Väska

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav vintern » 11 juli 2006, 14:09

låter i högsta grad intressant.. orkar du leta så skulle det uppskattas..
vintern

Inläggav heel » 11 juli 2006, 19:24

Karin... Har du et billede af den kurv?
heel

Inläggav griskroppen » 11 juli 2006, 21:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vintern</i>

större
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Storleken har ingen betydelse, har jag hört, men även här kan du
bli hjälpt av Company of St Georges dragons. Där finns allt från
små börsar och "skolryggsäckar" (i nummer 2-3, bl.a.) till rejäla
korgar och balar (i nummer 11).

http://www.companie-of-st-george.ch/dragons_1.phtml
griskroppen

Inläggav vintern » 12 juli 2006, 13:21

Tackar.. Det får nog blå någonting i den stilen.. Får se om jag hittar lite spillbitar som jag kan sy ihop nu bara. :)
vintern

Inläggav Karin » 12 juli 2006, 15:07

Jag hade visst ingen hemsida till engelsmannen, men hans adress är:
Gerry Burrows
Historical Reproductions
Unit 1 A. Chitterley Business Centre
Silverton, Exeter. Devon EX54DB

Jag har ingen bild på korgen. Den rymmer en veckas kläder eller ett mindre barn.

Karin
Karin

Inläggav vemtogmittnamn » 14 juli 2006, 12:31

Jag har tagit över en lädersäck från min fars folkdräkt, jag kan tänka mig den modellen är gammal, då flera andra delar stammar från vikingatid (holkbyxor). Den är ganske lik de "ryggsäckar" som idag finns med en rem som går över ena axeln till nästa sida, och givetvis kan jag slänga upp bilder om intresse finns, när jag får fatt i en kamera.

Den tillhör Vångadräkten.
vemtogmittnamn

Inläggav heel » 14 juli 2006, 21:58

Jeg vil meget gerne se et billede af den väska =)
heel

Inläggav Skarek » 14 september 2006, 16:00

Då bumpar jag denna tråden igen. Har smurfat runt en hel del och bestämt mig att jag ska sy en väska/stor pung. Dock har jag inte hitetills riktigt sett någon bild som beskriver helt klart hur de är skurna (hur många bitar och i vilken form).

Pungar likt de här ([url="http://www.bildindex.de/bilder/MI06543e04a.jpg"]1[/url] & [url="http://www.bildindex.de/bilder/MI01745e02a.jpg"]2[/url])
Hur är väskor av denna typ skurna. Om man bortser från allt krafs som sitter på dem. Är det en ett fram och bakstycke i läder som är ihopsydda på väskor av modell 1? Är den lilla pungen som sitter på en komplett pung som är fastsydd eller en del av en pung som är fastsydd och därmed bildar en helhet?

Om man ser på 2:a modellen, är det en baksida, 2 framsidor och ett mittenstycke? Ingen botten?

Generell fråga alltså, inte nödvändigt specificerade till just dessa 2 pungar, mer en konceptuell känsla för vilka delar de består av jag e ute efter. Vad tror ni om att sy den i bepälsat skinn? Nån som sett någon med päls på? (jag ämnar bli bonte, inte högämbetsman).
Skarek

Inläggav Karin » 14 september 2006, 19:29

Pung 1 ser ut att vara två U-formade läderbitar som är hopsydda. Den lilla pungen på är antagligen en halvcirkel som är fastsydd med den platta sidan mot den stora pungen. I "Helgeandsholmen, 1000 år i Stockholms ström" står det att alla pungar de har hittat där "består av ett rektangulärt läderstycke, som har vikts längs nederkanten och sytts ihop utefter sidorna."

Karin
Karin

Inläggav Långe » 17 september 2006, 19:21

Var sjutton hittade jag en sådan pung som pung 2, jag vet att jag sett en bild av den...
Ska rota runt lite.. återkommer ...
Långe

Inläggav Skarek » 17 september 2006, 23:38

Jag gillade designen av "pung 2".. Ska nog sy en sådan mest för jag inte sett den på några andra ställen. Klart intresserad om du hittar andra bilder på liknadne pungar...
Skarek

Inläggav Långe » 19 september 2006, 20:58

Har letat genom mitt länkarkiv och har dessvärre inte hittat bilden. Antagligen har jag inte lagt ett bokmärke till den (eller så ligger länken på en annan dator - som inte funkar). Väskan var nog större än den på bilden och sydd i ett rött och ett ljusgult tyg med en massa extrapungar fastsydda både utanpå, innuti och i snörena man drog åt med. Minns det ganska klart då jag funderade på att göra en likadan själv.. ;)
Långe

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk