoni » 19 juli 2005, 00:07

Hej Vix
Vilken urtjusig klänning. Min kommer förmodligen att bli något likande (hoppas jag) men jag kommer nog göra min klänning nåååågot mer figursydd. Jag tar mig den friheten, det är ju ingen kopia jag ska göra.
Ang. sömmarna så verkar vi ha samma åsikt om hur de ska gå.

Jag tar gärna en titt på din klänning till helgen. Eller bara säger hej! Jag kommer troligen återfinnas i biljettkassorna.
Emoni

Inläggav Eva Andersson » 19 juli 2005, 08:24

Sömmarna hamnar vid sidan om bysten för alla, sidkilarna är inte mer än 4 cm breda upptill och man får allt ha en liten kropp om det bara ska vara 4 cm från mitt under armen och till bröstet.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Emoni » 4 augusti 2005, 08:36

Hej!
Nu har jag kommit ganska långt på min klänning. Den han bli så pass färdig att jag kunde ha den på Kungahällla och Skokloster men det finns fortfarnade lite kvar att göra och några frågor återstår i mitt huvud.
Av stress och trötthet så klippte jag halslinningen fel. Nu har jag hittat att man på dessa klänningar har hittat spår av band runt ärmar och halslinning gjorda av tyg. SÄtter jag på sådana så skulle jag kunna dölja där jag klippte fel. Är det någon som har en uppfattning om hur dessa band tros ha sett ut? Finns det andra kläder där man tydligare ser hur det kan ha sett ut? Jag skulle gärna se bilder om det finns.
Jag har också ett annat problem med halslinningen. När jag fållar så har den en tendens att rynka sig något fasligt och det ser inte bra ut. Jag har därför funderat på att göra en infodring och därför undrar jag hur fel det är. Jag gör aldrig det i vanliga fall för vad jag har fått veta så använde man inte sådant under medeltiden men i det här fallet skulle det verkligen lösa många problem.
Emoni

Inläggav Lena » 4 augusti 2005, 21:54

Vad gäller din halsringning:
- Hur stor är din fåll? Ju större fåll du ska vika, desto större risk att det blir knöligt och rynkigt.
- Banden du pratar om sitter på insidan av ärm- och halsöppningarna. Se här: http://www.damehelen.com/sewing/facings.html . Jag vet inte om dessa kan hjälpa dig att dölja felklippet.

Som så mycket annat är det lättare att visa än förklara skriftligt. Bor du nära någon "medeltidssykunnig" som du kan snacka med?

/Lena
Lena

Inläggav Emoni » 4 augusti 2005, 22:53

Jaha där ser man då har man alltså gjort en typ av infodring under medeltid.
Ang. de där banden så var det dock dekorationsband klipta av tyg som hon som jag pratade med menade. Och hon var väldigt säker på sin sak. Jag är dock inte säker på att jag har förstått henne helt rätt, men har nu gjort ett försök. Jag är däremot inte så säker på att det var just på Herjolfsnesklänningarna som man hade gjort de fynden på. Men de var åtminstone från 1300-talets mitt. Samma som klänningen jag sytt.
Emoni

Inläggav Frankenlady » 24 november 2005, 21:08

Jag har en långärmad klänning som jag har sytt efter Robin Netherthorns (heter hon så?) metod "gothic fitted dress" och det ska, vad jag har förstått, ha burits ungefär mellan 1370 och 1410. Jag tänkte muig att jag skulle ha en kortärmad överklänning till den men när jag läser den här tråden verkar det helfel. Kan jag sy en kortärmad överklänning till den, om inte några tips på snygga modeller som skulle passa?
Frankenlady

Inläggav Karin » 24 november 2005, 23:20

Jag vet inte hur en "gothic fitted dress" ser ut, men 1370-1410 ser man ofta snäva kjortlar av den typ många återskapare kallar cothardie. Under den perioden (liksom i övrigt under medeltiden, vad jag vet) kan man ha flera klänningar av samma slag utanpå varandra.

Angående kortärmat har en av grönlandsklänningarna (H39 tror jag) ärmar som slutar i armbågshöjd, men annars är det ont om kortärmat vid den tiden. Min tolkning av den klänningen kan du se här http://photobucket.com/albums/v679/Ludv ... cf0145.jpg .

Karin
Karin

Inläggav Arnaud Guillaume » 25 november 2005, 09:48

"Gothic fitted dress" är just det som många kallar cotehardie på kvinnosidan. Terminologin är som vanligt förvirrad.
Arnaud Guillaume

Inläggav Frankenlady » 25 november 2005, 22:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Angående kortärmat har en av grönlandsklänningarna (H39 tror jag) ärmar som slutar i armbågshöjd, men annars är det ont om kortärmat vid den tiden. Min tolkning av den klänningen kan du se här http://photobucket.com/albums/v679/Ludv ... cf0145.jpg
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Åh, precis sådan som jag hade tänkt mig! Jag menade såklart till armbågen, fast det kanske inte riktigt kom fram rätt. Underbar klänning förresten!
Frankenlady

Inläggav Eva Andersson » 26 november 2005, 07:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnaud Guillaume</i>

"Gothic fitted dress" är just det som många kallar cotehardie på kvinnosidan. Terminologin är som vanligt förvirrad.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Orsaken till att många kallar den för GFD och inte cotehardie är att ordet cotehardie dyker upp innan den snäva dräkten och därför inte behöver beteckna detta mode och i alla fall inte gjorde det från början. En av fördelarna med att använda en modern terminologi och inte samtida ord är att man själv kan bestämma vad de betyder.

Eva
Eva Andersson

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk