Textilfärg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Textilfärg

Inläggav Raymund » 26 mars 2003, 16:48

Kan någon rekomendera en "ordentlig" textilfärg för dekoration av tält? De vanliga textilfärgerna från tex slöjd-detaljer är i mitt tycke inte tillräckligt hållbara.
Och för att få lite mer medeltidsanknytning: använde man sig av målade dekorationer på textiler under medeltiden? Och i så fall vad, när hur, osv?

/R
Raymund

Inläggav Eva Andersson » 26 mars 2003, 17:11

Som alltid är frågan: När under medeltiden?
Men generellt kan man säga att man i alla fall målade på bordsdukar, väggbonader, andra inredningstextilier, banér och tält.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Admin » 26 mars 2003, 19:55

En bra idé är sannolikt att använda det som stod till buds under medeltiden (senmedeltiden kanske jag borde säga, eftersom det är den jag har mest koll på).

För att måla på tyg använde man sannolikt samma tekniker som när man målade vad som helst annat. Förmodligen tog man hänsyn till väder och vind. Färger består av bindemedel och pigment, i det här fallet tror jag att ett bindemedel baserat på linolja skulle passa bra då det är relativt hållfast mot vatten. Pigment kan man kolla upp tidsenligheten på och köpa i pulverform i konstnärshandlar.

/Henrik
Admin

Inläggav John-Kompani Bastard » 27 mars 2003, 00:01

Kan bara nämna att jag linoljat (kokt l.olja) en av mina tält, med mycket gott resultat. Dimma pärlar sig på tyget efter denna behandling!

Jag använde dock lite tjära istället för pigment. Gav efter ett år en ganska vacker svartbrun färg, (vitt bomullstyg, ve och fasa, som grund skall dock påpekas).
John-Kompani Bastard

Inläggav Angus Maciomhair » 2 april 2003, 00:26

Linolja på tyg ?
Med min begränsade erfarenhet av linolja låter det en aning osäkert. Finns det inte en risk för självantändning?
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Raymund » 2 april 2003, 11:27

När det väl oxiderat så är väl linoljan inte självantändlig? Fast man bör nog vara lite försiktig med öppna lågor... Detsamma gäller tält impregnerade med t ex impregnex, då det till största del består av lacknafta.

Nu är dock tältet vi håller på med tyvärr så syntetiskt det kan bli, så har nån nått förslag på något lika syntetisk färg? Latexfärg kanske?

När det gäller min fundering över medeltida textilmålning så var nog huvudfunderingen <u>när</u> man började med detsamma. Vad finns det för bemålade textiler bevarade? Det finns ju en massa dekorerade textilier som man kan fundera över om de är målade, broderade eller aplicerade(sp), som t ex just tält, heraldiska surkoer, banér osv.

/R
Raymund

Inläggav Admin » 2 april 2003, 11:41

ang. målade textilier:

Det finns på Victoria and Albert museum i London mängder med prover på textilier med i första hand _tryckta_ mönster. Från 1200-talet och framåt om jag inte minns fel. Kan ha använts t ex som tygtapeter och kantningar på bonader. Trycken ser ut att vara gjorda med rullstämplar eller klossar i tegelstensstorlek, troligen tillverkade i trä.

/Henrik
Admin

Inläggav Angus Maciomhair » 2 april 2003, 13:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

När det väl oxiderat så är väl linoljan inte självantändlig?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Från vad jag läst i div. böcker om smide som tagit upp linoljebränning har angett att gamla trasor med linolja kan självantända i upp till ett par år efteråt. Jag har dock aldrig själv gjort någon undersökning om detta.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Ny Björn » 2 april 2003, 13:25

Från http://home.swipnet.se/visbyfarg/linolja.html

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><b>Egenskaper hos linoljebaserade färger</b>
Linoljebaserade färger ger mycket goda vätning och inträngning i underlaget. Denna beror främst på att linoljans molekyler är mycket små. En annan utmärkande och positiv egenskap är att linoljor är relativt tunnflytande i sina koncentrerade former, varför de ger färger med hög fyllighet. Samtidigt måste man se till att inte applicera för tjocka skikt per strykning efersom det annars finns risk för rynktorkning, filmen får en rynkig yta.
Linoljefärger får en relativt vattentålig och tät film som stoppar fuktinträngning i underlaget.
Oxidationsprocessen (torkningen) sker, kort uttryckt, genom att de små molekylerna flätas samman med syremolekyler till ett allt större och tätare nätverk. Processen går från början relativt snabbt i en med tiden avklingande hastighet som på sikt ger en hård och spröd färgfilm och som i tjocka skikt kan börja flaga av från ytan. Torkhastigheten blir snabbare vid högre temperatur, god luftväxling och ljus.
Linoljefärger är känsliga för alkali som ger en nerbrytning av filmen (förtvålning). De är därför olämpliga på ex v betong etc.
Andra nackdelar är den långa torktiden, gulningsrisk och kritningstendens (pigmentutfällning). Kritning kan på mörkare kulörer ge stora kulörförändringar och matt färgfilm. Efter lång tid och upprepade övermålningar finns också risk för att s k linoljeblåsor uppstår. Detta fenomen innebär att stora lösa blåsor uppstår på den målade ytan. Under dessa finns en kletig massa som försvårar ommålning. Den exakta orsaken till dessa blåsor är okänd, men risken kan minskas genom att speciella pigment, bl a zinkvitt tillsätts färgen. Linoljefärger och andra färger baserade på vegetabiliska eller animaliska oljor är utmärkt näring för, främst, olika mögelarter ex v svartmögel. För att minska påväxning behövs därför tillsats av mögelhämmande medel, fungicid.<b><u>Ett viktigt påpekande är att den snabba oxidationen hos linoljan kan ge risk för snabb temperaturstegring och självantändning i trasor mm. Processen genererar värme och i en trasa kan man säga att en stor yta finns på en liten volym. Därav kan värmestegringen bli så stor att den når antändningspunkten. Normalt rekommenderas uppeldning av trasor eller att de läggs i en vattenfylld burk
</b></u>
Begränsningarna hos linoljefärger har, under de senaste årtiondena, inneburit att de minskat kraftigt till fördel för modernare färgsystem. För närvarande upplever de en mindre renässans i takt med att många önskar en återgång till äldre och beprövade metoder och material.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De där självantändande trasorna man blev skrämd med i slöjden uppkommer i allmänhet när en linoljeindränkt trasa "knycklas" ihop - då blir den så varm att de slutligen kan börja brinna. När man skall impregnera en tältduk görs detta lättast då tältet är uppspännt och vädret är lämpligt - då blir betingelserna bäst för ett lyckat resultat.

Håkan - du editerar med "pappers-ikonen" med pennan i fältet ovanför ditt inlägg

Hälsar
/N B
Ny Björn

Inläggav John-Kompani Bastard » 3 april 2003, 00:14

Mitt tält brann inte, men så var det också uppslaget i två veckors tid utomhus efter målning varefter det hängdes upp i inomhuslokal i så utspännt tillstånd som gick. Tältet stod sedan ute ytterligare ca 25 soliga dagar den sommaren på olika evenemang varefter linoljan definitivt härdat och ihopvikt vinterförvaring vidtog utan värmeutveckling.

John
John-Kompani Bastard

Inläggav Angus Maciomhair » 3 april 2003, 02:18

Tack Ny Björn, det sprider ett nytt ljus över saken.

Vad editering anbelangar får jag väl gå över till IE istället då jag inte ser edit-ikonen i Netscape 7.0 [:(!][xx(]

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Arild Krake » 20 maj 2003, 07:24

Jag vet visserligen inte vilken sorts färg som har använts till detta tält men jag tänkte att det kan ju fungera som inspiration.

http://www.swords.co.nz/images/tent.jpg

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Arild Krake » 25 maj 2003, 11:06

Här är en sida som handlar om målade tyger under medeltiden.

http://www.parma.bc.ca/articles/steyned.html

Ludvig
Arild Krake

Inläggav my_mmy » 26 maj 2003, 02:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Jag vet visserligen inte vilken sorts färg som har använts till detta tält men jag tänkte att det kan ju fungera som inspiration.
http://www.swords.co.nz/images/tent.jpg
Ludvig

Tja, det där tältet tillhör Peter Lyon från Wellington. Peter var en av de som jobbade på LoTR, förresten (han och resten av NZ). [8D]

om någon är mycket intresserad kan jag nog fråga om detaljerna.

-maggie
my_mmy

Inläggav Lasse C » 26 maj 2003, 06:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> De där självantändande trasorna man blev skrämd med i slöjden uppkommer i allmänhet när en linoljeindränkt trasa "knycklas" ihop - då blir den så varm att de slutligen kan börja brinna. När man skall impregnera en tältduk görs detta lättast då tältet är uppspännt och vädret är lämpligt - då blir betingelserna bäst för ett lyckat resultat.

Det finns andra aspekter på linolja än självantändningen - nån som är mer insatt?

http://www.historiska.se/histvarld/foru ... hichpage=3
Lasse C

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk