Senmedeltida kvinnodräkt

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Senmedeltida kvinnodräkt

Inläggav Martina » 29 mars 2003, 12:51

Hej!
Jag skall sy en tysk 1470-talsdräkt och har tittat framförallt på the birth of Mary http://gallery.euroweb.hu/html/m/master/life/birth_m.html och på Martin Schongauer's gravyrer.
Naturligtvis har jag också tjuvläst på Companie of st. Georges och på Historiskas dräktsida, och jag har lite svårt att få lagren att gå ihop. Dräkten skall bestå av en särk, en cotte (med påsydd kjol, heter det fortfarande cotte då?) och en surcot. Jag har ibland problem att identifiera vilket plagg som är vilket. Te.x. verkar den gula klänningen med blå lösärmar på "the birth of Mary" vara en cotte, med låg midja och särk direkt under, medan kvinnan ovanför (som har en nästan likadan klänning, med åtsittande liv och lösärmar) har ytterligare en klänning under. Betyder detta att hon bär en surcot?
Schongauer's "The fifth wise virgin" bär en liknande dräkt, cotte eller surcot? http://gallery.euroweb.hu/html/s/schongau/graphics/wise5.html
Och vad är det för avvikande tyg runt fållen på en del utav underklänningarna (vet inte om det rör sig om cotte eller särk.)
Är det någon som kan hjälpa mig?

MVH

Martina
Martina

Inläggav Eva Andersson » 29 mars 2003, 15:49

Delvis anslutet till frågan undrar jag vad Company of St.George mfl, men även Historiska Världar har för belägg för att den övre kjorteln kallades surcot under 1400-talet. I svenskan och norskan verkar ordet av mina undersökningar att döma att försvinna på 1360-talet. Från svensk och norskt 1400-tal finns bara benämningen kjortel. Används surcot som benämning så sent i andr aländer, elller är det bara det att man använder surcot som samlande benämning på alla överplagg? Det tycker jag i sådana fall är vetenskapligt tveksamt, då man ger sken av att använda ett samtida ord.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Admin » 29 mars 2003, 19:13

Hej!

Benämningen "surcot" på Historiska världar gör inte anspråk på att vara den som används av samtiden, utan används för att förklara vilket plagg som avses om man t ex jämför med annan litteratur (av Nockert eller Franzen t ex). För egen del tror jag inte att man gjort samma skillnad under 1400-talet på de olika typerna av klänningar som man gör idag. Det verkar t ex vara vanligt att män bär två eller t o m tre kjortlar över varandra när det var kallt.

Sy på, det mesta _kan_ stämma, men jag tycker att man bör försöka visa upp en _representativ_ bild av de respektive historiska perioderna. Alltså: hårddra gärna tidens moden. Det går alltid att hitta någonting man skulle vilja ha om man letar tillräckligt länge. Sannolikt är det dock inte representativt för tiden man vill gestalta.

Jag ska höra efter vad Company of St George har för belägg!

/Henrik
Admin

Inläggav Eva Andersson » 30 mars 2003, 00:19

Jag visste inte att Nockert använde ordet surkot senmedeltida kvinnodräkt, i vilket sammanhang?

Eva, rätt berusad på en disputationsfest.
Eva Andersson

Inläggav Admin » 30 mars 2003, 10:13

Eva,

några exempel är Medeltidens ABC (Senmedeltiden nämns inte specifikt), Drottning Margaretas gyllene kjortel (nämns på ett flertal ställen för sent 1300-tal och 1400-tal), Margrete I Unionsdrottningen (har inte kollat närmre).

/Henrik
Admin

Inläggav Martina » 2 april 2003, 20:08

Tack för hjälpen men inte riktigt svaren jag ville ha! Skall lägga ned en bra bit över tusen kronor på tyg och sedan skall jag handsy alltihop. Jag skulle hemskt gärna vilja höra andras åsikter och erfarenheter så att jag inte gör någon onödig dumhet och måste skrota alltihop efter en sommar!
Det är definitivt en skillnad mellan över- och mellanklänningar i det bildmaterial som finns från tiden och jag använde mig av begreppen från Historiskas sida bara för att inte förvirra det hela med mina egna benämningar. Skall låta bli det i fortsättningen! [:)]

Jag vill ha en så tidstypisk dräkt som möjligt, inte något utav undantagen, och jag tycker mig ha ett ganska gott grepp om hur jag vill göra mellanklänningen, som jag vill kunna använda seperat varma sommardagar. Sedan vill jag också ha en klänning att ha över när det är lite kyligare, och då blir variationerna större. Det finns en lite bylsigare, v-ringad variant som alltid verkar bäras till svart underklänning, funkar denna till en klänning utav annan färg eller rör det sig om ett specifikt mode?
Många överklänningar sitter åt om bysten, men är ändå veckade i midjan och i ryggen (de har ofta snörning framtill) hur är de konstruerade? Ofta ser man på dessa något vitt i halsringningen, en v-ringad särk eller en isättning?
Jag kan leta fram bilder om ni vill och inte förstår mina förklaringar[xx(]

Vad jag vill komma till är att jag inte vill ha en "allmänmedeltida" dräkt (därav frågan tidigare om fållen i annat tyg på bl.a. birth of Mary) men inte heller en helt udda engångsföreteelse. Jag vill också att dräktdelarna skall passa ihop.
Jag förstår att ingen kan sitta inne med svaret på alla mina idiotfrågor, men om någon vet något så blev jag jättelycklig!

/Martina
Martina

Inläggav Martina » 2 november 2003, 18:42

Huken eder, här fortsätter mitt nervsammanbrott på överklänningar...
Har sedan "Medeltidens Bildvärld" blev tillgänglig bestämt mig för att göra ett svenskt tält snarare än en åtsittande, tysk överklänning. Funderar dock lite över modell...
På Marias klänning http://www.historiska.se/medeltidbild/visa/foremal.asp?objektid=930426S3(Närke, 1473, från regional verkstad i Östergötland)ser man väldigt tydligt hur den är konstruerad i halsen, vilket gör den tämligen idealisk att använda som förlaga. Förutom att det är just Maria som bär den förstås... Men om man jämför med Eva på bilden "Eva spinner och Adam plöjer" här: http://www.historiska.se/medeltidbild/visa/foremal.asp?objektid=900712M2(Skåne, 1400-talets tredje fjärdedel, Vittskövdeskolan) kan man då säga att det rör sig om ett liknande plagg fast bältat?
Damen i den fantastiska turbanen men även Anna och den andra damen från vänster bär i gruppen "Marie Födelse" http://www.historiska.se/medeltidbild/visa/foremal.asp?objektid=920724A2alla liknande plagg. (1400-talets tredje fjärdedel, nordtyskt arbete.)
Kan man göra en tältklänning efter Marias modell och bära den bältad, eller skall man för att vara på den säkra sidan göra en mer vanlig modell, typ den Katarina av Alexandria bär här: http://www.historiska.se/medeltidbild/visa/foremal.asp?objektid=940610A1 (Uppland, 1475 av Jordan Målare)fast utan olikfärgat bälte och bård i halsen förstås.

Ber om ursäkt för att jag inte lärt mig direktlänka till bilderna, tyvärr går det av någon anledning inte att infoga bilder heller.

/Martina
Martina

Återgå till Kläder och textila hantverk