Lödöse, Leksand...?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Lödöse, Leksand...?

Inläggav my_mmy » 7 april 2003, 22:03

Eftersom jag ar intresserad av bevarade drakter, sa undrar jag om folk har kan tipsa mig om litteratur som behandlar dem. Jag har de 'vanliga', Bocksten, Margrethes kjortel, Gronland och Hald's danska. Jag har 'den ljusa medeltiden', som kort behandlar Lodose, men jag inbillar mig att det maste finnas mer ingaende beskrivningar nagonstans. Och visst finns det mer Norskt material?

tack i forvag!

/maggie i NZ
my_mmy

Inläggav Eva Andersson » 8 april 2003, 07:25

Margareta Nockerts artikel om Leksnadsmanteln finns i boken "Tusen år på Kyrkudden" red. Birgitta Dandanell.
Om Lödösefynden har hon skrivit en artikel till, som finns i "Skärvor och fragment", Älvsborgs museums årsbok från -89 (tror jag, jag är hemma och kör det här från minnet.), men om jag int emiis fel är det i princip samma information. I Karin Gjöl Hagens bok "Solplissé-en reminisens fra middelalderens draktutvikling" står mer om plisserade tyger. Den har dock en liten tendens att falla i fällan att jämföra folkdräktsmaterial (banligen insamlat eller dokumenterat på 1800- och 1900talen) med medeltida kläder.
St. Birgittas surkot finns i "Opera textilia variorum temporum", festskriften till Agnes Geijer och en artikel om två korkåpor som ursprungligen var 1400-talsrockar finns i "Documenta textilia", som fortfarande finns att köpa på Historiska museet i Sthlm till exemepel.

Eva
Eva Andersson

Inläggav my_mmy » 8 april 2003, 07:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Margareta Nockerts artikel om Leksnadsmanteln finns i boken "Tusen år på Kyrkudden" red. Birgitta Dandanell.
Om Lödösefynden har hon skrivit en artikel till, som finns i "Skärvor och fragment", Älvsborgs museums årsbok från -89 (tror jag, jag är hemma och kör det här från minnet.), men om jag int emiis fel är det i princip samma information. I Karin Gjöl Hagens bok "Solplissé-en reminisens fra middelalderens draktutvikling" står mer om plisserade tyger. Den har dock en liten tendens att falla i fällan att jämföra folkdräktsmaterial (banligen insamlat eller dokumenterat på 1800- och 1900talen) med medeltida kläder.
St. Birgittas surkot finns i "Opera textilia variorum temporum", festskriften till Agnes Geijer och en artikel om två korkåpor som ursprungligen var 1400-talsrockar finns i "Documenta textilia", som fortfarande finns att köpa på Historiska museet i Sthlm till exemepel.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fantastiskt, tack! De tva senare har jag ocksa, men de andra inte. Jag far se vad jag kan hitta pa andrahands marknaden.

tack igen
/maggie
my_mmy

Inläggav Halvor » 8 april 2003, 16:24

Du kan jö pröve å få tak i rapportene fra Bryggen i Bergen. De er ikke så spennende (i likhet med all norsk arkeologisk litteratur) men de har greie illustrasjoner.

Av og til föler jeg at en generasjon Arkeologer må gå i grava för man får höynet kvaliteten på arkeolitteraturen...

Halvor
Halvor

Återgå till Kläder och textila hantverk