Mönster på 1400-tals klänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Mönster på 1400-tals klänning

Inläggav sara » 15 april 2003, 17:47

Jag letar efter ett mönster på en 1400-tals klänning. Det är den "enklaste" typen av klänning. Alltså en underklänning i vitt linne, mellanklänningen är i ylle och har snörning på framsidan och korta ärmar. Jag har inte tänkt att göra överklänningen eftersom det här är min första medeltida klänning som jag syr.

Tacksam för svar
[:)]
sara

Inläggav elin » 23 april 2003, 05:56

I boken "the medival tailor's assistant" av Sara Thursfield kan du hitta olika exempel/mönster på klänningar. Tyvärr finns boken inte på något svenskt bibliotek - men eftersom jag har lånat hem SKA Holmrikes bok [:)]just nu kan jag scanna in och mejla till dej om du vill. [:)]
elin

Inläggav Eva Andersson » 23 april 2003, 07:58

Den finns visst på svenska bibliotek. Dels finns den på Göteborgs Universitets bibliotek (jag önskade den och de köpte in den)och dels på Stockholms stadsbibliotek (kollade i LIBRIS). Fast visst är det en schysst bok att äga. Kanske framför allt pga instruktionerna i bröjan om hut man tar mått och gör ett grundmönster.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Anna A » 14 maj 2003, 15:50

Hej på er!

Jag hoppas någon har svar på mina frågor.

Jag ska också sy mig en 1400-talsklänning med kort ärm och snörning fram, likadan som re-enactmentgrupper som sysslar med åren runt 1470 har.
Jag undrar hur den är skuren. Är den delad i midjan och livet utlagt på skå och kjolen en cirkelformad bit som sys fast i livet? Hurdana veck är det i så fall?
Eller är den gjord som en vanlig klänning med kilar?

För övrigt måste jag säga att det är fantastiskt att det finns så många kunniga människor här på forumet! Ni är en enorm resurs! Tack ska ni ha!

/Anna
som önskar att hon skulle kunna syssla med medeltid på heltid
Anna A

Inläggav Svartsol » 14 maj 2003, 17:42

Jag trodde inte att dom någonsin hade snörning fram på medeltiden? Har läst det på några ställen iaf. Men det kanske inte gäller hela medeltiden? [^]
Svartsol

Inläggav Charlotta » 14 maj 2003, 18:39

Såvitt jag vet snörde de (och knäppte!) klänningar både fram och bak, iaf under 1300-talet. Har sett en bild på en staty från just 1300-tal där klänningen mycket tydligt är snörd fram. Däremot är det ingen glipa i snörningen utan den går ihop helt. Bilden kommer jag inte riktigt ihåg var jag sett, det kan ha varit i "Textiles and clothing". Jag kommer ihåg den eftersom jag särskilt lade märke till att klänningen var snörd fram eftersom jag också fått höra att man inte gjorde så. Var jag fått det ifrån vet jag inte riktigt. Sen vet jag ju inte hur pass vanligt det var - att jag sett det på ett ställe är ju knappast en garanti för att det var så man gjorde.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Lena » 14 maj 2003, 22:07

Jag har både sett bilder med snörning fram och bilder med snörning i sidan, men ingen med snörning bak. Om någon har en källa till detta skulle jag vara tacksam!

Lena
Lena

Inläggav Vix Hq » 14 maj 2003, 22:09

En idé om var ni har läst att klänningar inte snördes mitt fram är mönstren från Sophias ateljé. Där skriver hon att "jag har aldrig sett något exempel på snörning mitt fram på dessa medeltida plagg" (s 2 i Figurskuren klänning med klockärm). Men det betyder ju inte att det inte <i>fanns</i> framsnörda/framknäppta klänning, bara att mönsterkonstruktören i det här fallet inte har sett några av de avbildningar som finns. Precis som Charlotta och Lena påpekar finns det avbildningar av klänningar som är snörda eller knäppta med knappar (eller dekorerade med fejkade knappar) mitt fram, men jag är för lat för att leta upp referenserna just nu! Däremot slog jag upp en bok här framför mig på måfå och fick upp en målning av Jungfru Maria som t o m snört upp sin framsnörda klänning för att amma Jesusbarnet. Religiöst motiv, källkritik och allt det där, men i alla fall en framsnörd klänning [;)]!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Charlotta » 14 maj 2003, 22:23

Det intressanta med just det mönstret är att man inte sydde klänningar på det sättet. Jag tror att Eva i någon av trådarna ("Köpa tyg" tror jag det var) påpekade att den sk "prinsesskärningen" (som Sofia använt) inte uppfanns förrän på 1800-talet (tror jag det var). Det är med andra ord inte så konstigt att Sofia inte sett några sådana klänningar med snörning fram. Dessutom är hennes mönster konstruerat så att det inte finns någon söm mitt fram, så det skulle vara mycket opraktiskt (för att inte tala om fult) att ha snörning fram...
Men, det är en mycket trolig källa. Dessutom har jag, som hängt med i lajvsvängen ett tag, fått höra både att "man hade aldrig snörning fram på klänningen under medeltiden" och att "man hade inte knappar på medeltiden" så jag tror att mycket kommer därifrån, eftersom rätt många börjar intressera sig för dräkthistoria i och med att de börjar syssla med lajv.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Charlotta » 14 maj 2003, 22:25

Skall väl tillägga att jag inte sett någon bild på/har något belägg för mitt uttalande att klänningarna skulle ha varit snörda/knäppta bak. Ibland säger man förhastade saker...men hittar jag en bild på det återkommer jag!
/Charlotta - som trodde hon lärt sig tänka efter före
Charlotta

Inläggav Vix Hq » 14 maj 2003, 22:37

Min klänning som jag sytt efter Sophias mönster har faktiskt en söm mitt fram (och nej, den är inte sydd för att vara en av mina medeltidsklänningar -- den är en vinröd balklänning i linne!)...men i övrigt är det bara att instämma (tror jag -- jag har själv en mycket suddig idé om vad prinsesskärning är, men jag litar på Eva [:)]).

