Mönstrat tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Mönstrat tyg

Inläggav Felicia » 13 april 2003, 19:20

Hej!
Jag har just köpt ett stycke tvåfärgat, fiskbensmönstrat ylletyg. Av det har jag tänkt sy mig en ny cotehardie som skall passa till tidsperioden 1360 - 1385.
Nu undrar jag om man under denna tidsperiod kunde framställa tyg med detta mönster?

// Felicia
Felicia

Inläggav Eva Andersson » 13 april 2003, 19:49

Fiskebensmönster och andra kypertvariationer som gåsögon och diamantkypert (lik gåsögon men med skarpa "brott" i mönstret) fanns redan under folkvandringstiden så sy på bara.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Karin » 15 april 2003, 16:14

Var det verkligen vanligt med denna sortens mönstring på tyg under det sena 1300-talet? I så fall blir det ju ännu roligare att sy.

Karin
Karin

Inläggav Gabriel » 21 april 2003, 09:08

Kan man få tag i diamantkypert och gåsögon idag? Gåsögon låter tufft men kan du beskriva lite mer hur det ser ut?

Gabriel
Gabriel

Inläggav Eva Andersson » 21 april 2003, 10:22

Jag skulle tro att fiskbensmönstrat etc inte var det vanligaste under det sena 1300-talet, helt enkelt beroende på att det hippaste man kunde ha var kläde, som ju har en helt slät yta efter valkning, uppruggning och överskärning. Men alla kläder var ju inte av kläde för det, det hade inte så många råd med och lättare och tunnare ylletyger var också populärt. Brugge i Flandern var känt bla för sitt randiga tyg. På bilder från 1300-talet kan man ju också se rutiga dräkter, både med rutorna på diagonalen, vilket kräver att man klipper till på skrådden, men det gör det å andra sidan väldigt elastiskt, och med rutorna på vanligt sätt. Vävmönster i samma färg är ju däremot omöjligt att se på en kyrkmålning, illumination etc, men hur är det med tygbitarna från utgrävningarna i London? Var det inte kypertmönstrade tyger med där? Jag har inte tittat i den boken på evigheter och nu är den på jobbet.

Vad det gäller att få tag i gåsögonmönstrat tyg idag så är det hyfsat lätt om man vill ha linne eftersom det fortfarande är ett vanligt mönster på linnehanddukar, men går nog inte att få tag i ylle. Diamantkypert är nog ännu ovanligare. Därför skulle jag väva tyget till Leksandsmanteln själv och gick på vävkurs. Det gick förvånansvärt bra med tanke på att jag dels var nybörjare och dels var borta hälften av gångerna pga sjukdom. MEN så byggde de om vävlokan under sommaren och när de flyttade min hopfällbara vävstol slets ett par hundra trådar av. Jga lagade och lagade, men när jag insåg att jag hade hålli tpå nästan en hel termin med att bara knyta trådar (och betalat 1000 kr för detta) så gav jag upp och klippte ner det hela. Så istället för 4,5 m tyg har jag nu 2 m tyg och på 73 cm bredd blir det inte mycket till mantel. Men det är snyggt!! Jag har den som sjal ibland. Jag tänkte göra en knäppt struthätta fröst, men jag har inte hjärta att klippa i det än.
För två år sen hittade jag faktiskt ett ylletyg med någon gåsögonvariant ute i Sundbyberg. Det var ljust grönt och vitt och fanns alldeles för lite kvar av. Det blev en vikingaklänning till en kompis och en överklänning i europeisk 1000-tals-stil till mig. Fast naturligtvis dabbade jag mig med tillklippningen så jag är inte så nöjd och har inte sytt på några band än.
Jag undrade förstås vad tyget var tänkt att användas till när det en gång gjordes (det undrar man ofta, en annan kompis har en illorange högblank damast med stora akantusbladsmönster som hon köpte som en gardin på Myrorna. Vem vill ha sådana gardiner? Hur såg hemmet i övrigt ut?) men min pappa som är och alltid har varit i tygbranschen sa att den sortens tyger ibland användes till gardiner i offentlig inredning under 70-talet.
Där ser man.

Om det är mer skrivfel än vanligt i denna text så vill jag bara säga att det är mina vänners fel, då det kidnappade mig och tvingade mig att bowla och dricka rödvin igår (inte samtidigt), allt iförd plasttiara och trollspö med glittrig stjärna.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Skalde-Tord » 11 juni 2007, 09:54

Angående mönstrade tyger, hur såg det ut på vikingatiden, dvs rutiga tyger som tex gallerna tycks ha haft i form av byxor eller kjortlar/tunikor.
Var det något som vi faktiskt idag har belägg för, eller är det bara tolkningar från avbildingar eller har det funnits tyg som är just mönstrat.
Dvs då rutigt eller randigt tex.
Skalde-Tord

Inläggav Tumaini » 11 juni 2007, 16:23

Handelsgillet har lite mönstrade tyger, brokadtyger, på denna sida:
http://www.handelsgillet.se/pl_sida/pl_ram.htm
Det finns visserligen ganska få medeltida mönster, inget fiskbensmönster, och de är svindyra, men fina och går att få tag på. :)
Tumaini

Inläggav Anette » 11 juni 2007, 18:53

Vet man vad man ska leta efter rekommenderar jag faktiskt Ohlssons tygers stuvavdelning. Jag har hittat såväl fiskbensmönstrat ylle som yllediamantkypert där.
Anette

Inläggav frithjof » 17 juni 2007, 15:18

Kontakt "Danske folkedansere" Jeg mener de har vevd opp både gåseøye og diamantkypert i rein ull. Kostbart, men flott stoff.
frithjof

Inläggav Shadow » 17 juni 2007, 21:30

Har hittat ett tyg av kamgarnsull och silke. Vävt i gåsögon och är blått i färgen.
Tidsenligt för vikingatid?
Shadow

Inläggav Eva Andersson » 21 juni 2007, 08:24

Var????
Eller är det hemligt?

/Eva
Eva Andersson

Inläggav Shadow » 23 juni 2007, 20:59

Fennec Fashion i Eskilstuna. Men jag köpte det hon hade [:)] Har sytt ett par rusbyxor för hand av tyget, men jag tror att jag har ca 3 meter kvar.

Fennec har mycket fina tyger i bra kvalite. Dock lite dyr kanske, men hon rear ut ofta eftersom det kommer nytt hela tiden.
Shadow

Inläggav Erik Tveskägg » 17 september 2009, 00:17

Shadow, vart finns Fennec Fashion? jag hittar dem inte på google. Adress?
Erik Tveskägg

Inläggav Shadow » 17 september 2009, 09:12

Ber om ursäkt.... lite felstavat namn :-)

Här hittar du butiken: http://www.fashion.fennech.se/index.asp
Shadow

Inläggav Erik Tveskägg » 20 september 2009, 13:13

Tack Shadow! Vintern är räddad.
Erik Tveskägg

Återgå till Kläder och textila hantverk