av Eva Andersson » 16 april 2003, 06:46
Det finns ju inga bevarade plagg, förutom drottning Margaretas (fodrad med blått linne), som jag glömde, eftersom jag tänkte på arekologiska fynd, so mhar foder överhuvudtaget. Det är i sig lite lustigt, med tanke på att bildmaterialet visar så mycket foder.
Av det skriftliga materialet att döma var (jag är säker på Skandinavien och det verkar stämma realtivt väl med förhållandena i England och Frankrike, dock handlar mina uttalanden främst om Norge och Sverige) det vanligaste fodermaterialet päls, det är ju också oerhört vanligt på bild. Linnefoder nämns inte från Skandinavien, men säremot foder av kläde, lättare ylletyger och siden (ofta "cendal" en sidentaft). "Buckram", vilket under senare perioder betyder bomullskanvas indränkt i lim nämns någon gång från 1300-talet, men vad det hade för betydelse då är osäkert, troligen inte densamma.
Det kanske finns fler bevarade plagg eller rester av plagg med foder och som inte publicerats, eller för den delen ligger innan min undersökningsperiod som främst sträcker sig 1215-1500, men det vet kanske arkeologerna.
Eva