Hattar under 1400 talet

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hattar under 1400 talet

Inläggav Todd » 9 oktober 2002, 11:07

Hej

Är det någon som har några bra bilder på Svenska hattmodeller som användes under det sena 1400 talet ?

Ps. Endast Svenska referenser är av intresse, eftersom jag tycker mig ha koll på de Tyska och Brittiska modellerna.D.s

Mvh Todd

St:Olofs Gille
Todd

Inläggav John-Kompani Bastard » 11 oktober 2002, 12:17

En fruktbar konstnärlig källa kan vara studien av kyrkomålningar.
Det finns tex flera (litterära) verk om Albertus Pictors kyrkomåleri.
Den omfattande produktionen av kyrkomålningar som förekom under senare delen av 1400-talet är en värdefull källa till hela dräktens utseende i mälardals-/upplandsregionen, däribland hattskicket. Det är bla intressant att observera både likheter och skillnader jämfört med det kontinentala dräktskicket.

Naturligtvis skall dessa källor användas med vederbörlig källkritisk försiktighet. Sök på LIBRIS under Albertus Pictor, Kyrkomåleri, eller kontakta ATA för bildmaterial från de olika kyrkorna.

John-KB
John-Kompani Bastard

Inläggav Admin » 11 oktober 2002, 13:48

Intressant i detta sammanhang är att Historiska museet har ett projekt som går ut på att publicera allt kyrkomaterial i Sverige på webben. Bl a alla kalkmålningar som finns i kyrkorna.

Jag har själv tittat på materialet, och det är mycket omfattande. Projektet ska sjösättas i början av nästa år, om jag inte är felunderrättad.

Den som väntar på något gott...

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Oktavia » 9 februari 2008, 13:20

Jag skulle vilja ha en lustig 1400-talshatt, måste jag byta kön då?

Finns det någon som sett bilder på hattprydda kvinnor som inte är späckade med allehanda slöjor och tyger och dylikt,
men som ändå är en HATT?

Mycket tacksam för hjälp i detta ämne.
Oktavia

Inläggav Nina Sjöberg » 16 april 2008, 10:27

Och hur är det med den enkla halmhatten? Min garderob tar slut i mitten på 1300-talet, men jag är sugen på en halmhatt. Går det, eller måste man sy sig helt ny uppsättning då? Vilka hade halmhatt och när? För mig känns den pilgrim, men det kanske är för att den ger bra solskydd i varma länder... Någon som vet var den finns avbildad?
undrar
Nina
Nina Sjöberg

Inläggav Karin » 16 april 2008, 13:22

Jag har sett en bild från första halvan av 1300-talet där en kvinna har halmhatt när hon arbetar på åkern. Jag har tappat bort bilden och kommer inte ihåg om hon hade huvudduk under hatten. Det ser man i alla fall ibland på kvinnliga pilgrimer. Annars är det betydligt vanligare med halmhatt på män än på kvinnor under 1300- och 1400-talen. Jag tror inte att pilgrimer hade halmhatt, det känns mest som en bondegrej.

Ett dok ger annars riktigt bra solskydd. Fast näsan sticker ju fram.

Karin
Karin

Inläggav Karin » 16 april 2008, 13:53

Till Oktavia: Det finns massa roliga 1400-tals-hattar för kvinnor. Bara inte samma som för män.

Här är något att börja med.
http://commons.wikimedia.org/wiki/Hennin
En hel sida med lustiga hattar. Några med slöjor och tyger, andra utan.

Titta vidare i konstböcker eller på Web Gallery of Art http://www.wga.hu/index1.html Där finns en jättetrevlig sökfunktion.

Karin
Karin

Inläggav Nina Sjöberg » 23 april 2008, 10:47

Tack! Det betyder att jag som 1300-talsbondkvinna vågar bära halmhatt. Doket är ju underbart och skyddar pannan och dessutom hjässan så man slipper solsting, men det är roligt att variera sig, och att dra på en halmhatt ger större variation än att ta det runda doket eller det fyrkantiga doket. Men dok under hatten lät också trevligt. Jag brukar annars känna att just huvuddok är opraktiskt för bondkvinnor på åkern. Då känns det smidigare att knyta en huvudduk som någon sorts klut runt huvudet.
Nina Sjöberg

Återgå till Kläder och textila hantverk