Även om man inte kan/ska skylla allt ont och färgade kilar på Sophias ateljé, så är det tydligen väldigt många som använder de mönstren som rättesnöre (här skulle jag vilja ha en smiley som illustrerar vad jag tycker om det, men det fanns ingen som dög -- vill ha en som förmedlar känslan "rycka-på-axlarna-lite-lagom-blassé-folk-får-göra-som-de-vill-men..." [:p]).

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Eva Andersson » 14 maj 2003, 22:55

Angående prinsessskärningen så finns det sena 1400-talsmålningar från nederländerna (landet Nederländerna + Belgien) bl a som visar en variant på prinsessskärning i alla fall på livet även om kjolen är fastsatt i midjan. Den välkända bilden av Jungfru Maria i blå klänning med äppleformade bröst långt ut i armhålan: http://cgfa.sunsite.dk/fouquet/p-fouquet3.htm, visar också en variant med sömmar på sidan fram precis som prinsess-skärningen, men de verkar inte gå i en rundad böj ner mot mitt fram på ärmhålet, eller hur man nu ska beskriva det, som modern prinsess-skärning gör.
Här kan klänningen emellertid vara i långa våder.

Men allmänt är det bättre att satsa på konstruktioner som härrör från fynd, dvs varianter med kilar och överdelar bestående av max fyra delar.

Eva, trött
Eva Andersson

Inläggav Martina » 14 maj 2003, 23:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anna A</i>

Hej på er!

Jag hoppas någon har svar på mina frågor.

Jag ska också sy mig en 1400-talsklänning med kort ärm och snörning fram, likadan som re-enactmentgrupper som sysslar med åren runt 1470 har.
Jag undrar hur den är skuren. Är den delad i midjan och livet utlagt på skå och kjolen en cirkelformad bit som sys fast i livet? Hurdana veck är det i så fall?
Eller är den gjord som en vanlig klänning med kilar?

För övrigt måste jag säga att det är fantastiskt att det finns så många kunniga människor här på forumet! Ni är en enorm resurs! Tack ska ni ha!

/Anna
som önskar att hon skulle kunna syssla med medeltid på heltid

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Anna!
Jag sysslar med samma tidsperiod som du, även om jag ännu inte kommit mycket längre än till källgranskning. Under perioden 1450-80 (ca) förekommer alla de sorter av mellanklänning. Genomgående är ett åtsittande liv med vid kjol till, men sedan skiljer sig ärmens längd (lång, kort eller trekvarts), klänningen kan vara både avskuren i midjan och hel, om kjolen är seperat så kan den både vara rynkad och helt slät. Ringningarna kan vara allt från obetydliga till groteska (som i Martin Schongauer's "A foolish virgin", finns på Web gallery of art) En del har bälten, andra inte. Snörning har jag sett mitt fram och i sidan, knappar mitt fram. (Parantes: är det inte meningen att snörningen skall vara osynlig? Därför är det kanske inte alltid så lätt att se på bilder var den sitter?)
Även om man tittar på en mycket snäv period så finns det ändå en mängd med variationer i dräkten. Vill också varna lite för en del 1470-talsreenactmentsällskaps kvinnokläder. Den så vanliga capen har jag t.ex. aldrig sett på bild, så om den överhuvudtaget förekom borde den inte gjort det i den skalan. <i>Alla</i>hade inte avtagbara lösärmar på 1470-talet! Överklänningarna de bär (om de har några) är oftast också av tidigare modell (ca fram till 1460) eftersom de är lättare att göra. (Någonstans på forumet finns mitt sammanbrott över mönstret till en mer sentida modell...)

Min första mellanklänning skall ha midjesöm och rundskuren kjol, sydd i våder. Detta framförallt p.g.a tygåtgången.

MVH

Martina, som sysslar med medeltid på heltid!
Martina

Inläggav Anna A » 15 maj 2003, 08:28

Tack för hjälpen Martina! Nu klarnade det lite. Det fanns alltså en mängd varianter, så om man håller sig inom dessa så blir det inte helt fel i alla fall.
Anledningen till att jag frågar är att jag har sett olika uppgifter på olika ställen och visste inte vilket som var rätt.

Fast vilken cape är det du menar? Är det struthättan med knäppning? Eller någon kort mantel?

/Anna
Anna A

Inläggav Anna A » 15 maj 2003, 08:32

O ja, glömde...

Hur vanligt var det att ha träskor till en sån här dräkt på 1470-talet? Jag menar träskor á la Holland eller Skåne. Fanns den modellen vid den tiden överhuvudtaget?

Kan inte komma på att jag har sett det på någon målning, men jag har ju inte letat ihjäl mig efter det heller...
Anna A

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk